مقامات بهداشتی آمریکا هشداری سراسری به پزشکان برای جستجوی علائم موارد اسرارآمیز التهاب کبدی (هپاتیت) در کودکان که احتمالا به یک ویروس سرماخوردگی ارتباط دارد، ارسال کرده‌اند.

children

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این هشدار بخشی از جستجوی گسترده‌تری درباره موارد توضیح‌ داده نشده التهاب شدید کبدی در کودکان کم‌سن است.

این هشدار به دنبال تحقیقات در امریکا و اروپا درباره خوشه‌هایی از موارد هپاتیت در کودکان کم‌سن صادر می‌شود.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) اعلام کرد با همتایانش در اروپا برای شناخت علت این عفونت‌های کبدی در حال همکاری است. یک ویروس شایع از نوع آدنوویروس که به طور معمول عامل سرماخوردگی است، در چند مورد از این التهاب‌های کبدی در کودکان کم‌سن در اروپا، البته نه همه آنها شناسایی شده است.

مقامات بهداشتی در بریتانیا هم روز پنجشنبه اعلام کردند در مجموع ۱۰۸  مورد هپاتیت کودکان را شناسایی کرده‌اند. برخی از این موارد آنقدر شدید بوده‌اند که به پیوند کبد نیاز پیدا کرده‌اند.

در هشداری که در آمریکا اعلام شده از پزشکان خواسته می‌شود هر مورد مشکوک این بیماری را که با علت نامشخص در ایالت یا بخش‌های محلی بهداشتی‌شان رخ می‌دهد، گزارش کنند.

این هشدار همچنین به پزشکان پیشنهاد می‌کند که آزمایش برای آدنوویروس را در کودکان کم‌سنی که علائم هپاتیت شامل تب، خستگی، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، ادرار تیره، مدفوع به رنگ روشن، درد مفصل و زردی را دارند، انجام دهند.

این هشدار به دنبال بررسی CDC با همکاری اداره بهداشت عمومی ایالت آلابامای آمریکا درباره یک خوشه ۹ موردی از هپاتیت با علت نامعلوم در کودکان قبلا سالم در سنین بین یک تا شش سال صادر شده است.

نخستین مورد از چنین مواردی در اکتبر ۲۰۲۱ در یک بیمارستان کودکان در آلاباما شناسایی شد که پنج بیمار کم‌سن با آسیب قابل‌توجه کبدی در آن بستری شده بودند- از جمله برخی از کودکان دچار نارسایی حاد کبدی- با علت نامعلوم. در این موارد،‌این کودکان آزمایش مثبت از لحاظ عفونت با آدنوویروس داشتند.

اشکال شایع‌تر التهاب‌های ویروسی کبد- ناشی از ویروس‌های هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C -  در این کودکان رد شده بودند.

بازبینی سوابق بیمارستانی چهار مورد دیگر مشابه را هم شناسایی کرد که همه آنها آسیب کبدی و عفونت آدنوویروسی داشتند.

با اینکه نظریه اصلی این است که این موارد ناشی از یک نوع خاص آدنوویروس هستند، مقامات بهداشتی سایر عوامل دخیل احتمالی را هم در نظر دارند.

کد خبر 671522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha