محققان پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با بررسی نزدیک به ۲۰ هزار ایرانی، ارزیابی افراد را از میزان سلامتی خودشان و ارتباط آن با میزان شادی بررسی کردند و دریافتند که تاثیر خودارزیابی سلامت حتی از متغیرهایی مانند شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز بیشتر است.

مردم ـ شادی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سلامتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر شادی تاثیر می‌گذارد. سازمان بهداشت جهانی تاکید می‌کند که شادی یک عامل اساسی در مفهوم سلامت و یکی از مؤلفه‌های اصلی رضایت از زندگی است. افرادی که خود را شاد می‌دانند نسبت به افرادی که خودشان را ناراحت می‌دانند، از سلامت جسمانی بهتری برخوردارند.

بر اساس گزارش جهانی شادی (مربوط به سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹)، بیشترین امتیاز شادی مربوط به کشور فنلاند و کمترین امتیاز شادی مربوط به افغانستان است. جمهوری اسلامی ایران نیز در بین ۱۵۳ کشور در رتبه ۱۱۸ از نظر شادی قرار دارد. امتیاز شادی در ایران از برخی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) مانند عربستان سعودی، پاکستان و مراکش پایین‌تر است و از برخی کشورها مانند اردن، تونس و مصر، بالاتر است.

با وجود این‌که سلامت و شادی با یکدیگر مرتبط هستند، ولی ارتباط بین وضعیت سلامتی و شادی به نحوه اندازه‌گیری سلامت نیز بستگی دارد. میزان سلامت افراد را می‌توان هم با معاینات پزشکی بررسی کرد و هم می‌توان ارزیابی افراد از سلامت خودشان را به عنوان معیار قرار داد. در یک مطالعه عنوان شده است که رابطه بین شادی و ارزیابی افراد از سلامت خودشان، قوی‌تر از ارتباط بین شادی و معاینات پزشکی است و می‌توان گفت که خودارزیابی افراد از سلامتی‌شان، یک معیار قابل اعتماد است.

اگرچه مطالعات متعددی در مورد شادی انجام شده است، به نظر می‌رسد که رابطه شادی و سلامت نادیده گرفته شده است و در ایران بر خلاف سایر کشورها، مطالعه ملی در زمینه این ارتباط انجام نشده است. به همین دلیل محققان پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، با انجام یک مطالعه به بررسی رابطه شادی و سلامت در ایران پرداختند.

این مطالعه به صورت مقطعی در سال ۱۳۹۸ (۲۰۲۰ میلادی) بر روی ۱۹ هزار و ۴۹۹ بزرگسال ۱۸ تا ۶۵ ساله در ایران انجام شد. پژوهشگران برای جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، تحصیلات و...) را جمع‌آوری کردند. همچنین از پرسش‌نامه استاندارد «شادکامی آکسفورد» و خودارزیابی سلامت برای بررسی میزان شادی و سلامتی افراد استفاده کردند. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از روش‌های آماری مورد تحلیل قرار گرفت.

به گفته پژوهشگران این مطالعه، این پژوهش، اولین مطالعه ملی ایرانی است که به بررسی رابطه بین شادی و خودارزیابی سلامت در میان جمعیت بزرگسال ایرانی می‌پردازد. ایران کشوری است که در منطقه درگیری قرار دارد و با چالش‌های متعددی مانند تحریم‌های اقتصادی مواجه است.

میانگین سنی شرکت‌کنندگان این مطالعه حدود ۳۶ سال بود و بررسی‌ها نشان داد که میانگین نمره شادکامی افراد حدود ۴.۱ از ۶ و میانگین خودارزیابی سلامت افراد نیز حدود ۳.۶ از ۵ است. همچنین این یافته‌ها نشان داد که عواملی مانند وضعیت سلامت بسیار ضعیف، وضعیت درآمد ضعیف یا بسیار ضعیف، بیکاری، قرار داشتن در سنین ۲۵ تا ۳۴ سال و تعداد سال‌های تحصیل (۱۰ تا ۱۲ سال تحصیل) عوامل مؤثر در شادکامی کمتر هستند.

داده‌های به‌دست آمده در این مطالعه تأیید می‌کند که شادی تا حد زیادی با سلامت و برخی عوامل اجتماعی-اقتصادی مرتبط با درآمد و اشتغال مرتبط است. در این مطالعه عنوان شد که وضعیت اشتغال و درآمد به طور مستقل بر شادکامی تأثیر دارند. افراد بیکار نارضایتی بیشتری نسبت به افراد شاغل دارند و افرادی که سطح درآمد پایین‌تری را گزارش کردند، نسبت به افرادی که درآمد بالاتری داشتند، بیشتر ناراضی بودند. بنابراین سیاست‌هایی با هدف افزایش اشتغال و کاهش اختلاف درآمد، ممکن است باعث افزایش شادی در افراد شود.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که وضعیت سلامت پایین‌تری را گزارش کرده‌اند و به بیان دیگر، میزان سلامتی خود را کمتر ارزیابی می‌کنند، حتی پس از کنترل عوامل مختلف جمعیت‌شناختی و عوامل اجتماعی اقتصادی، احتمال بیشتری دارد که ناراحتی خود را گزارش کنند. این یافته با مطالعات قبلی نیز مطابقت دارد، چرا که در مطالعات قبلی نیز عنوان شده که خودارزیابی افراد از سلامتی‌شان، تعیین‌کننده مهمی در میزان شادی است و بسیار مهم‌تر از عوامل دیگر جمعیتی و اقتصادی است. 

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند این‌که این مطالعه در سال ۲۰۲۰ انجام شد و با وجود این‌که سال ۲۰۲۰ با همه‌گیری کووید-۱۹ مصادف بود و این موضوع می‌توانست به عنوان یک عامل تهدیدکننده سلامت، بر میزان شادی افراد تاثیر بگذارد، ولی داده‌های این مطالعه پیش از شروع همه‌گیری در ایران جمع‌آوری شده است. 

به طور کل نتایج این تحقیق نشان داد که ارزیابی افراد از میزان سلامتی خودشان، مهم‌ترین عاملی است که حتی پس از تعدیل متغیرهای اجتماعی-اقتصادی مانند سن، درآمد، اشتغال و تحصیلات بر شادکامی تأثیر می‌گذارد و در واقع بهبود سلامت جمعیت، ممکن است اقدام مؤثری برای بهبود شادی در میان ایرانیان باشد.

کد خبر 673105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 15
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    زمان قدیم مردم قانع بودند به خاطر همین بیشتر شاد بودند اما الان طمع و چشم و هم چشمی و تجمل‌گرایی باعث از بین رفتن شادی شده است و بحران اخلاقی درست کرده.
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      57 9
      چی میگی عمو یه بازار برو قیمتا دستت بیاد نرخ طلاقو ببین
    • ب ت چ IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      44 12
      اگر مردم پول داشتن شاد بودن همه چی رو به هم ربط نده
    • عباس IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      54 9
      اصلا ربطی نداره اینقدر فشار اقتصادی زیاده که مردم وقت نمیکنن شاد باشن
    • حسن IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      21 15
      احسن.بخدا اشرافیت جامعه را بدبخت کرده.
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      33 5
      اگر می‌خواهید به قدیم ربط بدهید تورم رو هم اضافه کنید آیا قدیم انقدر تورم بود مردم نان برای خوردن ندارند متوجه هستید شما انگار خوب زندگی می‌کنید که چشم و هم چشمی دارید با بقیه اطرافیانتان
    • علی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      27 7
      هم چشمی کجا بود یارو پول نون نداره
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      25 2
      یادش بخیر،به تاریخ پیوست اون زمان ها،😭
    • نازار IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      25 3
      شاید یکی از دلایلش مشکلات اقتصادی باشه نه طمع یه کم بیشتر تحقیق کن😉
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      19 2
      اینا درست ولی گرانی روزانه پدر مردم ایران رو درآورده که همه چیز رو از یاد مردم برده مردم چه طور باید شاد باشن به نظرم من ایران در رده آخر قرار دارد این گرانیها دین و ایمان مردم رو هم برده
    • علی گلشن IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      12 5
      دقیقا حسادت زیاد شده تیغ زدن ناسزا گفتن همه این ها از گرونی هست
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      22 8
      زمان قدیم دزدی،گرسنگی،فقر نبود
    • Shhram IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      18 6
      تو شکمت سیره شادی و به جایی بندی اون بیچاره که نون شب نداره برا سیر کردن شکم زنو بچه اش شادیش کجا بود...
    • ebi IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      19 0
      خنده رو به قول ریس جمهور سابق از پشت لیموزین و شیشه دودی میبینم،🤣🤣
    • حمید IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      34 4
      راست میگی مردم سطح توقع شان بالا رفته مواد غذایی میگن گران شده درصورتیکه میتوانند نان با آب بخورند میگن خانه نداریم اجاره هم بالاست درصورتیکه میتوانند چادر تهیه کنند توی چادر زندگی کنند میگند پوشاک گرانه درصورتیکه میتوانند از لنگ استفاده کنند میگنند خودرو گرانه از قاطر و الاغ استفاده کنند میگند هزینه درمان بالاست خوب نرید دکتر مسکن بخوریدطوری نمیشه آخرش مرگه مرگ هم حقه خلاصه که مردم ما خیلی توقع شان بالاست
  • پارسا IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    41 0
    ما شاد نیستیم ، یک عکس خنده نشان دهنده شادی نیست
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    60 1
    واقعا چرا ایران باید تو این رتبه باشه رتبه های اخریم ما نباید با این همه منابع و ثروت با تونس و لیبی و افغانستان و... تقریبا تو یه رتبه باشیم سیاست اشتباه باعث این وضع شده
  • Ho3in64 IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    42 1
    اره ایقد ما ایرانیا شادیم ک شهره خاص و عامیم،
  • کاوش IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    12 0
    با‌چه‌ترازویی‌این‌شادی‌مردوم‌ایران‌رو.وزن‌کردین‌که‌اینو‌فهمیدین‌‌هنوز‌هم‌ایران‌نرفته‌به‌جایگاه‌اخرین‌کشور‌غمگین‌ویا‌شاید‌مسئولین‌ که همیشه‌شاد‌هستن‌رو‌جز‌ء‌‌مردوم‌ایران‌بحساب‌اوردین‌که‌نتیجه‌شده‌این‌تحقیقاتتون‌‌
  • منم من IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    9 39
    اشتباه میکنید عزیزان همین فنلاند ای که شما میگی میدونی چقدر امار خود کشی تو این شهر بالا رفته ؟ میدونی چه قوانین کمر شکن ای داره ؟ میدونی چقدر زندگی ماشینی دارن که باعث انواع عوارض روانی شده و آمار خود کشی به شدت بالا رفته ؟ به یه نمونه اشاره کنم که برای گرفتن ارث پدری باید حدود یک میلیون دلار به دولت پرداخت کنی بعد ارث رو بهت بدن جدای از فروش ارث و...
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    13 26
    هرچی تکنولوژی بیشتر شادی کمتر
  • فرهاد IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    20 6
    در ودیوار شهر وشبکه های تلویزیونی.همه از خشم وتهدید ودشمن با ادم حرف میزنن.وتا اسم شاد بودن میاد سریع به فکر بایکوت وسانسور وتحریم خانمها وجوانان میافتن.ورزشگاهها .تفکیک پارکها .سرک کشیدن تو ماشین مردم.تو خونه مردم.تو حیاط دانشگاه.و.....توقع شاد بودن داریم؟
  • میثم IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    17 3
    مردم نون خوردن ندارن مثل مسولین کشور نیستن که اون بالا بشینن و نظاره گر باشن که بخوان شاد زندگی کنن
  • آذر IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    22 2
    دلیله شادنبودنه مردم ایران فقط گرونی وبدبختیه
  • علیرضا IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    19 2
    با این اوضاع و فشارهایی ک روی مردمه به ایران باید رتبه ۲۰۰داد
  • رضا IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    20 4
    بااین کشوربااین گرانی نمی شود شادبودچراهمیشه قراراست فردا یاماه دیگه اجناس گران‌تر باشد
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    23 2
    شادی را از ما گرفتند بیکاری فرزندانمان و گرانی و تورم چطور شاد باشیم وقتی هر روز تحریم‌ها باعث می‌شوند کارخانه ها تعطیل شوند و یک عده غیر کارشناس در مجلس بجای نخبگان تصمیم می‌گیرند هر روز قیمت دلار را بالا می‌برند و پول ملي کشورمان را بی ارزش کرده اند مواد غذایی و مسکن و خودرو را هر روز گران می‌کنند و همه نا امید شدیم
  • ورشکسته بورس IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    20 2
    باز هم امارسازی میکنند ما با افغانستان همتراز و در رتبه اول قرار داریم !!!!!
  • Rezaei IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    18 1
    نمیدونم والا کجای من شاده هر روز تو غم فرداکه چجوری بگزرونم
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    15 2
    چشم هم چشمی دیگه چیه بابا این همه گرانی بیکاری جوانان تحصیل کرده شادی برا مردم ایران نمیزاره
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    14 0
    چه شادی ایران اول از اخر
  • مجید IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    12 17
    وضعیت خوب نیست اما گزارش جهانی شادی در مورد ما اشتباه فکر میکنه ، دیگه اونقدر هم غمگین و بدبخت نیستیم که ۱۱۸ باشیم ...
  • ناشناس FR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    9 6
    لعنت بر روس و انگلیس وقتی چندین کشور با همکاری و برنامه ریزی گسترده وضعیت ایرانو داشت تبدیل به یکی از بزرگترین اقتصادهای غرب آسیا میشدو نابود کردن،معلومه دیگه خنده و شادی از ایران پرواز میکنه،همین قدر که مردم ایران شاد هستن و میخندن نشان از تمدن وجودی اونارو داره قدیمی ترین کشور جهان که تمدن های جدید دشمن اون هستن
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    18 1
    افعانستان وعراق ایران جزو غمگین ترین کشورهاست بخاطر گرانی پراید پنج میلیونی شده دویست میلیون،خانه گران مواد غذایی گران ملت حق داره عمگین بشه
  • FR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    16 5
    غمگین ترین کشور جهان ایران است
  • ایرانی 1401 IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    15 4
    احتمالا ما از بین 153 کشور در شادی باید 158 رتبه را داشته باشیم، ما زیر خط شادی هستیم.
  • ش IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    11 2
    شادی کجابود به ما نشون بدین
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    13 2
    از شادی زیاد... دیوانه شدیم
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    16 2
    شادترین مردم کل دنیا قبلا ایرانیها بودنند ولی الان ایرانیها غمگین ترین آدم کره زمین هستند
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    12 1
    خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است
  • محمود US ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    19 1
    مردم زمانی شاد هستند که فقر و گرانی ،تبعیض و رانت و فشار در جامعه نباشه ،بنظر شما ما شادیم؟
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    15 1
    ایرانی ها اعصاب ندارند همه باهم جنگ دارند
  • عباس IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    18 1
    تو ایران مگه دلیلی برای خوشحالی وجود داره؟؟؟ قیافه همه خسته ..عصبی..افسرده ...زندگی فقط برای آدم پولداراست...
  • نقره داغ IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    15 1
    شادی روازماگرفتن سال۳۶۵روزه که ما۳۶۶روزش رودرغم وماتم بسرمیبریم.حسن کیلیدساز۳سال پیش میگفت من باماشین ضدگلوله وشیشه دودی ۱۰۰٪میخوام برم خونه میبینم مردم شادن فقط نمیدونم چ جوری فهمیده الله واعلم
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    13 4
    من دهه ۴۰ هستم وقتی فکر ان زمان که مردم شاد بودند تا حالا از زمین تا اسمان فرق دارد فکر نکنم غمگین تر از مردم ایران جائی باشد
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    27 2
    شادی چیه؟ غصه بچه های تحصیل کرده بی کار ومجرد سن بالا یعنی دل واپسی هرروز
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    11 2
    هیچ کشوری غمگین تر از ایران نیست هرکشوری که ادعای غمیگینی دارد بیاد ایران رو ببینه بعداً تصمیم گیری کنه
  • ناشناس IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    9 2
    اینا رومی نویسن اینترنت مصرف بشه واقعا که
  • ebi IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    18 1
    شادی یعنی اینکه ۴۱سالت باشه،پیر پسر شده باشی، آهنگ غمگین گوش بدی، از سرکار میای خونه، غذا حاضر نباشه،نتونی برا خودت غذا بپزی،کز کنی سقف اتاق،بازم بگم!!؟
  • ناشناس IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    19 1
    مردم ایران جزو افسرده ترین افرادجهان هستند
  • فرزند ایران IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    5 1
    با این تورم‌وحقوق کم واجاره بالا حال خوش وشادی کجا بود در برطرف کردن نیازهای اولیه وروزانه مانده ایم .گاهی الکی خوش هم باشیم وخودمان به بی خیالی بزنیم درخیابان که قدمی بزنیم چهره غمگین هموطنانمان راهم میبینیم دلمان بیشتر میگیرد .
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    5 2
    ایران از نظر شادی جز آخرین کشور دنیاهست از نظر اقتصادی آخرین کشور ازنظر پول داری اولین ولی مردمش فقیر ترین کشور
  • ناشناس IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 1
    بیکاری ونبود امنیت شغلی و حقوقهای کم مردم و نابود کرد قبلا شغلها رسمی بود کافی بود یه سقف هم داشته باشی دیگه دغدغه ای نبود الان چی من شوهرم موقع باز نشستگیش از کار بیکار شد حالا با کمر درد باید تو سن میانسالی باید از صفر شروع کنه پسرم هم هرروز به بیکاری فکر میکنه افسرده شده دیگه سلامتی میمونه برا کسی
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    10 1
    بخدا نمیدونم به شوهرم فکر کنم یا پسرم از این مشکلات بیکاری وتورم پسر دیگه علاقه ای به ادامه تحصیل نداره میگه مامان تهش چی میشم یه بیکار والاف
  • ناشناس IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 8
    پول هرگز شادی نمی‌آورد انسان خودش باید شاد زندگی کند بی پولی هم شادی نمی آورد همه چیز رابه پول ربط ندهید چقدر آدم پولدار دیدم که شاد نیستند چقدر آدم بی پول دیدم که شادند
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 13
    فنلاند یک کشوری بسته با قوانین سخت همین قوانین روی مردمش اثرمنفی گداشته حالا چطور ایران ۱۱۸همی هست نمیدونم والا خودشون خرن همه رو اینجوری فرض کردن کورن شادی مردمو تو ایام نوروز راهپیمایی جشن انقلاب و و ببینن بله اونایی که میخوان ره صد ساله رو یک شبه برن افسردن