رَوانسَر یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. روانسر به‌ علت نزدیکی به شهر کرمانشاه و داشتن آب و هوای مناسب سالیانه گردشگران زیادی را به‌ خود جذب می‌کند.

سراب روانسر

به گزارش همشهری آنلاین، برای ورود به استان کرمانشاه چندین مسیر وجود دارد، اما مهم‌ترین محور ورودی به کرمانشاه مسیر تهران- ساوه است. بیش از ۸۰ درصد سفرهای داخلی از ورودی این جاده که در شرق استان واقع است، انجام می‌شود، بنابراین ما نیز سفرخود را از همین محور شروع می‌کنیم. شما نیز می‌توانید باتوجه به مبدا خود مسیر ما را از هرکجا که می‌توانید دنبال کنید.

باید بدانید که در این مسیر از شهرهای همدان و اسدآباد می‌گذرید. فاصله کرمانشاه تا تهران حدود ۵۰۰ کیلومتر است. این مسیر کوتاه‌ترین مسیر تهران به کرمانشاه محسوب می‌شود. فاصله زمانی کرمانشاه به تهران از این مسیر نیز حدود ۶ ساعت است.

پس از گذر از اسدآباد همدان به کنگاور، صحنه، هرسین می‌رسید. از هرسین ۲ مسیر پیش رویتان است؛ یکی کرمانشاه و دیگری سنقر و کلیایی. چنانچه شهر کرمانشاه را برای بازدید انتخاب کردید می‌توانید بعد از گشت و گذار در آن یکی از دو مسیر پیش‌رو را برای ادامه سفر انتخاب کنید؛ یک مسیر از روانسر به سمت پاوه و اورمانات منتهی می‌شود و مسیر دوم به سمت غرب استان می‌رود که شامل اسلام‌آباد، دالاهو، سرپل‌ذهاب قصرشیرین  و مرز خسروی است.

ما به‌سمت روانسر حرکت می‌کنیم. روانسر؛ دروازه اورامانات محسوب می‌شود. فاصله کرمانشاه تا روانسر ۴۱ کیلومتر است. این شهر جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ای دارد.

غار قوری‌ قلعه

غار قوری قلعه در ۲۵ کیلومتری شهرستان روانسر در مجاورت مسیر روانسر به پاوه قرار دارد. این غار در دامنه کوهی به نام شاهو واقع است. غار قوری قلعه در لیست یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. طبیعت بی‌نظیر و چشم‌نواز این غار در شهرستان روانسر گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. در این منطقه شما شاهد یکی از تماشایی‌ترین دره‌های استان خواهید بود که غار در آن جای گرفته است. پوشش جنگلی، چشمه‌های متعدد و چشم‌اندازهای طبیعی در مسیر لحظات خوشی برایتان می‌سازد.

غار قوری قلعه توسط عده‌ای از غارشناسان انگلیسی در سال ۱۳۵۵ کشف شد و پس از کشف غار، گروه دیگری از غارنوردان کشور فرانسه، به‌ تحقیق در مورد این اثر طبیعی و ملی پرداختند؛ طبق تخمین‌های زده شده  این غار ۶۵ میلیون سال قدمت دارد. همچنین غار قوری قلعه یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی آسیا محسوب می‌شود و  مساحت آن حدود ۵۰۰ متر به‌ثبت رسیده است.

زیارتگاه اویس قرنی کجاست؟ | لانه ماران در تالاب هشیلان | قوری قلعه؛ از بزرگ‌ترین غارهای آبی آسیا

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان در روستای هشیلان در مسیر جاده کرمانشاه به روانسر و دهستان الهیارخانی واقع شده و مساحت تقریبی آن ۴۵۰ هکتار است. این تالاب در دامنه جنوبی کوه خورین در دشتی وسیع با شیب مختصر قرار دارد. آب این تالاب نیز از سراب سبزعلی تأمین می‌شود. پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به‌صورت گیاهان آبزی داخل آب رشد کرده است. در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با مساحت تقریبی از ۱۰۰ مترمربع تا حدود یک هکتار شکل گرفته است. نام تالاب بر اساس گویش کردی، مرکب از دو بخش «هشی» به معنی مار و «لان» به‌معنای خانه است. بنابراین نام هشیلان به‌معنی لانه ماران است؛ چراکه در این تالاب تعداد زیادی مار به‌ویژه مار آبی و مار چلیپر زندگی می‌کنند.

زیارتگاه اویس قرنی کجاست؟ | لانه ماران در تالاب هشیلان | قوری قلعه؛ از بزرگ‌ترین غارهای آبی آسیا

سراب یاوری

سراب یاوری در کیلومتر ۲۱ جاده کرمانشاه - روانسر قرار دارد که در فصول گرم سال مردم محلی برای شنا از آن استفاده می‌کنند. این سراب دیدنی و زیبای روانسر یکی از سراب‌های آهکی مهم در محدوده مطالعاتی میان دربند کرمانشاه است. آب این سراب از کوه  خورین  واقع در پشت تالاب هشیلان منشاء می‌گیرد و در نهایت هم آب سراب به رودخانه  قره‌سو می‌پیوندند.

بقعه اویس قرنی

زیارتگاه اویس قرنی در مسیر شهرستان روانسر و در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال‌غربی کرمانشاه قرار دارد. اویس قرنی از صحابه بزرگ پیامبر اکرم (ص) بوده است. همچنین بارگاه اویس شبیه بناهای دوره سلجوقی و در ارتفاعات کوهی به نام بیشه کوه واقع است. در مورد زمان ساخت بنای مقبره اویس اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گفته می‌شود که قدمت بنای آرامگاه به دوران سلجوقیان برمی‌گردد.

زیارتگاه اویس قرنی کجاست؟ | لانه ماران در تالاب هشیلان | قوری قلعه؛ از بزرگ‌ترین غارهای آبی آسیا

سراب زیبای جابری

سراب جابری (جاوری) در دامنه کوه ماه‌زرد و در ورودی شهر روانسر در مسیر جاده روانسر – کرمانشاه قرار دارد. این سراب یکی از نقاط گردشگری روانسر و در سال ۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به‌ثبت رسیده است. سراب جابری یکی از شاخه‌های رودخانهٔ قره‌سو نیز محسوب می‌شود که آب‌دهی آن در طی فصول سال متغیر است و علاوه بر تأمین آب کشاورزی در منطقه، به یکی از نقاط گردشگری روانسر تبدیل شده است.

سراب روانسر  

در روانسر دریاچه کوچک و زیبایی با نام سراب روانسر قرار دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. سراب روانسر از بهترین نقاط گردشگری این شهر است. این سراب در مرکز شهر قرار دارد و آب آن از رودخانه قره‌سو تامین می‌شود. چشم‌انداز زیبای اطراف سراب روانسر سبب شده که گردشگران بتوانند خاطرات خوشی برای خود ثبت کنند. این سراب در لیست آثار ملی ایران نیز قرار دارد و از کوهستان شاهو سرچشمه می‌گیرد. همچنین این منطقه گردشگری از شمال به یک قبرستان تاریخی منتهی می‌شود.

زیارتگاه اویس قرنی کجاست؟ | لانه ماران در تالاب هشیلان | قوری قلعه؛ از بزرگ‌ترین غارهای آبی آسیا

گوردخمه روانسر

در دهستان روانسر در جاده کرمانشاه به پاوه در کنار قبرستان تاریخی گوردخمه‌ای رو به شرق قرار دارد. اتاق گوردخمه مستطیل است و سقفی نیمه گنبدی دارد. در سمت راست درون مقبره تصویری روی سنگ حجاری شده که از بین رفته است. در سمت راست مدخل ورودی دخمه نیز نقوشی حجاری شده است.

زیارتگاه اویس قرنی کجاست؟ | لانه ماران در تالاب هشیلان | قوری قلعه؛ از بزرگ‌ترین غارهای آبی آسیا

کد خبر 672692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بهزاد IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    27 3
    بزرگترین و طولانی ترین غارآبی آسیا غار قوری قلعه است نه از بزرگترین غارهای آسیا چرا آدرس اشتباه میدید اگر این غار دراصفهان می بود باز هم اینطور مینوشتید ؟