«امیرحسین کاکایی» کارشناس مسائل خودرو معتقد است که طرح واردات خودرو دارای تناقضات جدی است و تصویب آن در زمانی که مصوبه ممنوعیت خودرو در حال منقضی شدن بود جای تعجب دارد.

کاکایی

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: کلیات طرح واردات خودرو به شرط صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید. «امیرحسین کاکایی»، کارشناس مسائل خودرو، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با ابراز تعجب از تصویب کلیات این طرح می‌گوید: «این طرح اِشکالات و تناقضات بسیاری دارد.»

کاکایی می‌افزاید: «در حال حاضر تولید خودرو در ایران پایین است چون ما تحریم هستیم و تحریم دو ضربه به صنعت خودرو وارد کرده است. از یک طرف، ما نمی‌توانیم از قطعه‌سازان و خودروسازان معتبر دنیا کالا و مواد اولیه لازم را بگیریم در نتیجه ظرفیت تولید داخل هم به لحاظ قطعه و مواد اولیه کم است و هم باعث شده قیمت‌ها بالا رود و کیفیت هم پایین بیاید. ضربه بعدی تحریم آنجاست که باعث شده ما کمبود ارز داشته باشیم در نتیجه برای خرید مواد اولیه و قطعات خاص با مشکل روبه‌رو هستیم. حال آنکه اگر ارز به اندازه کافی وجود داشت تولید خودرو خیلی بالا می‌رفت.»

این کارشناس حوزه خودرو می‌افزاید: «ایراد بزرگ به طرح کنونی، انحصاری است که از پی آن ایجاد می‌شود. در بحث خودرو امروز انتقادات به قطعه‌ساز و خودروساز است اما با طرح کنونی باز به آنها می‌گویند بروند کالاهایشان را که در ایران کم هم است صادر کنند بعد دوباره خودرو وارد کنند،این انحصار در انحصار به ملت ضربه می‌زند. اگر کشور ارز دارد اجازه دهند مانند همیشه خودرو وارد شود و همه بتوانند وارد کنند.» کاکایی ادامه می‌دهد: «ما حداقل ۴۰ واردکننده حرفه‌ای خودرو داشتیم به‌علاوه ۳۰ خودروساز داخلی که خودشان واردکننده هم بودند. اما با طرح فعلی مسیر برای یک سری رانت‌خوار هموار می‌شود.»

او با بیان اینکه در شرایط فعلی اصلا نیازی به مصوبه تشخیص مصلحت نظام و حتی مجلس نبود، می‌گوید: «در همین اردیبهشت‌ماه اگر مصوبه سران قوا مبنی بر عدم اجازه ورود خودرو به ایران تمدید نمی‌شد خود به خود واردات خودرو آزاد می‌شد اما امروز با چنین مصوبه‌ای باعث انحصار و رانت‌خواری بیشتر یک عده خاص خواهند شد.» کاکایی با بیان اینکه طرح کنونی فقط باعث خوشحالی خودروسازان خواهد شد چون بار را را از روی دوش آنها برمی‌دارد و سودش را آنها خواهند برد، می‌افزاید: «اگر می‌خواهند به صنعت خودرو کمک کنند همین الان بگویند که صادرات کنید و به جای آن قطعه وارد کنید چرا می‌گویند خودرو وارد کنید!» وی با بیان اینکه با طرح کنونی اگرچه در کوتاه‌مدت ظاهرا قیمت خودروهای خارجی پایین خواهد آمد ولی در بلندمدت به تولید آسیب وارد می‌شود، می‌گوید: «من با واردات خودرو موافقم اما در این شرایط که تحریم هستیم و اقتصاد تولیدی تحت فشار است و خود مسئولین می‌گویند که مقاومت کنید، نه. اگر واقعا اینقدر منابع ارزی آزاد شده آنها را در طرح‌های کمبود گاز و آب و برقی که به شدت تولید را دچار چالش کرده و امسال بدتر خواهد شد سرمایه‌گذاری کنند. این روش که ارز محدود کشور را به کالای مصرفی مانند خودروی سواری بدهند و حمل و نقل عمومی را از یاد ببرند این روش خیانت به مسیری است که خود مسئولین تبیین کردند.»

کد خبر 673428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha