دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: امروز در منطقه آزاد چابهار مشکل اصلی ما بحث زمین‌خواری و زمین‌خواران هستند که باعث مشکلات اقتصادی و اجتماعی در این منطقه شده است.

سعيد محمد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سعید محمد در مراسم تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دبیرخانه شورای مناطق آزاد با بیان اینکه با امضای این تفاهم‌نامه و همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد شاهد اتفاقات خوبی در ۱۵ منطقه آزاد خواهیم بود، اظهار داشت: در حال حاضر ۸ منطقه آزاد فعال هستند و سال گذشته هم ایجاد و فعالیت ۷ منطقه آزاد دیگر تصویب شد و اراضی این مناطق به محض اینکه عنوان مناطق آزاد می‌گیرند، بسیار گران می‌شوند و این رشد یکباره قیمت زمین در این مناطق باعث طمع عده‌ای سودجو می‌شود و به همین دلیل شاهد افزایش زمین‌خواری در مناطق آزاد بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید مالکیت اراضی در مناطق آزاد ساماندهی شود، افزود: امروز در منطقه آزاد چابهار مشکل اصلی ما بحث زمین‌خواری و زمین‌خواران هستند و باعث مشکلات اقتصادی و اجتماعی در این منطقه شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه در مناطق آزاد ما با مدل‌های پیشرفته زمین‌خواری مواجه هستیم، گفت: برای مثال در منطقه آزاد چابهار عده‌ای هستند که مردم را دعوت به حاشیه‌نشینی می‌کنند و با طولانی شدن حاشیه‌نشینی این افراد و اصرار آنها برای حاشیه‌نشینی، دولت مجبور می‌شود زمین را به این حاشیه‌نشین‌ها واگذار کند و پس از واگذاری اراضی به حاشیه‌نشینان، دلالان و افرادی درصدی را به حاشیه‌نشینان پرداخت می‌کنند و اراضی را مالک می‌شوند و این مدل جدید و پیشرفته‌ای از زمین‌خواری در مناطق آزاد است.

محمد ادامه داد: از آنجایی که مالکیت در مناطق آزاد متنوع است، ما به شدت به دنبال صدور سند تک برگی هستیم چرا که از نبود این مباحث، بسیاری از سودجویان سود برده‌اند به طوری که ما امروز در مناطق آزاد با استخدام دلالان مواجه هستیم که زمین‌های ساخته شده و واگذار شده را تصرف می‌کنند و به این اراضی دست‌اندازی کرده‌اند و این موضوع در منطقه آزاد انزلی به صراحت، مشهود است. عده‌ای در این منطقه با سندسازی به دنبال تصاحب اراضی واقع شده در منطقه آزاد هستند.

وی با بیان اینکه باید با اقدامات جدی از این سودجویی‌ها و سوء استفاده‌ها جلوگیری کنیم، اذعان کرد: برای جلوگیری از این تخلفات و سندسازی‌ها با سازمان ثبت اسناد کارگروهی تشکیل داده‌ایم و امروز یک توافق‌نامه عملیاتی منعقد می‌کنیم و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برای تهیه نقشه‌های حدنگار نهایت همکاری را خواهیم داشت. همچنین نقشه‌های کدکس باید ساماندهی و تهیه شوند تا بتوانیم جلوی این تخلفات در مناطق آزاد را بگیریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به جلوگیری از راه‌اندازی شرکت‌های سوری در مناطق آزاد بیان داشت: برای جلوگیری از راه‌اندازی و ثبت شرکت‌های سوری هر متقاضی باید قبل از ثبت شرکت، پروانه و مجوزهای مورد نیازی را اتخاذ و نسبت به راه‌اندازی کارگاه‌ها اقدام کند.

همچنین در این مراسم حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای برای ساماندهی مالکیت اراضی در مناطق آزاد ایجاد کرده‌ایم، گفت: از مهمترین اقدامات این کارگروه، تسهیل کردن ثبت شرکت‌ها برای علاقه‌مندان در منطق آزاد و همچنین صدور سند تک برگی و جلوگیری از سندسازی و دخل تصرف‌های سودجویان است.

محمد افزود: یکی از محورهای اصلی این تفاهم‌نامه با مناطق آزاد، ثبت مالکیت و تهیه نقشه‌های حدنگاری است.

کد خبر 671944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha