یک گروه ناظر حقوق دیجیتال هشدار داده است که بسیاری از وسایل الکترونیک متصل به شبکه دولت بریتانیا، به جاسوس‌افزار ساخت رژیم صهیونیستی آلوده شده‌اند.

جاسوسی از دفتر نخست وزیر انگلیس

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، این وسایل آلوده الکترونیکی متصل به شبکه، حتی در داخل دفتر بوریس جانسون، نخست وزیر و دستگاه‌های داخل وزارت خارجه انگلیس هم پیدا شده‌اند.

گروه ناظر حقوق دیجیتال «سیتیزن لب» اعلام کرده است که این نرم‌افزار جاسوسی که با نام پگاسوس شناخته می‌شود و محصول گروه فروشندگان تسلیحات سایبری اسرائیلی، NSO است.

گروه «سیتیزن لب» در یک پست اعلام کرده است: «ما تایید می‌کنیم که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ موارد مشکوک متعددی از آلودگی‌های جاسوس‌افزار پگاسوس را در شبکه‌های رسمی بریتانیا مشاهده کرده و به دولت بریتانیا اطلاع دادیم.»

در پی این پست وبلاگی و هشدارها، سخنگوی گروه NSO، واکنش نشان داده و اعلام کرده که ادعاهای مطرح‌شده به دلایل قراردادی و تکنولوژیکی غلط است و نمی‌تواند به محصولات این شرکت مرتبط باشد.

یک سخنگوی دولت انگلیس هم تنها گفته است: «ما معمولا در مورد مسائل امنیتی اظهار نظر نمی‌کنیم.»

«سیتیزن‌لب» همچنین معتقد است که هدف‌گیری‌های مرتبط به دفتر نخست‌وزیری توسط کامپیوترهای NSO از منشایی در امارات‌متحده‌عربی صورت گرفته درحالی‌که هک‌کردن دستگاه‌های وزارت خارجه از کشورهایی نظیر اردن، قبرس و هند انجام شده است. در این میان تنها در قبرس، ماریوس پلکانوس، سخنگوی دولت واکنش نشان داده و  هرگونه داشتن ارتباط قبرس با موضوع را قاطعانه تکذیب کرده است. مقامات اردن و هند هنوز واکنشی نداده‌اند.

«سیتیزن‌لب» به عنوان یکی از گروه‌های تحقیقاتی پیشرو در زمینه جاسوس‌افزار مزدور در صنعت امنیت سایبری شناخته می‌شود. «سیتیزین‌لب» ادعا کرده است که آلودگی‌ها ناشی از آن، شبکه‌های مورد بررسی بر اساس تنوعی از روش‌های اسکن شبکه‌ای استفاده شده و به محض شناسایی به مقامات مربوطه از ظن خود اطلاع دادند تا پیگیری شود.

ران دیبرت، مدیر سیتیزن‌لب می‌گوید: «ما به هیچ دستگاهی دسترسی نداشتیم و هیچ اطلاعاتی در مورد قربانیان خاص نداریم.»

مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس نیز به موضوع ورود کرده و به تحقیق درخصوص هک‌شدن دستگاه‌های دفتر نخست‌وزیری با آزمایش چندین گوشی برای ردیابی بدافزار پرداخته است.

مطابق مقاله‌ای منتشر شده در نیویورکر در خصوص فعالیت‌های NSO، این تحقیقات و آزمایش‌ها هم بی‌نتیجه بوده است.

کد خبر 671012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha