ترجمه - زهرا صابری: بحران مالی ماه‌های اخیر در جهان، صنعت گردشگری را نیز در برخی کشور‌های اروپایی ازجمله آلمان و اتریش با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است.

به‌طوری که در حال حاضر وضعیت کنونی صنعت گردشگری آلمان بعد از شوک اقتصادی اخیر، در نشریات این کشور با خبر‌های ضد‌و نقیضی بازتاب می‌یابد و این در حالی است که رئیس سازمان گردشگری کشور اتریش از مقاومت صنعت توریسم وین در برابر بحران اقتصادی اخیر خبر داده است. آنچه می‌خوانید گزارش‌های چند روز اخیر نشریه‌های مختلف آلمان از روند کنونی صنعت توریسم این کشور در چند ماه گذشته است که از نظر می‌گذرانیم.

«هانس نرگر» رئیس سازمان جهانگردی آلمان هفته گذشته با ارائه آمار 8 ماه اول سال 2008 اعلام کرد که در پی بحران مالی اخیر تعداد گردشگران آمریکایی و انگلیسی با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است. طبق آمار در ماه آگوست گذشته (مردادماه) تعداد گردشگران آمریکایی که شب را در برلین سپری کرده‌اند 6/13درصد کاهش یافته است و  تعداد گردشگران انگلیسی نیز در 8 ماه اول سال 2008 با کاهش شدید 4/6 درصدی همراه بوده است.

البته این کسری تعداد گردشگر از سوی کشور‌هایی نظیر روسیه (با 35درصد افزایش) و لهستان (با 43درصد افزایش) جبران شده به‌طوری‌که طبق آمار تعداد گردشگران روسی و لهستانی امسال در حدود 5/2 درصد افزایش یافته است. به گفته رئیس سازمان گردشگری آلمان نخستین نشانه‌های کاهش تعداد گردشگران بعد از شوک اقتصادی اخیر، از سوی گردشگران آمریکایی و در ماه آگوست مشاهده شده است و شاید مهم‌ترین پرسش در حال حاضر این باشد که درصورت ادامه این روند چه وضعی پیش خواهد آمد به‌ویژه که آمریکا به‌طور سنتی مهم‌ترین بازار گردشگری نیز به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان در شرایط کنونی دیگر نمی‌توان بر 5 درصد گردشگر اضافی پیش‌بینی شده از سوی «نرگر» برای سال 2008 برلین حساب کرد. نرگر که امسال پس از 15 سال بازنشسته می‌شود در سال‌های اخیر نیز افزایش 5 درصدی گردشگران برلین را پیش‌بینی می‌کرد. در حقیقت طی 15 سال گذشته از زمان تاسیس انجمن بازاریابی– گردشگری برلین تعداد گردشگرانی که شب را در برلین گذرانده‌اند از 7میلیون نفر به 17 میلیون نفر گردشگر افزایش یافته است. در سال 2006 گردشگران بالغ بر 5/8 میلیارد یورو وارد برلین کرده‌اند. طبق آمار ارائه شده از سوی یک مؤسسه علمی- اقتصادی گردشگری در آلمان، هم‌اکنون بیش از 250 هزار نفر در برلین از راه گردشگری زندگی می‌کنند.

به گفته کارشناسان گردشگری وضعیت شهر برلین در مقایسه با دیگر شهر‌های بزرگ جهان در شرایط رضایت بخشی قراردارد. پیامد‌های منفی بحران مالی اخیر جهان بر صنعت گردشگری شهر‌های لندن و پاریس شدیدتر از برلین است. یکی از دلایل این وضعیت به‌عقیده کارشناسان پایین بودن قیمت هتل‌ها در برلین در مقایسه با دیگر شهر‌های اروپایی است. قیمت یک اتاق در شهر‌هایی نظیر لندن، پاریس و میلان بیش از 300 یورو است در حالی‌که در برلین قیمت هر اتاق کمتر از 150 یورو است دلیل این امر آن‌ است که از زمان شکل‌گیری آلمان واحد،  ساخت هتل در این کشور به‌صورت انبوه گسترش یافته است به‌طوری‌که طی 10 سال تعداد تخت‌ها از 50 هزار به 100 هزار تخت یعنی دو برابر رسید. این روند ساخت‌وساز هم‌اکنون نیز بی‌آنکه پایانی داشته باشد همچنان ادامه دارد. انجمن بازاریابی- گردشگری برلین از طرح‌ریزی 106 طرح جدید دیگر خبر داد که تنها 26 مورد از آن تا‌کنون وارد مرحله ساخت‌و‌ساز شده است.

