بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است ماه‌ها بعد در معرض افزایش خطر دچار شدن به لخته‌های خونی نادری در چشم‌ باشند که بینایی‌شان را تهدید کند.

eye

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز از آنجایی که عفونت‌های کرونا خطر انسداد رگ‌های به علت لخته‌های خونی را در جاهای دیگر در بدن افزایش می‌دهند، پژوهشگران به بررسی حدود نیم میلیون بیمار کووید-۱۹ پرداختند تا ببینند آیا در وریدها یا شریان‌های شبکیه، پرده حساس عصبی در پشت چشم که تصاویر را دریافت می‌کند و آنها را به مغز می‌فرستد، لخته تشکیل می‌شود یا نه.

در میان این افراد دچار کرونا در طول شش ماه پس از عفونت اولیه در ۶۵ بیمار انسداد ورید شبکیه ایجاد شد. بر اساس گزارش این پژوهشگران که در ژورنال JAMA Ophthalmology منتشر شده است، گرچه این شمار اندک است، اما بیانگر افزایش ۵۴ درصدی در مقابسه با میزان‌های پیش از عفونت کرونا است که از لحاظ آماری قابل‌توجه است.

از طرف دیگر، لخته‌های شریان شبکیه پس از عفونت کرونا نسبت به قبل از آن ۳۵ درصد شایع‌تر شده بودند، اما این تفاوت از لحاظ آماری قابل‌توجه یا معنادار نبود و ممکن است اتفاقی باشد.

این لخته‌های خونی بیشتر از همه در بیمارانی رخ داده بود که مبتلا به بیماری‌های دیگری هم بودند که خطر مشکلات عروقی خونی را افزایش می‌دهد، از جمله دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا.

به نظر نمی‌رسید خطر لخته شدن خون با شدت عفونت کروناویروس ارتباط داشته باشد. این پژوهشگران یادآور شدند که این بررسی نمی‌تواند ثابت کند که کووید-۱۹ علت لخته شدن خون در چشم‌های این بیماران بوده است و برای این کار لازم است بررسی‌های بزرگتری انجام شود.

کد خبر 670029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha