پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
۳ نفر

از اواخر دی ماه سال گذشته یک هدیه متفاوت به تازه متولدشده‌های پایتخت تعلق می‌گیرد. اداره کل اموربانوان شهرداری تهران با اجرای طرح «نفس‌های تازه شهر» به مناسبت تولد هر نوزاد در محله، یک نهال در بوستان‌ها کاشته و به نام آن نوزاد نامگذاری می‌کند. این میان در منطقه ۱۵ نیز این طرح با حال و هوای متفاوتی درحال اجراست.

طرح نفس های تازه شهر

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: تولد هر نوزاد در خانواده‌ به مثابه بهارزندگی است که شادی و نشاط را به آنها می‌بخشد. این میان میلاد هر نوزاد به شهر نیز جان دوباره‌ای می‌دهد و حضور او به‌عنوان شهروندی جدید محسوب می‌شود. براین اساس طرح «نفس‌های تازه شهر»، با هدف افزایش حس تعلق مادر و کودک به محله و شهر و همچنین تکریم و گرامیداشت هر نوزاد به‌عنوان یک شهروند در حال اجراست و در منطقه ۱۵ تهران نیز این طرح در محله‌ها و اماک مختلف انجام می‌شود.

خوش‌آمدگویی متفاوت به نوزادان تهرانی

مراقبت از این هدیه نفیس

براساس این طرح پلاک نهال کاشته شده برای نوزاد به نام او ثبت می‌شود و آبیاری و پرورش نهال را والدین نوزاد تا بزرگسالی فرزندشان به عهده می‌گیرند. در طرح «نفس‌های تازه شهر» که با جشن‌های کوچک در بوستان‌ها برگزار می‌شود، حس و حال مادران واقعاً دیدنی است یکی فرزندش را در آغوش گرفته و از کاشت نهال لبخند رضایت بر لب دارد و دیگری با کاشت نهال اشک در چشمانش حلقه می‌زند و می‌گوید: «یعنی می‌شود روزی فرزندم این‌قدر بزرگ شود که درختش را خودش آبیاری کند؟» 

«طاهره محمدی» مدیر اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۱۵ دراین‌باره می‌گوید: «این طرح تاکنون در ۷ محله منطقه ۱۵ در بوستان های بعثت، بنفشه، کوهسار، شاهد و فضای سبز مرکز بهداشت مسعودیه اجرا شده و تعدادی از محله‌ها باقی مانده‌است.»

او می‌افزاید: «کاشت نهال برای همه نوزادان قابل اجراست مشروط به اینکه والدین کودک به این کار تمایل داشته باشند. در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا، برخی از والدین تمایل ندارند کودکان خود را از منزل بیرون بیاورند. این میان محل بوستان‌هایی‌که در آنها نهال کاشته می‌شود به انتخاب خود والدین است اما برخی موارد باید درنظر داشته باشند به‌عنوان مثال یکی از بوستان‌های پرتردد محله را انتخاب کنند.» 

خوش‌آمدگویی متفاوت به نوزادان تهرانی

حس خوب مادران

طرح «نفس‌های تازه شهر» در هر محله با خلاقیت و ابتکار شهرداری ناحیه‌ و خانواده‌های نوزادان انجام می‌شود محمدی می‌گوید: «یکی از ابتکارات انجام شده در این زمینه، در محله مسعودیه است و نهال‌ها در خانه بهداشت محله که نوزاد در آنجا واکسن تزریق کرده، کاشته شده است.»

او ادامه می‌دهد: «انتخاب نوع نهال‌ها هم به عهده شهرداری ناحیه بوده و تا کنون تعداد ۳۱ نهال از جمله نهال‌های افرا، اقاقیا و شاتوت کاشته شده است. مادران از این طرح استقبال بسیار خوبی داشتند و نکته قابل توجه در هنگام اجرای این برنامه حس خوب آنها است که نوزادان تازه متولد خود را در آغوش گرفته و از کاشت نهال به نام فرزندشان احساس رضایت و خرسندی دارند.» 

خوش‌آمدگویی متفاوت به نوزادان تهرانی

هر نوزاد، یک شهروند، یک نهال

تولد هر نوزاد نوید بخش حضور یک شهروند جدید در شهر است و حیات شهروندی را تداوم می‌بخشد. به همین بهانه اداره کل امور بانوان شهرداری تهران اجرای طرح «نفس‌های تازه شهر» را در دستور کار قرار داده است. «مهری جدی» مدیر مشارکت‌های اجتماعی اداره امور بانوان شهرداری تهران دراین‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «هر نوزادی که متولد می‌شود به‌عنوان یک شهروند باید مورد تکریم قرار بگیرد و به همین دلیل با سازمان بوستان‌ها، فضای سبز، ‌سراهای محله و اداره امور بانوان مناطق هماهنگی‌هایی صورت گرفته است و کارگروهی از بانوان تشکیل شده تا نوزادان تازه متولد را شناسایی کنند و در صورت تمایل والدین، نهال به نام آنها کاشته می‌شود.»

او می‌افزاید: «این نهال‌ها به انتخاب والدین نوزادان در بوستان‌های منطقه‌ای، فرا منطقه‌ای و بوستان‌های بانوان و همچنین کمربند سبز تهران با هدف‌ ترویج احترام به محیط‌زیست شهری، تکریم و گرامیداشت تولد نوزاد به‌عنوان یک شهروند کاشته و به نام نوزاد ثبت می‌شوند.»

او درباره نگهداشت این نهال‌ها می‌گوید: «بعد از کاشت نهال، کارشناسان به والدین نوزاد در خصوص نگهداشت و آبیاری نهال آموزش‌هایی ارائه می‌دهند و در واقع نگهداشت و آبیاری نهال پس از این به عهده والدین است.»

کد خبر 672512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیمین جوانمردی IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    امیدوارم به تعداد شهروندان درخت داشته باشیم