کارشناسان معتقدند این میزان ساخت‌و‌ساز که در مقایسه با دیگر شهر‌های بزرگ در سطح بسیار پایینی قرار دارد درصورت ادامه بحران مالی جهان با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. رئیس اتحادیه گردشگری برلین با راکد پیش‌بینی کردن وضعیت گردشگری در سال آینده ابراز امیدواری کرد در بیستمین سالگرد سقوط دیوار برلین که علاقه‌مندان آمریکایی بسیاری دارد این شهر شاهد افزایش تعداد گردشگران آمریکایی باشد. وی در ادامه افزود: البته باید دید آیا گردشگران آمریکایی در شرایط کنونی اصلا وسع سفر کردن به آلمان را دارند یا خیر؟

مدیرعامل بازاریابی شهر ویتنبرگ آلمان نیز با ابراز نگرانی از پیامد‌های منفی بحران مالی جهان بر اقتصاد گردشگری این شهر، از کاهش چشمگیر گروه گردشگران آمریکایی خبر داد. به گفته هارموت فردریش گردشگران آمریکایی به لحاظ تعداد، بیشترین گردشگران این شهر را تشکیل می‌دهند. وی در ادامه تاکید کرد بازتاب‌های شدید بحران مالی در آمریکا و تاثیرات منفی این رویداد بر وضعیت مالی مردم، علاقه به سفر را در آنها کاهش خواهد داد.

شهر ویتنبرگ آلمان سال گذشته پذیرای 82هزار گردشگر داخلی و خارجی بود که از مجموع 10 هزار گردشگر خارجی، بیش از 2هزار گردشگر به آمریکا تعلق داشت. «رودولف کاسک» رئیس اتحادیه گردشگری «ویدا» نیز تاکید کرد: تاثیرات منفی بحران مالی بر گردشگری داخلی به‌تدریج آشکار خواهد شد. وی افزود: پیامد‌های منفی بحران مالی اخیر بیش از همه شامل سفر‌های تجاری، همایش‌ها و به‌ویژه سفر‌هایی که به‌منظور گذران تعطیلات انجام می‌گیرد خواهد شد چرا که وقتی انسان‌ها اطمینان خاطر نداشته باشند ترجیح می‌دهند که تعطیلات خود را در بالکن خانه‌هایشان سپری کنند.

کاسک استفاده از نیروی کار خارجی در شرایط کنونی را غیرسازنده خواند و اظهار داشت: با توجه به رکود روز افزون اقتصادی و به‌دنبال آن افزایش نرخ بیکاری، پذیرش کارگران خارجی نه‌تنها هیچ مشکلی را از میان برنمی‌دارد که خود زمینه‌ساز بروز معضلات دیگری خواهد بود. بر این اساس به گفته وی ایجاد زمینه‌های شغلی مناسب برای کارگران داخلی و خارجی فعال در بازارهای داخلی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با وجود گزارش‌های اخیر برخی نشریات آلمان مبنی بر تاثیرات منفی بحران مالی بر وضعیت گردشگری این کشور، مرکز گردشگری آلمان اعلام کرد که با وجود بحران مالی و رکود تهدید‌کننده اقتصادی در جهان صنعت گردشگری آلمان در سال 2008 با افزایش 2درصدی تعداد گردشگران روبه‌رو شده است. بنابر اعلام این مرکز، شهر بایرن آلمان که در ماه جولای (تیرماه) سال‌جاری رکورددار ثبت تعداد گردشگر بوده در ماه آگوست (مرداد ماه) 8/2 میلیون گردشگر داشته است که با رشدی 3/3درصدی نسبت به سال گذشته، از این شهر دیدن کرده‌اند.

طبق آمار، تعداد گردشگرانی که شب را در شهر بایرن گذرانده‌اند با 3 دهم‌درصد افزایش به 2/9میلیون نفر رسید. علاوه بر آن طبق اعلام وزیر گردشگری و اقتصاد، میزان فروش مؤسسات گردشگری بایرن نیز با وجود بحران شدید مالی در جهان با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است. رئیس مرکز جهانگردی آلمان در ادامه تاکید کرد که بحران مالی اخیر تاثیرات منفی چندانی بر گردشگری آلمان نخواهد داشت.

نمایشگاه جهانگردی دربحران مالی جهان

بزرگترین نمایشگاه جهانگردی جهان (ITB) که امسال برای نخستین بار در آسیا و در سنگاپور برگزار شده به‌شدت تحت‌تأثیر بحران مالی اخیر جهان قرار گرفته است. این نمایشگاه به‌طور مشترک از سوی نمایشگاه برلین و اداره جهانگردی سنگاپور بر پا شده است. ریموند هوش،  رئیس نمایشگاه برلین هفته گذشته در این باره گفت: رکود فعلی نمایشگاه امسال از قبل قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی جهانگردی در سنگاپور با وجود بی‌ثباتی اقتصادی در جهان از یک نظر بسیار بجا و به‌موقع به‌نظر می‌رسد و آن این است که این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای بازدیدکنندگان حرفه‌ای و نیز دیگر خریداران است تا در فضایی مناسب به بحث و گفت‌وگو پیرامون بحران مالی اخیر و یافتن راه حل‌های راهبردی برای پایان بخشیدن به آن بپردازند. این نمایشگاه که 651 شرکت جهانگردی از 58 کشور جهان در آن شرکت کرده‌اند قرار است برای نخستین بار تا سال 2010 هرساله در سنگاپور برگزار شود. لیم کیانگ، وزیر صنعت و تجارت سنگاپور هفته گذشته طی سخنانی اقرار کرد که سنگاپور نیز با افزایش هزینه سفر‌های هوایی و نیز بالا بردن قیمت سوخت دچار کاهش تعداد گردشگران شده است.

‌tagesspiegel.de

کد خبر 67159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز