همشهری آنلاین: روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه روز یکشنبه 2 نوامبر در مسکو بر سر مساله قره باغ گفت‌وگو کردند.

به نوشته ال پاییس، دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه در تلاش برای خاتمه دادن به بحران قره باغ علیا در کاخ میدورف واقع در مسکو از همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود استقبال کرد.

به اعتقاد کارشناسان، مسکو با میانجیگری در بحران قره باغ علیا می‌کوشد نشان دهد که به رغم نبرد اخیر در گرجستان این کشور خواهان ایجاد ثبات در منطقه قفقاز است.

در پایان دیدار روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان الهام علی اف و سرژ سرکیسیان بیانیه‌ایی را به نشانه تمایل دو طرف برای ادامه گفت‌وگو‌ها تا دستیابی به یک  راه حل سیاسی برای مناقشه قره باغ امضا کردند. بر مبنای آنچه در این بیانیه آمده وزرای امور خارجه دو کشور مسوءلیت ادامه گفت و گو‌ها را به عهده خواهند داشت.

در فاصله سال‌های 1991 و 1994 میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه درونگان قره باغ نبرد در گرفت که در این جنگ 25 هزار نفر از هر دو طرف کشته شدند.در پایان این جنگ نیز نیرو‌های جمهوری ارمنستان بر نیرو‌های جمهوری آذربایجان غلبه کردند. اکنون قره باغ که اکثر جمعیت آن را ارمنیان تشکیل می‌دهند، به صورت حقوقی بخشی از آذربایجان محسوب می‌شود اما در واقع از استقلال غیر رسمی برخوردار است.

کد خبر 67317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز