دبیرکل سازمان ملل تقاضا کرد در طول هفته مقدس مسیحیان ارتدوکس جنگ در اوکراین متوقف شود و با اشاره به نزدیکی «عید پاک» خواستار «وقفه‌ای» چهار روزه برای امدادرسانی و تخلیه غیرنظامیان شد.

UN

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه با اشاره به اینکه فصل عید پاک در حالی نزدیک می‌شود که حمله روسیه به شرق اوکراین در حال شدت گرفتن است، گفت نیاز به آتش‌بس بسیار فوری‌تر است.

او به خبرنگاران گفت: «کشتار و تلفات هولناک غیرنظامیان که تا به حال دیده شده است، ممکن در مقایسه با فاجعه‌ای که در پیش رو است، رنگ ببازد. نباید اجازه وقوع این فاجعه را داد.» و از روس‌ها و اوکراینی‌ها خواست تا «تفنگ‌هایشان را بر زمین بگذارند و راهی به سوی ایمنی شمار بسیاری از افراد که در معرض خطر فوری هستند، ایجاد کنند.»

او پیشنهاد کرد که این وقفه از روز پنجشنبه یعنی «پنج‌شنبه مقدس» در هفته منتهی به عید پاک مسیحیان ارتدکس که اکثریت جمعیت اوکراین و روسیه را تشکیل می‌دهند، آغاز شود.

گوترش گفت هدف این است که «مسیرهای انسان‌دوستانه‌ای» گشود شود تا غیرنظامیان بتوانند از مناطق تحت محاصره بگریزند و کاروان امدادی بیشتری بتوانند به به خصوص به دونتسک، لوهانسک و ماریوپل در منطقه‌ شرق اوکراین که دونباس نامیده می‌شود و به خرسون در جنوب وارد شوند. بیش از ۴ میلیون نفر در این مناطق و ۱۲ میلیون نفر در سراسر اوکراین به غذا، آب، دارو و سایر کمک‌ها نیاز دارند.

سرگیی کیسلیتسیا، سفیر اوکراین در سازمان ملل از روسیه خواست به درخواست گوترش توجه کند. اما دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه گفت درباره این ایده «اندکی تردید دارد.»

او گفت: «من واقعا نمی‌دانم مشارکت با اوکراینی‌ها در چنین مواردی چه ارزشی دارد.» او گفت که روسیه پیشنهاد ایجاد مسیرهای بشردوستانه را ارائه کرده است، اما اوکراینی‌ها یا از آنها استفاده نکرده‌اند یا از آنها سوء‌استفاده کرده‌اند.

اوکراین هم به طور مکرر روسیه را به ممانعت از تلاش‌ها برای ایجاد مسیرهای ایمن برای غیرنظامیان و تخطی از آتش‌بس متهم کرده است.

مارتین گریفیتس، معاون امور بشردوستانه سازمان ملل که قبلا در این ماه به روسیه و اوکراین سفر کرده بود تا احتمال برقراری آتش‌بس را بررسی کند، در نهایت گفت در این باره خوش‌بین نیست.

اما گریفیتس روز دوشنبه گفت ممکن است «تا حدی آمادگی» برای آتش‌بس با نزدیک شدن به تعطیلی عید پاک مسیحیان ارتدکس در روز یکشنبه وجود داشته باشد. به گفته گوترش، گریفیتس این ایده را روز سه‌شنبه با شورای کلیساها و سازمان‌های مذهبی اوکراینی که یک گروه بین‌الادیانی است، مطرح کرده است.

گوترش گفت:‌«دوره چهار روزه عید پاک باید لحظه اتحاد برای نجات دادن جان انسان‌ها و پیشبرد دیالوگ برای پایان دادن به این رنج در اوکراین باشد.»

هفته مقدس مسیحیان که که آخرین هفته «روزه بزرگ» است، از روز «یکشنبه نخل» آغاز می‌شود و تا شنبه‌ شب‌زنده‌داری پیش از عید پاک - روز رستاخیز مسیح- ادامه پیدا می‌کند. عید پاک در نخستین یکشنبه پس از نخستین ماه کامل پس از روز اعتدال بهاری برگزار می‌شود.

این هفته یادآور ماجراهایی است که به عقیده مسیحیان از ورود عیسی به اورشلیم در «یکشنبه نخل» آغاز و با «شام آخر» در شامگاه پنج‌شنبه‌ و تصلیب مسیح در سحرگاه جمعه ادامه پیدا می‌کند و با زنده شدن دوباره و رستاخیز او در روز یکشنبه پایان می‌یابد.

عید پاک کلیسای ارتدکس شرقی در سال ۲۰۲۲ در یکشنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) جشن گرفته می‌شود.

کد خبر 671101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha