لباس جودی گارلند در فیلم جادوگر شهر اوز محصول سال ۱۹۳۹، پارسال پس از دهه‌ها در جعبه کفشی پیدا شد و به زودی در بونهامز به حراج می‌شود.

جادوگر شهر از

به گزارش همشهری آنلاین، در صحنه‌ای فراموش‌نشدنی از فیلم «جادوگر شهر اوز»، جادوگر شرور سبزرنگ، دوروتی وحشت‌زده را تهدید می‌کند که اگر پاپوش‌های یاقوتیش را پس ندهد، به توتو، سگ دوروتی آسیب می‌زند. 

این صحنه نه تنها به خاطر رنگ قرمز درخشان کفش‌ها، بلکه به خاطر لباس چهارخانه آبی و سفیدی که دوروتی به تن داشت، به یادماندنی بود؛ یکی از چند دست لباسی که جودی گارلند نوجوان در نقش دوروتی در یکی از اولین فیلم‌های فیلمبرداری شده به سبک تکنیکالر کمپانی MGM در سال ۱۹۳۹ پوشیده بود. 

مجموعه‌داران زیادی در میان مجموعه‌داران یادگاری‌های سینمایی هستند که برای داشتن چنین یادگاری شاخصی سر و دست می‌شکنند. با اینکه گارلند در نقش دوروتی، چند دست از این لباس چهارخانه داشت، اما تصور می‌شد فقط یکی از این لباس‌ها موجود است. 

ژاکلین لیری ورسو، رئیس دانشکده موسیقی، نمایش و هنر دانشگاه کاتولیک آمریکا در واشنگتن دی‌سی می‌گوید: این لباس واقعا افسانه‌ای بود، اما هیچ‌کس از اواخر دهه ۱۹۸۰ آن را ندیده بود. این لباس در سال ۱۹۷۳ به کشیشی که رئیس دپارتمان نمایش بود، داده شد، اما دانشگاه آن را گم کرد. 

داستان از این قرار بود که یکی از دوستان گارلند، مرسدس مک‌کمبریج، که در آن زمان هنرپیشه و هنرمندی دانشگاهی بود، آن را در سال ۱۹۷۳ به پدر گیلبرت هارتکه داده بود.

سال گذشته زمانی که مت ریپا، استادی در دپارتمان نمایش، در حال تمیز کردن و بازسازی تئاتر هارتکه بود، کیفی را در بالای صندوق‌های پستی پیدا کرد. 

آقای ریپا ماجرا را این طور به یاد می‌آورد: «کیف را باز کردم و داخل کیف یک جعبه کفش قدیمی بود و داخل جعبه کفش، لباس آبی و سفید گینگهام را دیدم. و من دقیقا می‌دانستم که چی پیدا کرده‌ام.»

اولین واکنش او؟ «اوه خدای من!» ریپا به یکی از همکارانش گفت که چند دستکش لاتکس بیاورند تا بتوانند لباس را بررسی کنند. او چند عکس از لباسی گرفت که به گفته خودش از زمانی که در سال ۲۰۱۴ استخدام شده بود، مدام درباره آن و گم شدنش شنیده بود. 

او می‌گوید: «یکی از آن داستان‌های طولانی بود. داستان‌هایی که دانشجویان و اعضای هیئت علمی سابق درباره هدیه دادن لباس فیلم جادوگر شهر اوز به پدر هارتکه تعریف می‌کردند. من هرگز به این داستان چندان توجهی نمی‌کردم.»

او بعد از اینکه لباس را تا کرد و دوباره داخل جعبه گذاشت، آن را به بایگانی دانشگاه برد. لیری ورسو گفت که آنها برای تعیین اصالت لباس، آن را به موزه ملی تاریخ امریکا سپردند، جایی که پاپوش‌های یاقوتی معروف هم در آن نگهداری می‌شود. 

هلن هال، مدیر بخش فرهنگ عامه در حراجی بونهام لس‌آنجلس، هنگامی که سال گذشته در مورد این کشف خواند، بلافاصله به دانشگاه مراجعه کرد.

هال می‌گوید: «این لباس‌ها فوق‌العاده کمیاب هستند و جامعه کلکسیونرها فکر می‌کردند که تمام لباس‌های موجود جمع‌آوری شده‌اند. ظاهر شدن این لباس بیش از ۸۰ سال پس از اکران فیلم باورنکردنی است.»

این لباس شامل نیم تنه، یک بلوز یقه بلند و یک دامن کامل است که داخل آن روی یک برچسب پارچه‌ای نوشته «جودی گارلند ۴۲۲۳». بنابر اعلام بونهامز این همان لباسی است که گارلند در صحنه‌ مواجهه دوروتی با جادوگر شرور غرب در قلعه‌اش، پوشیده بود. 

عکس | لباس گم‌شده میلیون دلاری جادوگر شهر اوز که در جعبه کفشی پیدا شد | حراج لباس چهارخانه آبی و سفید جودی گارلند در بونهامز
سمت چپ: جودی گارلند ۱۶ ساله در نقش دوروتی در «جادوگر شهر اوز»،  و سمت راست: آنچه تصور می‌شد تنها لباس به جا مانده از فیلم است و در لندن در سال ۲۰۱۲ به نمایش درآمد. لباس دوم سال گذشته بعد از چند دهه پیدا شد. 
​​​​

این لباس در حال حاضر در خانه حراج بونهام (Bonhams) در نیویورک تا ۲۹ آوریل برای خوره‌های سینما به نمایش گذاشته شده است. پس از آن به لس‌آنجلس منتقل می‌شود و ۲۴ می در حراج «Bonhams Classic Hollywood: Film and Television» به فروش می‌رسد. 

سابقه حراج باقی وسایل فیلم جادوگر شهر اوز نشان می‌دهد که احتمالا این لباس هم فروشی میلیون دلاری خواهد داشت. کپی دیگر این لباس آبی و سفید در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۴۸۰ هزار دلار به حراج گذاشته شد و سپس در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱.۶ میلیون دلار فروخته شد. یک سال بعد، لباس شیر بزدل بیش از ۳ میلیون دلار به حراج گذاشته شد. این بار پول حاصل از فروش لباس، صرف یک هدف خوب می‌شود. دانشگاه قصد دارد از ۱.۲ میلیون دلاری که انتظار دارد از فروش آن به دست آورد، برای تامین بودجه یک پروژه مرتبط با فیلم استفاده کند.

منبع: ترجمه از نیویورک تایمز

کد خبر 672261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha