در چند سال گذشته، ماسک‌های یک‌بار مصرف به شکل گسترده‌ای، بخش فراوانی از زباله‌های جهان را تشکیل داده‌اند. با این حال، ممکن است آنها واقعا مفید باشد، زیرا تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که می‌توانند بتن را در صورت اضافه شدن به آن تقویت کنند.

ماسک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، مطالعات قبلی نشان داده‌ که وقتی الیاف تقویت‌کننده ریز قبل از ریختن بتن در آن مخلوط ‌شوند، کمتر مستعد ترک خوردن خواهند بود. با در نظر گرفتن این واقعیت، دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن متعجب شدند که آیا پارچه پلی پروپیلن یا پلی استر موجود در ماسک‌های دور ریخته‌شده می‌تواند منبع این الیاف باشد.

به منظور کشف این موضوع، محققان با برداشتن قسمت فلزی بینی و بندهای پنبه‌ای ماسک‌های جراحی یک‌بار مصرف کار را شروع کردند و سپس پارچه باقی‌مانده ماسک را به الیافی به طول ۵ تا ۳۰ میلی‌متر خرد کردند.

پس از آن، الیاف با محلول اکسید گرافن مخلوط شدند. این یک پوشش روی آنها ایجاد کرد و به آنها کمک کرد تا با خمیر سیمان پرتلند رایج بچسبند. آنها به سیمان که ماده اتصال دهنده بتن است با حجم ۰.۱ درصد اضافه شدند.

هنگامی که سیمان تقویت‌شده با الیاف یک ماه پس از عمل‌آوری آزمایش شد، مشخص شد که مقاومت کششی آن ۴۷ درصد بیشتر از سیمان پرتلند تصفیه نشده است. لازم به ذکر است که افزودن الیاف باعث کاهش جزئی در استحکام فشاری شد، اگرچه این مورد تنها ۳ درصد بود.

بیشتر بخوانید:

پروفسور شیامینگ شی، دانشمند ارشد، گفت: «این کار یک فناوری را برای خارج کردن ماسک‌های استفاده شده از جریان زباله و ورودشان به یک برنامه کاربردی با ارزش بالا بود.»

سال گذشته، مطالعه‌ای که در دانشگاه RMIT استرالیا انجام شد نیز نشان داد که الیاف ماسک صورت به تقویت آسفالت و مواد زیرین جاده کمک می‌کند.

کد خبر 672902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha