به گفته برخی افراد آشنا با استراتژی‌های آمریکایی، دولت جو بایدن درصدد تخفیف در شرایط اخذ ویزا برای آن دسته از دانشمندان و نوآوران مبتکر روسی است که قصد دارند وارد آمریکا شوند.

بایدن - پوتین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از بلومبرگ، در آخرین طرح ارسالی کاخ‌ سفید به کنگره برای تسهیل انتقال عواید حاصله از اموال توقیفی الگارش‌های روسی به اوکراینی‌ها، پیشنهاداتی برای مستثنی کردن پیش شرط وجود یک کارفرما برای به‌کارگیری متخصصان روسی در خاک آمریکا، گنجانده شده است.

در این پیشنهاد آمده است که این قانون برای شهروندان روسی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا را در علوم، فناوری، مهندسی یا ریاضیات در ایالات متحده یا خارج از کشور دریافت کرده اند اعمال می شود.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تایید کرده است که این اقدام می‌تواند در کوتاه‌مدت ضربه به منابع فناوری موجود در حال حاضر باشد و در دراز مدت به توان نوآوری روسیه ضربه خواهد زد. در عین حال برای آمریکا تضمین‌کننده منافع اقتصادی و در جهت امنیت ملی است.

مشخصا، دولت بایدن درصدد است مهاجرت روس‌های متخصص دارای تجربه در زمینه نیمه‌رساناها، فناوری فضایی، امنیت سایبری، تولید پیشرفته، محاسبات پیشرفته، مهندسی هسته‌ای، هوش مصنوعی، فناوری‌های پیشران موشک و سایر حوزه‌های علمی تخصصی را به ایالات متحده تسهیل کند.

مقامات دولت بایدن اعلام کردند شمار قابل‌توجهی از کارکنان فناوری با مهارت بالا در روسیه مشاهده شده که به دلیل فرصت‌های مالی محدود ناشی از تحریم‌ها از روسیه فرار کرده‌اند.

کنستانتین سونین، اقتصاددان دانشگاه شیکاگو در هفتم مارس توییتی منتشر کرده و مدعی شده بود که بیش از ۲۰۰ هزار  نفر در ۱۰ روز گذشته روسیه را ترک کردند. مهاجرت غم‌انگیزی که برای یک قرن دیده نشده است.

با استناد به برآورد موسسه ارتباطات الکترونیک روسیه، تخمین زده می‌شود که حدود بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار متخصص فناوری اطلاعات  احتمالا در ماه آوریل از روسیه مهاجرت کنند.

هم‌نین ایالات متحده و برخی از متحدان گروه ۷ در هفته‌های اخیر درباره اعطای وضعیت حفاظت شده به دانشمندان روسی، از جمله دانشمندانی که در سرن، سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای مشغول هستند، بحث کرده‌اند.

سرن که بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذرات را اداره می‌کند، پس از شروع جنگ بیشتر کارهای خود را با روسیه به حالت تعلیق درآورد.

کد خبر 673381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha