گروه ورزشی: چهاردهمین دوره رقابت‌های جودو قهرمانی جوانان جهان در حالی در بانکوک به پایان رسید که تیم چهارنفره جوانان ایران نتوانست به مدالی دست پیدا کند.

 در شرایطی که تیم ما   در 2 دوره قبلی این مسابقات 2 مدال نقره و 2 برنز کسب کرده بود، در بانکوک نه تنها به مدالی دست پیدا نکرد بلکه هیچ کدام از اعضای  تیم چهارنفره ایران از مرحله یک هشتم نهایی هم جلوتر نرفتند.

تیم جوانان ایران در بانکوک ایرادات فنی و مشکلات بسیاری  داشت، جابه‌جایی در اوزان مهمترین مشکل تیم بود و از همه مهمتر باخت با یک امتیاز یوکو به جودوکار ناشناسی از مکزیک را نمی‌توان به هیچ عنوان توجیه کرد. با این وجود نمی‌توان با صراحت اعلام کرد، جودو ایران در این مسابقات شکست خورده چرا که جام چهاردهم تحت‌الشعاع تغییر قوانین مسابقات و داوری بود؛ تغییراتی که  دو روز قبل از شروع مسابقات تصویب و سپس به اجرا گذاشته و باعث شد حداقل دو عضو تیم ایران از رفتن به گروه بازنده‌ها محروم شوند.

نتایج کسب‌شده تیم‌ملی با واکنش منفی و توامان کارشناسان و منتقدان روبه‌رو شد، آنجایی که رئیس فدراسیون جودو به انتقاد از عملکرد جودکاران پرداخت و گفت: «نتایج تیم‌ملی جودوی جوانان در مسابقات جهانی تایلند رضایت‌بخش نبود و به تناسب، سایر کشورها از رشد خوبی برخوردار شده بودند.»

رضوی که با حضور خود در فدراسیون جودو از تغییرات و اصلاحات اساسی سخن گفت هرگونه تصمیم‌گیری در مورد نتایج کسب‌شده را به جلسه کمیته فنی واگذار می‌کند: «پس از بازگشت تیم‌ملی از مسابقات جهانی هنوز از نزدیک با کادرفنی تیم‌ملی صحبت نکرده‌ام تا نظرات آنها را بشنوم. به همین دلیل در انتظار دریافت گزارش کادر مربیان تیم‌ملی جوانان از این رقابت‌ها هستم.»

وی درباره تغییرات قوانین مسابقات جودو و میزان تاثیر آن برعملکرد تیم‌ملی جودو ایران گفت: «نمی‌شود این تغییر قوانین را نادیده گرفت، زیرا در هر حال اگر تغییرات قوانین خوب باشد برای همه است و آسیب آن نیز برای همه خواهد بود. در اصل اثرات این قوانین برای همه یکسان خواهد بود و شاهد بودیم سایر کشورها از جمله کره نیز از این تغییرات آسیب دیدند. این مسابقات نشان داد جوانان ما از شرایط مطلوبی در پشتوانه‌سازی برخوردار نیستند. ما به سهم خود تمامی‌ حمایت‌های لازم را از تیم جوانان انجام دادیم تا نتایج مناسب حاصل شود. در هر صورت این تیم نیازمند پشتوانه‌سازی، برنامه‌ریزی و بازنگری است.»

رئیس فدراسیون جودو اما این مسئله را که  محمود میران به عنوان گزینه سرمربیگری تیم‌ملی جوانان مدنظر فدراسیون قرار دارد، را رد نمی‌کند و ادامه می‌دهد: «دلیل اصلی حضور میران در بانکوک این بود که حضور من در این اعزام منتفی شد و با توجه به تجربیات میران از وی خواستم تا تحلیل فنی خود را از این رقابت‌ها ارائه کند. به زودی نیز گزارش وی را دریافت خواهم کرد.

البته در بحث تیم‌ملی جوانان از قبل هم بحث بازسازی، ارتقا و برنامه‌ریزی در کل ساختار تیم‌ملی مطرح بوده است که درخصوص کادرفنی این تیم هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام.» رضوی در ادامه این گفت‌وگو، درباره حمایت از تصمیمات سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان تصریح کرد: «در جهت سالم‌سازی و تقویت تیم‌ملی همه نوع حمایت را از سرمربی و کادرفنی تیم‌ملی انجام می‌دهم. همواره در ادوار گذشته اردوهای تیم‌ملی اتفاقاتی رخ داده است که در این سال‌ها به عنوان دبیر و نایب رئیس فدراسیون در جریان آن قرار داشته‌ام. ما اعتقاد به نظم و برنامه‌ریزی داریم و از تصمیمات سرمربی حمایت خواهیم کرد.»

تغییر ساختار فنی جودو

میران که در مسابقات بانکوک  مانند سایه‌ای بالای سر کادر‌فنی کنونی جودو قرار داشت و با ماموریت نظارت فنی جودوکاران به بررسی شرایط این تیم پرداخت از تغییر ساختار فنی جودو ایران سخن گفت: «باتوجه به قوانین جدید داوری، باید سبک تکنیک ایران به طور کامل تغییر کند. در قوانین جدید داوری فدراسیون جهانی، تمامی ‌فنونی که از کشتی‌های محلی کشورهای مختلف وجود داشت، حذف شده و اجرای آن اخطار خواهد داشت یا امتیاز چندانی به آن تعلق نمی‌گیرد.»

وی ادامه داد: «اجرای بسیاری از این فنون برای جودوکاران ما بسیار راحت بود و تبحر خاصی در آن دارند. تغییر قوانین، کار جودو ایران را بسیار سخت کرده است.»

کاپیتان اسبق تیم‌ملی خاطر نشان ساخت: «این قوانین به نفع کشورهایی است که از سبک ژاپنی استفاده می‌کنند. اروپایی‌ها نیز جودوکاران تکنیکی زیادی دارند. به همین دلیل، کار برای آنها ساده‌تر از ما خواهد بود.»

وی درباره تک‌حذفی شدن رقابت‌ها از این پس، تصریح کرد: «این قانون، جودو را خیلی سخت کرده و دیگر شانس، تاثیری در مبارزات نخواهد داشت. در گذشته، هر کس به مرحله یک چهارم‌نهایی می‌رسید، شانس کسب مدال داشت ولی اکنون در این دور، بازنده راهی جدول بازنده‌ها نمی‌شود.»

میران درباره عملکرد تیم جوانان در تایلند اظهار داشت: «سطح این رقابت‌ها بسیار بالا و اجرای قوانین جدید، کار جودوکاران همه کشورها را سخت‌تر کرده بود.» گزینه سرمربیگری تیم‌ملی جوانان، بزرگترین مشکل این تیم را اینگونه بیان داشت: «بزرگ‌ترین مشکل تیم ما کمبود تجربه نسبت به تیم‌های اروپایی بود. البته جودو ایران نیاز به کار فراوانی دارد؛ به ویژه با تغییرات داوری، باید به طور کل سیستم تکنیکی ایران را تغییر دهیم.»

کد خبر 67218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز