برخلاف پیش‌بینی‌ها یوتیوب در سه ماهه اول سال رشد بسیار کمتری داشته و متعاقبا افت درآمد خالص و سودآوری شرکت آلفابت را در پی داشته است.

یوتیوب و اوکراین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‎‌ان‌بی‌سی، در طول دوره همه‌گیری، سرویس یوتیوب یکی از درخشان‌ترین و سودآورترین بخش‌های آلفابت بود. چراکه هر چه مردم در خانه‌ها گیر افتاده بودند که کاربرد دنیای مجازی و متعاقب آن فضاهایی با خدماتی شبیه به یوتویب افزایش داشتند. این سایت خدمات ویدویی با گشایش اقتصادی و هزینه بیشتر مردم برای تبلیغات رشد برق آسای خود را طی ‌می‌کرد، اما این رشد خیره‌کننده غیرمنتظره متوقف شد و برخلاف پیش‌بینی‌ها از درآمدهای سه ماه اول سال که انتظار رشد ۲۵ درصدی یوتیوب بود، رشد این شبکه پخش فیلم به ۱۴ درصد رسید و کاهش درآمد و افت شدید سهام آلفابت را در پی داشت.

آمار و ارقام‌های یوتیوب آخرین نشانه‌های آسیب جدی بازار تبلیغات رسانه‌های دیجیتال در یک محیط تورمی و در کنار نگرانی‌های روبه رشد درخصوص بدتر شدن شرایط اقتصادی کلان است. هفته گذشته، ایوان اشپیگل، مدیرعامل اسنپ، رقیب یوتیوب گفت که سه ماهه اول برای شرکت رقیب چالش برانگیز بود و پیش‌بینی آنها هم فروش ضعیف  برای سه ماهه دوم است.

از طرفی هم یوتیوب و هم اسنپ، در مقابل بلعیده شدن سهام بازار توسط غول‌های تازه به میدان آمده یعنی «تیک‌تاک» و یا شرکت‌های بزرگ و کوچکی که در حال ارائه خدمات رسانه‌ای و ویدیویی و در حال رقابت برای جذب مشتری‌ هستند، قرار گرفته‌اند.

پل ورنا، تحلیگر موسسه اینسایدر اینتلیجنس، در ایمیلی بعد از گزارش پیش‌بینی‌ها نوشت: «در حالی که بخش‌های جستجو و ابری شرکت در سه‌ماهه اول عملکرد خوبی داشتند، بخش ویدیوی یوتیوب بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران سقوط کرد، این امر ناشی از افزایش رقابت پلت‌فرم‌های ویدیویی اجتماعی مانند  تیک‌تاک، و تعداد دیگر از خدمات سرگرمی نمونه، تحت هدایت دیزنی پلاس بوده است.»

یوتیوب برای جبران عقب‌ماندگی خود بر روی سرویس جدید شورتز خود یا همان (SHORTS) دل بسته است. این سرویس به نوعی درصدد رقابت با خدمات فیلم کوتاه نظیر تیک‌تاک، ریلز اینستاگرام (REELS) یا اسنپ (SNAP) است.

مدیران یوتیوب گفتند که خدمات shorts، روزانه ۳۰ میلیارد بازدید دارد، اما این سرویس در مراحل اولیه کسب درآمد خود است.

عوامل مختلفی به بازار کلی تبلیغات دیجیتال آسیب زده است. این عوامل شامل مواردی نظیر تغییرات در حریم خصوصی آیفون، اختلالات زنجیره تامین، کمبود نیروی کار، تورم و افزایش نرخ بهره  می‌شوند. خانم روث پورت، مدیر مالی شرکت آلفابت، در یک تماس تلفنی گفت که حمله روسیه به اوکراین و غیبت گوگل در منطقه هم به درآمد یوتیوب لطمه زده‌اند.

خانم پورت همینطور افزود: «مستقیم‌ترین تأثیر این واقعیت است که ما اکثریت فعالیت‌های تجاری خود در روسیه را همانطور که در اوایل ماه مارس اعلام کردیم به حالت تعلیق درآوریم. از ابتدای جنگ، هزینه‌های تبلیغ‌کنندگان به‌ویژه در یوتیوب در اروپا کاهش یافته است.»

بازار ویدیوی تبلیغاتی تنها بخشی صنعت دیجتال  نیست که در سراشیبی کاهش سوددهی قرار گرفته است. نتفلیکس هفته گذشته اعلام کرد که برای اولین بار در طول ۱۰ سال مشترکین خود را از دست داده که باعث کاهش ۳۵ درصدی سهام شرکت شده است.

کد خبر 672766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha