مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران درباره آبیاری فضای سبز تهران با توجه به احتمال بالای خشکسالی در تابستان امسال و همچنین فرونشست زمین به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی گفت: سعی بر این است برداشت آب را از ۵۰ درصد چاه‌ها تا پایان سال ۱۴۱۰ قطع و به جای آن از پساب و نزولات آسمانی استفاده کنیم.

آبياري

همشهری آنلاین- زهرا کریمی: علی محمد مختاری با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در آبیاری فضای سبز تهران وجود ندارد، توضیح داد: اما به این معنا نیست که صرفه‌جویی در مصرف آب را نادیده بگیریم؛ همانطوری که برای تامین آب فضای سبز به طور صد در صد از آب خام مانند قنوات، چاه‌ها، آب‌های جاری و پساب‌ها استفاده می‌شود، اقداماتی هم صورت گرفته که به مرور استفاده از پساب‌ها و نزولات آسمانی را جایگزین کنیم. در این باره به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا سال ۱۴۱۰ از پساب برای تامین آب فضای سبز شهر تهران به طور صد در صد استفاده شود.

او به نقش برداشت آب از چاه‌ها و فرونشست دشت‌های جنوبی پایتخت اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل اصلی فرونشست‌های جنوب تهران و دشت‌های ورامین برداشت‌های بی رویه آب از منابع طبیعی و چاه‌هاست. بنابراین سعی بر این است برداشت آب از ۵۰ درصد چاه‌ها را تا پایان سال ۱۴۱۰  غیر فعال کنیم.

ساعت آبیاری از روز به شب منتقل شده 

مختاری درباره سایر اقدامات انجام شده برای کاهش استفاده از منابع زیرزمینی آب گفت: یکی دیگر از برنامه‌های طراحی شده برای تامین آب فضای سبز، ساخت منبع آب برای ذخیره نزولات آسمانی است که به همین منظور تاکنون حدود ۷۵۰ منبع ذخیره آب احداث شده است. همچنین اجرای آبیاری مکانیزه از جمله اقدامات مهم سازمان است که شیوه آبیاری قطره‌ای و بارانی را به کار گرفته‌ایم و تاکنون حدود ۷۰ درصد از مساحت فضای سبز شهر تهران مکانیزه شده‌اند.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه افزود: همچنین آبیاری پوشش‌های گیاهی را در فصل گرما انجام نمی‌دهیم و ساعت آبیاری از روز به غروب و تاریکی هوا جا به جا شده تا آب موجود در سطح خاک کمتر تبخیر شود. همچنین برنامه ریزی درباره کاشت پوشش گیاهی مناسب با احوال تهران توسط کارشناسان انجام شده و در همین راستا کاشت چمن و گیاهان آب دوست حدود ۵ سال است که ممنوع شده و جایگزین آن گونه‌های بومی و مقاوم به کم آبی شده‌اند.  

کد خبر 673307
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha