روسای جمهور چهار کشور مجاور روسیه شامل لهستان و سه کشور حوزه بالتیک یعنی لیتوانی، لتونی و استونی روز چهارشنبه به پایتخت اوکراین رفتند تا حمایتشان را از آن در برابر حمله روسیه اعلام کنند.

presidents

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  این روسای جمهور با قطار به پایتخت اوکراین رفتند و قبل از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از مناطقی در اطراف کی‌یف‌ دیدار کردند که صدها غیرنظامی کشته‌شده پس از عقب‌نشینی روسیه در آن پیدا شده بود. مسکو مسئولیت این مرگ‌ها را نپذیرفته است و اتهامات درباره ارتکاب جنایات جنگی بوسیله نیروهایش را به عنوان اخبار جعلی انکار کرده است.

آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان در یک کنفرانس خبری در کی‌یف در کنار زلنسکی و روسای جمهور حوزه بالتیک گفت: «این جنگ نیست، این تروریسم است.»

او گفت: «ما فقط درباره سربازانی که مرتکب جنایت شدند، صحبت نمی‌کنیم، بلکه افرادی که دستورها را صادر کردند- همه آنها هم باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.»

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را بوسیله نیروهایش انکار کرده و گفته است که اتهامات اوکراین و کشورهای غربی درباره جنایت جنگی ساختگی هستند.

تقاضای برای مسئول دانستن روسیه در سخنان روسای جمهور دیگر دیدارکننده هم بازتاب داشت که گفتند قصد ترغیب جامعه بین‌المللی برای افزایش حمایت نظامی از اوکراین را در هنگام آماده شدن آن برای تشدید حمله روسیه از شرق دارند.

اگیلس لوتس، رئیس‌جمهور لتونی گفت: «وظیفه ما است که به اوکراین با همه انواع سلاح کمک کنیم.»

همتای لیتوانیایی او، گیتاناس نوسدا گفت: «آینده اوکراین در میدان نبرد تعیین خواهد شد...اوکرانی باید ببرد.»

دیدار این چهار رئیس‌جمهور از اوکراین یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت حمله مسکو به اوکراین به نسل‌کشی می‌ماند و در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه وعده داد که مسکو «به طور منظم و آرام» به علمیاتش ادامه می‌دهد و به اهدافش دست می‌یابد.

پوتین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) نیروهایش را در آنچه «عملیات ویژه نظامی» می‌نامند برای خلع‌سلاح و «نازی‌زدایی» به درون اوکراین فرستاد اوکراین و متحدانش می‌گویند پوتین به یک جنگ تهاجمی یک‌طرفه دست زده است.

آلار کاریس، رئیس‌جمهور استونی گفت: «پوتین باید این جنگ را ببازد وگرنه صلحی در اروپا باقی نخواهد ماند.»

در همین حال، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پس از لغو سفر همزمان فرانک- والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان به کی‌یف، ابراز «آزردگی» کرد. اشتاین‌-مایر گفته بود که این سفر به قصد «فرستادن پیامی قوی از اتحاد اروپایی» بود.شولتس گفت کی‌یف از دیدار اشتاین‌مایر استقبال نکرده بود.

روزنامه «بیلد» در آلمان روز سه‌شنبه گزارش کرده بود که روابط نزدیک اشتاین‌مایر با پوتین در سال‌های اخیر و سال‌ها حمایتش از خط لوله گاز «نورد استریم ۲» از روسیه به آلمان باعث شده است که زلنسکی این دیدار را رد کند.

اما زلنسکی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت که اشتاین‌مایر یا دفترش درباره دیدار از اوکراین به طور رسمی با او تماس نگرفته‌اند.

زلنسکی درباره روسای جمهور دیدارکننده گفت او از اینکه آنها «شانه به شانه اوکراین» ایستاده‌اند، سپاسگزار است.

او گفت: «این چهار رهبر این چهار ملت همیشه از ما محافظت می‌کنند، همیشه در کنار ما می‌ایستند.»

کد خبر 669744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha