بحران اوکراین پیامدهای متفاوتی در نقاط مختلف جهان داشته است و تبعات این بحران در کوتاه‌مدت نظیر قطحی و گرسنگی تا تغییرات ژئوپلوتیکی، رقابت‌ها و سیاست‌های نظامی جدید را شامل می‌شود.

قطحی در سوریه

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از  بنیاد علم و سیاست آلمان (SWP)، این گزارش به تبعات کوتاه‌مدت در زمینه تامین امنیت غذایی و تبعات بلند مدت در چارچوب بازیگران در سوریه اشاره شده است.

در بخشی از این گزارش در خصوص تبعات کوتاه‌مدت می‌توان به اعلام روسیه مبنی بر عدم تعهد به تامین گندم دولت سوریه از دسامبر ۲۰۲۱ و همینطور مشکل اساسی برنامه غذای جهانی برای تامین گندم که به طور عمده از طرف اوکراین تامین می‌‍شد.

حتی مناطق شمال غربی سوریه که تحت نفوذ ترکیه هستند علاوه بر ترکیه، بخش عمده‌ای از گندم خود را از روسیه و اوکراین تامین می‌کردند.

تمامی این موارد را در کنار گزارش اخیر فائو نسبت به خشکسالی و کمبود مواد غذایی در این منطقه بگذارید.

در خصوص تغییرات بلند مدت که حول مسائل ژئوپلوتیکی و نظامی روی زمین می‌چرخد اشاره شده است. 

محوری‌ترین موارد این گزارش درصدد اشاره به احتمال تغییر نقش روسیه در سوریه است که در آن ثبات منطقه به طور کلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در گزارش SWP، محور اصلی تحلیل این است که اگر سیاست خارجی روسیه در چارچوب حفظ مناطق تحت نفوذ شوروی سابق است، پس نباید موارد سوریه و اوکراین اساسا اختلافی در تعیین اولویت‌ها را پیش بیاورند.

اما نکته حائز اهمیت این است که پیروزی یا شکست در جنگ اوکراین بر خلاف مورد سوریه، امروز تهدید مستقیمی را به وجود و حیات حکومت مستقر در کرملین وارد آورده است.

از طرفی، تحریم‌های اقتصادی و تضعیف بنیه اقتصادی درون روسیه می‌تواند پشتیبانی نیروهای غیررسمی حامی این کشور در منطقه را دچار مشکل اساسی کند. از این رو روسیه در پس فشارهای اقتصادی ممکن است نقش خود را از حافظ ثبات  به سمتی دیگر و تشدید شرایط بی‌ثباتی برای اجتناب از سقوط جایگاه خود و میدان دادن به دیگر رقبا در سوریه تغییر دهد.

نکته مهم‌تر دیگر آن است که اگر جنگ در اوکراین به تعمیق تنش و رویارویی بیشتر ناتو و روسیه پیش برود، تمام قطعنامه‌های تصویبی شورای امنیت سازمان ملل‌متحد درخصوص دسترسی به مناطق جنگی و تامین کمک‌های بشر دوستانه را تحت تاثیر قرار دهد و تمدید آنها مکن است با وتوی روسیه ملغی شود.

از طرفی دیگر هماهنگی‌ها برای مدیریت جنگ و مدیریت حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مورد نیز از جنبه خطر توسعه و تجدید قوای داعش در مناطقی از سوریه، حائز اهمیت است.

نکته نهایی آینده سوریه و بازسازی اقتصادی کشور است که حتی ممکن است میان متحدان حاضر در سطوحی رقابت آفرین بشود و این دلیل دیگری برای تغییر نقش روسیه در مسیر ثبات و توسعه سوریه خواهد بود.

چرا که روسیه حفظ و انتفاع منافع خود در آینده سوریه را در معرض خطر و تهدید درک خواهد کرد.

کد خبر 673426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha