پاندمی کووید ۱۹ مناسبات و قراردادهای بسیاری از سازمان‌ها و نهادها را دستخوش تحول و تغییر کرده است. تحول و تغییری که در پی آن، سیاست‌های انطباقی و جایگزین، مورد توجه مدیران و مسئولان در هر عرصه و حوزه‌ای قرار گرفت. یکی از این نهادها، آموزش و پرورش است که رویه‌های آموزشی و تعلیم وتربیت خود را بر پایه تکنولوژی و فضاهای مجازی، بنا کرد.

استودیو آموزشی

همشهری آنلاین_ سحرجعفریان: مدیران آموزش و پرورش منطقه ۹ نیز از این قاعده ناگزیر، مستثنی نبودند و خیلی زود دست به کار شدند تا با فراهم کردن فضایی مناسب در قرنطینه‌های موقتی، با آموزش از راه دور و کلاس‌های آنلاین، از آموزش‌های تحصیلی دانش‌آموزان عقب نماند. برای همین منظور نخستین «استودیو ترکیبی و آنلاین» پایتخت را در مدرسه «دبیرستان پسرانه فردوسی» راه‌اندازی کرده‌اند. استودیویی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، باکیفیت‌ترین و موثرترین کلیپ‌های آموزشی همه مقاطع تحصیلی را تولید کرده و انتشار داده است. برای اطلاع ازچگونگی تولید محتوا به این استودیوی متفاوت سر زدیم.

استودیو ترکیبی و آنلاین تهران، کجاست؟

«استودیو ترکیبی و آنلاین» عنوان نخستین کلاس تولید محتواهای آموزشی در دوران شیوع کووید ۱۹ است که در محله «تهرانسر» منطقه ۲۱ و زیرنظر آموزش و پرورش منطقه ۹، فعالیت خود را از بهمن ماه ۱۳۹۶ آغاز کرده است. استودیویی در مساحت ۲۰ مترمربع که در طبقه منفی یک دبیرستان پسرانه فردوسی جای گرفته است. مدرسه‌ای که با توجه به مطالعات انجام شده، ویژگی‌های کمی و کیفی لازم را برای ایجاد استودیوی آموزشی داشته و خیلی زود مقدماتی فراهم شده تا با تولید محتوای درسی مبتنی بر شیوه‌های نوین تدریس و منطبق با شرایط کرونازده اجرا شود.

یک میلیون بازدید از کلیپ‌های درسی

روال کار در این استودیو از این قرار است که روزانه معلمان منتخب و برگزیده از همه مناطق تهران به نوبت در استودیو حضور می‌یابند تا برنامه‌های آموزشی خود را با بهره‌گیری از تجهیزات استودیو شامل دوربین‌های حرفه‌ای مجهز به انواع لنزهای کاربردی، پروژکتورهای سقفی و پایه‌دار، مینی میکروفون‌های استودیویی و پنل‌های لمسی و هوشمند، ضبط کنند.

در هر ۲ ساعتی که هر یک از معلمان فرصت آموزش مجازی دارند، باید شیوه‌های خلاقانه و توام با سرگرمی نیز رعایت شود. تاکنون بیش از ۸۰۰ کلیپ با بازدیدهای بالغ بر یک میلیون، به اشتراک گذاشته شده که این نشانگر موفقیت و اقبال به دستاوردهای معلمان در استودیوی آموزشی این منطقه است.

 سرنوشت آموزش آنلاین در دوران پساکرونا | بازدیدهای میلیونی از محتواهای خلاق آموزشی ادامه دارد

شروع با کمک اولیای دانش‌آموزان

«مرتضی قاجارگر» مدیر دبیرستان فردوسی، تجهیزات استودیو را آماده می‌کند تا کار نخستین معلم شروع شود. او درباره نخستین استودیو ترکیبی و آنلاین می‌گوید: «این مدرسه با قدمت بیش از ۳۰ سال، تعامل مناسب و شفافی با اولیای دانش‌آموزان داشته است به طوریکه در ابتدا، هزینه‌های طراحی و ایجاد استودیو از محل کمک‌های مالی اولیای دانش‌آموزان به مدرسه تامین شد. البته سال بعد از افتتاح، از کمک‌های اداره کل آموزش و پرورش نیز بهره‌مند شدیم و توانستیم استودیو را به فضایی کم نظیر در استان تهران تبدیل کنیم که حالا دارد به الگویی برای سایر مناطق تبدیل می‌شود. در حال حاضر روزانه دبیران و معلمان بسیاری از مناطق ۲۲گانه شهر، متقاضی حضور در این استودیو با هدف تولید محتواهای متنوع هستند.»

و اما مشکلات

ایده راه‌اندازی استودیو ترکیبی و آنلاین از سوال «چگونه می‌توانیم آموزش‌ها را جذاب و تاثیرگذار کنیم؟» الهام گرفته شده است. سوالی که پاسخش را قاجارگر توضیح می‌دهد: «سال ۱۳۹۶ به دنبال شیوه ارائه آموزش‌هایی بودیم که به کمک آن بتوان بیشترین میزان درصد تمرکز دانش‌آموزان به ویژه در مقطع تحصیلی دبیرستان را متوجه درس و کتاب کنیم. با همفکری جمعی از دبیران و مدیران به این نتیجه رسیدیم با طراحی کلاسی مجهز به ابزار هوشمند و خلاق و همچنین فراهم کردن فضایی مشارکتی، می‌توان دانش‌آموزان را به دریافت داده‌های آموزشی علاقه‌مند کرد. بنابراین این استودیو را افتتاح کردیم که با شیوع ویروس کرونا اتفاقا با استقبال گسترده دبیران و دانش‌آموزان مواجه شد. راه‌اندازی آزمایشگاهی مجهز همسطح دانشگاه، در کنار این استودیو نیز از دیگر ویژگی‌های این مدرسه به شمار می‌آید.»

او ادامه می‌دهد: «البته مشکلاتی هم وجود دارد که گاه کارکرد این استودیو را محدود می‌کند. مثلا گرافیست و تدوینگر ثابت نداریم و مجبور هستیم برای هر کلیپ، هزینه‌ای جداگانه به گرافیست‌ها و تدوینگران آزاد پرداخت کنیم. هزینه‌هایی که فشار زیادی را به مجموعه تحمیل می‌کند. از سوی دیگر سرعت اینترنت هم مانع بارگذاری به موقع محتواها می‌شود. چراکه موقعیت جغرافیایی مدرسه باعث می‌شود، سرورها ضعیف عمل کنند. برای رفع این مشکل وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ارتباطات می‌توانند کمک کنند.»

 سرنوشت آموزش آنلاین در دوران پساکرونا | بازدیدهای میلیونی از محتواهای خلاق آموزشی ادامه دارد

پساکرونا و استودیوی ترکیبی و آنلاین

آموزش به شیوه نوین و مجازی در دوران پساکرونا به ضرورت جدایی‌ناپذیر از نظام آموزش و پروش تبدیل خواهدشد. «حمیدرضا غنی‌پور» معاون آموزشی دوره متوسطه آموزش و پرورش منطقه ۹ با بیان این موضوع می‌گوید: «خلاقیت طراحی استودیو ترکیبی و آنلاین این اجازه را به ما می‌دهد تا در دوران پساکرونا از ویژگی‌های گره خورده آن با تکنولوژی به سود دانش‌آموزان بهره‌مند شویم به گونه ای که تعدادی از دانش‌آموزان در منزل و تعدادی با حضور در استودیو، آموزش دریافت کنند. در آن زمان است که تعطیلی مدارس به بهانه بارش سنگین برف، آلودگی و هوا سایر دلایل دیگر معنا پبدا نمی‌کند. با این تجربه اندوزی می‌توان در پساکرونا، همگام با آموزش‌های جهانی پیش رفت.»

او ادامه می‌دهد: «دبیرستان فردوس در بین ۱۰۰ مدرسه برتر پایتخت جای دارد که افتتاح استودیوی ترکیبی در آن یکی از اقدامات نوآورانه بوده و با ایجاد جذابیت‌های بصری و هوشمند به دنبال جلب توجه کامل از سوی دانش‌آموز است.»

دانش‌آموزان چه می‌گویند؟

«علی کریمی» یکی از دانش‌آموزان مدرسه فردوسی در ارتباط با آموزش‌هایی که از طریق استودیوی ترکیبی و آنلاین دریافت می کند، می گوید: «این شیوه آموزش خیلی تاثیرگذارتر از زمانی است که ۲ ساعت در کلاس فقط، شنونده بودیم؛ زیرا به نوعی این آموزش همراه با سرگرمی است.»

«سامیار ارسلان» نیز از دیگر دانش‌آموزان است که می‌گوید: «به نظرم از خود دانش‌آموزان هم می‌توانند در تولید محتواهای آنلاین استفاده کنند. این نوع از تعامل می‌تواند سازنده‌تر باشد. امیدوارم حالا که تقریبا کلاس‌ها حضوری شده، فعالیت در این استودیوی آموزشی متفاوت کمرنگ نشود.»

 سرنوشت آموزش آنلاین در دوران پساکرونا | بازدیدهای میلیونی از محتواهای خلاق آموزشی ادامه دارد

کد خبر 670990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha