روسیه رشته‌ای از هشدارها از جمله یک اعتراض رسمی دیپلماتیک در این هفته را به دولت بایدن ارسال کرده و خواستار متوقف شدن ارسال سلاح‌های پیشرفته‌ای به اوکراین شده است که می‌توانند به قلمرو روسیه ضربه بزنند یا خطر «پیامدهای پیش‌بینی‌نشده‌» را بوجود آورند.

howitzers

به گزارش همشهری آنلاین نیویروک تایمز از قول دو مقام رسمی دولت بایدن نوشت این یادداشت اعتراضی دیپلماتیک که اصطلاحا «دمارش» نامیده می‌شود، از طریق مجاری عادی فرستاده شده بود و ولادیمیر پوتین یا سایر مقامات ارشد روسی آن را امضا نکرده بودند. اما به گفته یکی از این مقام‌ها این اعتراض نشان می‌دهد سلاح‌های ارسالی آمریکا تا به حال اثراتی ایجاد کرده‌اند.

این اعتراض همچنین نشان می‌دهد روس‌ها درباره مجموعه‌ای از سلاح‌های پیچیده‌تر تهاجمی که بخشی از بسته حمایتی ۸۰۰ میلیون دلاری است که بایدن برای حمایت از اوکراین اختصاص داده است، نگران هستند.

مقامات آمریکایی می‌گویند لحن این یادداشت با رشته‌ای از تهدیدهای علنی روسیه از جمله هدف قرار دادن کاروان‌های حامل سلاح در حین انتقال در قلمروی اوکراین مطابقت دارد.

به گفته این مقامات این یادداشت اعتراضی باعث نگرانی خاصی در کاخ سفید نشده است، اما به بحث گسترده‌تری درون سازمان‌های دفاع و اطلاعاتی آمریکا در این باره دامن زده است که آیا «پیامدهای غیرقابل‌پیش‌بینی» می‌تواند شامل تلاش برای هدف قرار دادن یا خرابکاری در برخی از این محموله‌های سلاح ارسالی در هنگامی هنوز در قلمروی کشورهای ناتو هستند، هم باشد یا نه.

سلاح‌هایی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این هفته انتقال آنها به اوکراین را تایید کرد، شامل سلاح‌های دوربردی مانند توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری هویترز هم می‌شوند که برای شیوه متفاوتی از نبرد در نواحی باز در منطقه دونباس در شرق اوکراین مناسب هستند که نیروهای روسی ظاهرا برای حمله در روزهای آینده در آن تجمع کرده‌اند.

با اینکه وزارت دفاع آمریکا همیشه گفته است که این کشور فقط سلاح‌های دفاعی در اختیار اوکراین می‌گذارد تا از بالا گرفتن درگیری‌ها جلوگیری شود، اما ماهیت عملیات روسیه که به ادعای غرب شامل حملات مستقیم به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی می‌شود، ظاهرا باعث تغییر در این دیدگاه شده است.

کد خبر 670034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha