سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد موارد عفونت شدید کبدی در میان کودکان که هنوز عامل آن دقیقا معلوم نشده است، در چند کشور در جهان در حال افزایش است.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس نیوز سازمان جهانی بهداشت در ۵ آوریل از ۱۰ مورد هپاتیت (التهاب کبدی) شدید حاد در کودکان زیر ۱۰ سال در مرکز اسکاتلند آگاه شد. علت شناخته‌شده‌ای برای این موارد به دست نیامده است.سه روز بعد، شمار موارد هپاتیت شدید حاد در کودکان زیر ۱۰ سال در کل بریتانیا به ۷۴ مورد رسید. سه مورد ثابت‌شده از هپاتیت در کودکان ۲۲ ماهه تا ۱۲ ساله در اسپانیا و پنج مورد هم در ایرلند گزارش شده است.

 هیچکدام از این موارد در این کودکان با ویروس‌هایی که به طور معمول عامل التهاب کبد هستند، یعنی ویروس‌های هپاتیت A، B, C , E مربوط نبوده‌اند.

در همین حال مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است که در ایالت آلابامای آمریکا نیز ۹ مرد هپاتیت در کودکان یک تا شش ساله بدون علت شناخته‌شده از اکتیر ۲۰۲۱ تا به حال گزارش شده است.هیچکدام از این کودکان بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند و از نقاط متفاوت این ایالت و بدون ارتباط با هم بوده‌اند.

این کودکان و همچنین کودکان اروپایی آزمایش مثبت از لحاظ عفونت با «آدنوویروس» که ویروس تنفسی بسیار شایع است، داشته‌اند. با اینکه آدنوویروس می‌تواند طیفی از بیماری‌های خفیف تا شدید ایجاد کند، این ویروس ندرتا باعث هپاتیت شدید در افراد سالم می‌شود.

هپاتیت یا التهاب کبد ناشی از عوامل ویروسی می‌تواند بر توانایی کبد در سوخت‌وساز مواد مغذی و تصفیه خون اثر بگذارد.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، کودکان مبتلا علائم مربوط به این بیماری از جمله زردی، اسهال، استفراغ و درد شکمی را گزارش کردند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در برخی از این موارد کودکان دچار هپاتیت به واحدهای تخصصی کبد کودکان منتقل شدند و شش نفرشان نیاز به پیوند کبد پیدا کردند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا و سازمان جهانی بهداشت می‌گویند در حال بررسی موضوع هستند و آدنوویروس‌ها و نیز کروناویروس عامل کووید-۱۹ را به عنوان عوامل فرضی اولیه در آسیب‌زایی بیماری در نظر دارند.

یک مقاله علمی که درباره موارد این کودکان دچار التهاب شدید کبدی در اسکاتلند هم این فرضیه را مطرح می‌کند که پاندمی کرونا ممکن است نقشی در این زمینه داشته باشد، به این ترتیب که این کودکان  در طول پاندمی به علت محدودیت‌های اجتماعی اعمال‌شده در معرض طیف گسترده‌ای از عوامل بیماری‌زا قرار نگرفته‌اند تا دستگاه ایمنی‌شان فعال شود، بنابراین هنگامی که این محدودیت‌ها لغو شده‌اند، حساسیت بیشتری به ویروس‌های معمولی پیدا کرده‌اند.

کد خبر 670286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha