مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۴
۰ نفر

پاک کردن خانه همیشه نیاز مواد ضد باکتری یا پاک‌کننده‌های قوی ندارد و استفاده از برخی از انها ممکن است مشکلاتی برای سلامت شما و محیط زیست ایجاد کند.

bleach

بسیاری از چنین فراورده‌هایی اثر بهتری نسبت به مشابه‌های طبیعی با غیرسمی‌شان ندارند و از طرف دیگر ممکن است به محیط زیست آسیب بزنند و بالقوه سلامت درازمدت شما را به خطر بیندازند.

برای مثال، صابون‌های به اصطلاح ضدباکتریایی که در فروشگاه‌ها به آنها برمی‌خورید، تفاوتی از لحاظ پاک کردن دست‌ها یا کاهش انتشار بیماری‌ها با صابون عادی ندارند. شما می‌توانید خانه‌تان را پول بسیار کمتر و با مراقبت از سلامت شخصی و حتی حفاظت از محیط زیست پاک نگهدارید.

سفیدکننده‌های حاوی کلر مانند آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم یا به اصطلاح رایج «وایتکس» از شایع‌ترین پاک‌کننده‌ها هستند، اما بسیار فعال هستند و بخارهای متصاعدشده از آنها می‌تواند به ریه‌های آسیب بزند.

 گرچه این نوع سفیدکننده‌ها میکروب‌ها رامی‌کشند، اما اگر به خصوص محلول غلیظ‌شان روی پوست بریزد، به آن آسیب می‌زند. سفیدکننده‌های حاوی کلر در بسیاری از فراورده‌های پاک‌کننده و همچنین در مواد و پودرهای پاک‌کننده برای ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی به کار می‌روند.

سفیدکننده‌های کلردار همچنین از جمله شایع‌ترین مواد پاک‌کننده‌ای هستند که کودکان به طور تصادفی می‌بلعند.

 یک خطر دیگر این سفیدکننده‌ها این است که در صورت مخلوط شدن با  آمونیاک - یک ماده رایج دیگر در فراورده‌های پاک‌کننده- که به فراوانی در شیشه‌پاک‌کن‌ها، جلادهنده‌های فلزات و مایع ظرفشویی به کار می‌روند، گازهای سمی از آنها متصاعد می‌شود که می‌تواند به ریه‌ها آسیب زند. همین احتیاط را باید درباره مخلوط کردن مواد سفیدکننده و پاک‌کننده‌های اسیدی مانند پاک‌کنندهای سنگ توالت و مخلوط کردن مواد سفیدکننده و مواد لوله‌بازکن هم باید رعایت کنید.

 با توجه به اینکه شناسایی اجزای هر فراورده مشکل است، بهترین راه این است که اصولا انواع فراورده‌های پاک‌کننده را با هم ترکیب نکنید. همچنین گرچه ریختن فراورده‌های پاک‌کننده‌ قدیمی در فاضلاب بی‌خطر است، در هر بار فقط یکی از آنها را خالی کنید.

اگر مبتلا به بیماری زمینه‌ای قلبی یا ریوی مانند آسم هستید، بهتر است استفاده از سفیدکننده‌ها را کنار بگذارید، زیرا بخارهای متصاعد شده از این مواد باعث تحریک بیشتر ریه‌ها می‌شود.

  اگر با مواد سفید کننده محلی را تمیز می‌کنید، باید تهویه کامل در آن محل برقرار باشد، بنابراین پنجره را باز کنید یا هواکش را روشن کنید.

مراقب فرآورده‌های سفیدکننده‌ای که به آنها رایحه و مواد خوشبو کننده افزوده شده‌اند، باشید، چرا که این رایحه‌ها ممکن است باعث پوشاندن بوی گازهای سمی ناشی از آنها شود.

کد خبر 669740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha