پس از ۱۱ سال و دو ماه از آغاز حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد محدودیت‌های فیزیکی منتهی به خانه آن‌ها در خیابان پاستور برداشته شده است. این موانع که شامل دو در ابتدای ورودی کوچه اختر تا رسیدن به در خانه بوده با مصوبه شورای عالی امنیت ملی برداشته و رفت‌وآمد همسایه‌ها و افراد را تسهیل کرده است. 

اختر

همشهری‌آنلاین: پس از یازده سال و دو ماه از آغاز حصر سران فتنه محدودیت‌های فیزیکی منتهی به خانه آن‌ها در خیابان پاستور برداشته شده است. این موانع که شامل دو در ابتدای ورودی کوچه اختر تا رسیدن به در خانه بوده با مصوبه شورای عالی امنیت ملی برداشته و رفت‌وآمد همسایه‌ها و افراد را تسهیل کرده است. 

نخستین بار این خبر را مدیرعامل خبرگزاری میزان در توییتر اعلام کرد و تاکید کرد که البته اصل مراقبت از محصورین همچنان ادامه دارد و فقط محدودیت‌های فیزیکی مقابل خانه برداشته شده. در طول سال‌های اخیر محدودیت‌های حصر روندی کاهشی داشته و امکان برخی ملاقات‌ها با محصورین و برقراری تماس‌های تلفنی فراهم شده است. آنطور که فارس گزارش داده این روند کاهشی محدودیت‌ها متناسب با رفتارهای محصورین تنظیم شده است.

شعارهای بی‌سرانجام

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ یکی از شعارهای محوری حسن روحانی رفع حصر بود اما او نتوانست به این وعده خود عمل کند. تا پیش از آن تدابیر امنیتی حصر در شدیدترین وضعیت قرار داشت. این روند تا دوره نخست ریاست‌جمهوری حسن روحانی ادامه داشت. با این همه هر از گاهی اخباری مبنی بر کاهش محدودیت‌ها اعم از برداشتن حصارها یا ملاقات با محصورین مطرح می‌شد که خانواده آن‌ها آن را تکذیب کردند.

در چنین شرایطی البته رفت‌وآمد عوامل اصلی فتنه ۸۸ به بیمارستان به دلیل بیماری و انتشار تصاویری از این رفت‌وآمدها نشان داد که آن‌ها گاهی از حصر خانگی خارج شده‌اند. همچنین از سال ۹۹ و اواخر دولت دوم روحانی نیز اعلام شد که امکان ملاقات‌هایی با تایید نهادهای امنیتی فراهم شده است. اما از این امکان مهدی کروبی استفاده بیشتری کرد و عکس‌هایی از او در محافل سیاسی منتشر شد. همچنین اعلام شد که او هر هفته می‌تواند با مهمان‌های که نهادهای امنیتی آن‌ها را تایید کرده‌اند دیدار کند.

همچنین از سال ۹۹ در ادامه روند کاهش محدودیت‌ها اجازه تماس تلفنی به آنان نیز داده شد. در فاصله کوتاهی برخی از شخصیت‌های سیاسی از تماس میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با آن‌ها خبر دادند که رییس دولت اصلاحات، محمدرضا خاتمی، حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای و آیت‌الله بیات زنجانی از جمله این افراد بودند و اخبار این تماس‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب‌های زیادی داشت.  

محدودیت‌ها در دولت سیزدهم کمتر می‌شود؟

با این همه به نظر می‌رسد که برخلاف تبلیغات و وعده‌های روحانی درباره رفع حصر او نتوانست در این باره به نتیجه‌ای برسد و محدودیت‌ها در دولت سیزدهم که هیچ شعاری در این زمینه نداشت به مرور کمتر شده است. حصر مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که از ۲۵ بهمن ۸۹ و در پی اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸ و اعتراض دو کاندیدای این انتخابات یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نتایج اعلام شده و اصرار بر دروغی به نام تقلب که منجر به آشوب در کشور شد به مرحله اجرا در آمد.

همزمان با هشت سال دولت روحانی فراکسیون امید مجلس دهم نیز کمیته‌ای برای رفع حصر تشکیل داده اما این فراکسیون هم کاری از پیش نبرد.

کد خبر 672300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    2 0
    خداوند به این دوستان در حصر کمی فراست و زیرکی عنایت فرماید !
  • کیوان IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 0
    اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا، اگرچه روش های متفاوتی دارند