مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
۰ نفر

دانشمندان می‌گویند خوردن گوشت‌های رشد داده در آزمایشگاه یا حشرات پرورشی ممکن است به کاهش قابل‌توجهی در میزان خروجی گازهای کربن‌دار و مصرف آب منجر شود و همچنین زمین‌ها را برای طبیعت آزاد کند.

LAB GROWN

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی اینها یافته‌های یک بررسی در فنلاند هستند که مناقع زیست‌محیطی غذاهای «سیزتر» را برای سیاره ما محاسبه کرده‌ است.

دانشمندان می‌گویند فشارها بر سیاره ما را با مصرف چنین غذاهایی در مقایسه با رژیم غذایی معمول اروپایی می‌توان بیش از ۸۰ درصد کاهش داد.

اما هنوز روشن نیست که آیا مصرف‌کنندگان چنین تغییری را در عادات غذا خوردنشان بپذیرند یا نه.

مجموعه‌ای از غذاهای غیرمتعارف در دست تولید هستند با این هدف که منابع غنی از پروتئین و سایر مواد مغذی فراهم آورند و در عین حال فشار بر سیاره را با استفاده کمتر از آب و زمین کاهش دهند.

دانشمندان در فنلاند خصوصیات تغذیه‌ای برخی از این فراورده‌ها را بررسی کردند و سه معیار فشار محیطی: استفاده از آب، زمین و میزان بالقوه خروجی کربن را اندازه گرفتند.

به گفته این دانشمندان اگر به جای گوشت، لبنیات و سایر فراورده‌های جیوانی با این غذاهای نوین مصرف شوند، فشارهای زیست‌محیطی را می‌توان بیش از ۸۰ درصد کاهش داد و در عین حال طیف کاملتری از مواد مغذی را نسبت به یک رژیم غذایی گیاهخواری یا گیاهخواری مطلق برای افراد فراهم آورد.

این دانشمندان همچنین به این نتیجه رسیدند راه‌حل‌های بر اساس فناوری‌های ساده مانند کاهش مصرف گوشت و خوردن بیشتر سبزیجات نیز اثر مشابهی بر سیاره دارد.

راشل مازاک از دانشگاه هلسینکی می‌گوید: «با کاهش قابل‌ةوجه غذاهای از منابع حیوانی و جانشین کردن آنها با این غذاهای نوین و جایگزینی‌های پروتئینی گیاه‌پایه می‌توانید کاهی قابل‌توجهی در اثرات زیست‌محیطی از لحاظ پتانسیل گرمایش جهانی، مصرف زمین و مصرف آب ایجاد کنید.»

به گفته مازاک، می‌توان صرفه‌جویی مشابهی را با مصرف رژیم غذایی گیاهخواری مطلق ایجاد کرد و با رژیم غذایی که ۷۵ درصد کاهش در غذاهای با منبع حیوانی در آن صورت گرفته باشد، «می‌توانید حدود ۷۵ درصد کاهش به حدود ۷۵ درصد این کاهش اثرات بر محیط زیست دست پیدا کنید.»

این پژوهش که در ژورنال Nature Food منتشر شده ست، غذاهایی جدیدی را که انتظار می‌رود در سال‌های آینده بخش بزرگتری از رژیم غذایی ما را تشکیل دهند، و بسیاری از آنها بر روش‌ها با فناوری پیشرفته برای «رشد دادن» سلول‌های حیوانی و گیاهی در رآکتورهای زیستی متکی هستند، بررسی کرده است.

پودر «کلپ» نوعی گیاه دریایی در طیفی از مکمل‌ها به کار می‌رود

از جمله این غذاهای نوین که برخی از آنها هنوز در مرحله طراحی هستند، می‌توان به اینها اشاره کرد:

- جیرجیرک‌ها و پشه‌های پرورشی.

- سفید تخم‌مرغ به دست آمده از سلول‌های مرغ رشد داده شده در آزمایشگاه.

- نوعی گیاه دریایی به نام «کلپ»

- پودرهای پروتئینی به دست آمده از قارچ‌ها یا میکروب‌ها.

- جلبک‌های قابل‌خوردن.

- شیر، گوشت و میوه‌های توت‌مانند به دست آنده از سلول‌های رشد داده شده در آزمایشگاه.

کارشناسان می‌گویند با اینکه یافته‌های این بررسی امیدبخش هستند، اما عدم تمایل مصرف‌کنندگان به تغییر رژیم غذایی‌شان ممکن است باعث به تاخیر افتادن یا جلوگیری از این گذر بسیار ضروری از غذاهای معمول به این غذاهای نوین شود.

بررسی‌های بسیار دیگری نیز قبلا نشان داده‌اند که حرکت به سوی رژیم‌های غذایی گیاه‌پایه اثرات سودمندی هم برای سلامت و هم برای سیاره دارد.

یک گزارش اخیر «هیات بین‌دولتی تغییر اقلیمی» حرکت به سوی مصرف رژیم‌های غذایی متعادلی را که غنی از گیاهانی مانند غلات و سبزیجات هستند به همراه خوردن در حد متعادل گوشت و لبنیات تولیدشده با روش‌های پایدار را توصیه می‌کند.

کد خبر 672878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha