اگر گذرتان به زیر پل سیدخندان افتاده باشد، حتما جای خالی هتل بین‌المللی تهران را دیده‌اید. سال‌هاست به جای آن هتل ۵ستاره که روزگاری پاتوق افراد سرشناس و معروف و سرمایه‌دار بود، گودی عظیم ایجاد شده.

هتل تهران

ستاره همشهری آنلاین - راحله عبدالحسینی: اصلا چرا راه دور برویم، نشانی آشناتر و سر راست‌تر این هتل قدیمی پایتخت، هتل ‌«هجرت» است که به دلیل زندگی آسیب‌دیدگان جنگ تحمیلی در این هتل به آن  نام داده شد. در این گزارش به سراغ ماجرای این زمین خالی و گودی که در آن ایجاد شده می‌رویم. به گفته «محمدرضا بیدخام» مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، مجوز ساخت بنای هتل جدید در این زمین ۲۰ فروردین امسال گرفته شده‌است.
رهگذران تقاطع خیابان شریعتی و رسالت، به یاد دارند که هتل بین‌المللی تهران، اولین ساختمان مدرن محدوده سیدخندان،  سال ۱۳۸۶ تخریب شد. دورتادور آن پوشیده شد و چند سال بعد عملیات گودبرداری انجام شد. عمقی که از بالای پله عابر پیاده سیدخندان به خوبی دیده می‌شود. شرکت مخابرات ایران، زمین را تملک کرده‌است.

«محمدرضا بیدخام» مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به خبرنگار همشهری می‌گوید: «از سال ۱۳۹۳ به دنبال اخد مجوز برای ساخت مجموعه‌ای با کاربری اداری، تجاری و هتل در این زمین هستیم که خوشبختانه ۲۰ فروردین امسال توانستیم مجوز لازم را بگیریم. حالا به دنبال تامین اعتبار هستیم تا عملیات ساخت و ساز آغاز شود.» به گفته وی، این زمین ۱۰هزار مترمربع مساحت دارد و در آن ساختمانی ۳۳ طبقه با ۷۵۰ واحد پارکینگ ساخته می‌شود.
 

روزگار رفته هتل ۵ ستاره پایتخت که پناهگاه آوارگان در سال‌های دفاع مقدس شد | ساخت هتل ۳۳ طبقه حوالی سیدخندان

ساختمان مدرن محله سیدخندان

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید دهه ۴۰ که پایتخت به سمت مدرن شدن پیش می‌رفت در این محل هتل بین‌المللی ۵ستاره تهران ساخته شد.  هتل بین‌المللی تهران به سپهبد «نادر باتمان‌قلیچ»، یکی از ثروتمندان و ملاکان پایتخت، تعلق داشت. مجموعه ورزشی پر طرفداری داشت. پاتوق برخی رجال به‌خصوص افرادی که با باتمان‌قلیچ در ارتباط بودند، شده‌بود.
بعد از انقلاب اسلامی که نادر باتمان‌قلیچ از ایران رفت، هتل بدون مدیریت ماند. داریوش شهبازی، نویسنده کتاب تهران‌نامه، می‌گوید: «دانشجویان دانشگاه علم و صنعت این هتل را به خوابگاه تبدیل کردند. هر اتاق همه امکانات را داشت.» در زمان کوتاهی یعنی۲۳فروردین ۱۳۵۸ با حکم دادگاه انقلاب‌اسلامی، ملک به نفع بنیاد مستضعان مصادره شد.

روزگار جنگ تحمیلی

با بمباران شهرهای جنوب کشور و آغاز جنگ تحمیلی، خانواده‌های زیادی مجبور به ترک شهر و دیار خود و راهی شهرهای دیگر شدند. نیروی دریایی ارتش، کمی بعد از شروع جنگ تحمیلی، هتل را به عنوان مهمانسرای خانواده‌های آسیب‌دیده از جنگ از بنیاد مستضعفان اجاره کرد. با ادامه جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۳، نیروی دریایی با تصمیم تهیه سرپناه برای افراد آسیب‌دیده از جنگ، به اجاره هتل پایان می‌دهد و مدیریت هتل تحت بنیاد جنگ‌زدگان قرار می‌گیرد. زیادتر شدن تعداد خانواده‌های آسیب‌دیده از جنگ مدیریت را وارد به پذیرش خانواده‌های غیرارتشی می‌کند و با افزایش تعداد خانوارها، هتل اقامتگاه هجرت نام گرفت.
بعد از پایان جنگ تحمیلی، با تخلیه تعدادی از خانوارها، کم‌کم این هتل نابه‌سامان که تاسیسات آن هم روبه زوال رفته‌بود، محل امنی برای بزهکاران و معتادان شده بود و درگیری‌های بسیاری در آن اتفاق می‌افتاد. سال ۱۳۷۹ این محل کامل تخلیه شد. حالا باز هم اهالی محله باید صبوری پیش گیرند تا صدای ساخت و ساز را بشنوند.

کد خبر 670669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha