شهردار تهران تشکیل سازمان فناوری‌های نوین را یکی از راه‌های اصلی نجات شهر دانست و گفت: در حال حاضر روزانه 7 هزار و 500 تن زباله در تهران جمع آوری می‌شود که ۵ هزار تا 5 هزار و 500 تن روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود. با بهره‌مندی از دانش و فناوری می‌توان5 هزار و 500 تن زباله را به ۳۵۰ تن برسانیم، اولین قرارداد این حوزه نیز در حال انعقاد است.

زاكاني شهردار

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی با حضور در پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح لزوم تشکیل سازمان فناوری‌های نوین در خلال بررسی اصلاح بخشی از ساختار شهرداری تهران، گفت: امروز موضوع بسیار مهمی مطرح است، اینکه مجموعه سازمان فناوری اطلاعات موجود چه تفاوتی با سازمان فناوری‌های نوین دارد و ضرورت تشکیل یک سازمان دیگر چیست؟ باید به این نکته تاکید کنم که فناوری دو قسمت دارد، دیجیتال و غیر دیجیتال که بخش دیجیتال آن در سازمان فناوری شهرداری و بخش غیر دیجیتال آن در سازمانی که پیشنهاد کرده‌ایم، مدیریت و راهبری می‌شود. بی تردید این دو مقوله متفاوت هستند و امکان ترکیب آنها نیز وجود ندارد.

او افزود: درخواست ما این بود که سازمان فناوری در ابتدا از معاونت جدا شود و مستقیم با شهردار تهران کار کند. اتفاقی که از زمان "قائمی" روی داد که مدیرعامل وقت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با شخص قالیباف کار می‌کرد. بی تردید کار سازمان فاوا تجمیع و تحلیل داده‌هاست و به عنوان مغزافزار سازمان باید در اختیار رئیس سازمان باشد.

اهم صحبت‌های شهردار تهران به نقل از خبرگزاری‌های ایسنا و شهر را در ادامه بخوانید:

*به عنوان اصلی‌ترین ابزار مدیریتی، این بخش باید در دست بالاترین مقام سازمان باشد. بی تردید معاونت‌ها اطلاعات خود را با یک فرهنگ غلط متعلق به خود می‌دانند و به اشتراک نمی‌گذارند و اگر اراده رئیس سازمان نباشد این کار اتفاق نمی‌افتد؛ همانند شرایط فعلی سازمان فاوای شهرداری، مغز افزاری که در اختیار مدیریت باشد می‌تواند تحول ایجاد کند اما امروز به یک مجموعه منفعل تبدیل شده است.

*(در تشریح ضرورت تشکیل سازمان فناوری‌های نوین) در مورد فناوری‌های نوین که مقوله‌ای جداگانه از فناوری‌های دیجیتال است باید به این نکته اشاره کنم که همه فناوری‌های غیر دیجیتال در مدیریت شهری در این سازمان پیش بینی شده، مثلا در حوزه پسماند فناوری‌های هاضم در این قالب دنبال خواهد شد.

*در حال حاضر روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران جمع آوری می‌شود که ۵ هزار تا 5 هزار و 500 تن روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود. ما به دنبال این هستیم که هشت مرکز MRF در تهران را تجهیز کنیم و با بهره‌مندی از دانش و فناوری5 هزار و 500  تن زباله را به ۳۵۰ تن برسانیم و اولین قرارداد این حوزه نیز در حال انعقاد است. به این ترتیب از خانه تا آرادکوه زباله‌ها به یک مدیریت واحد سپرده می‌شود.

*این پسماندها را ۶۴ مجموعه در نواحی جمع آوری می کنند و ۲۲ مجموعه نیز در مناطق زباله های خشک را تفکیک می‌کنند و در ۸ مجموعه جمع آوری و به آرادکوه منتقل می شود، کاری که مبتنی بر فناوری با ایجاد سازمان فناوری‌های نوین اتفاق می افتد این است که در نوع جمع آوری تحول ایجاد می شود در حالی که فاوا با این مقوله نسبتی ندارد؛ این ۸ مرکز هر کدام با ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری زباله دریافتی را به انرژی، کمپوست و موارد قابل بازیافت تبدیل خواهند کرد و بخش های عمده آن امسال شدنی است.

* برآورد می‌شود قیمت زباله در شهر تهران حدود ۴هزار میلیارد تومان است، در حالیکه ما در تهران سال گذشته هزار  و 200 میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری پرداخت کرده‌ایم که متاسفانه بخشی از این پول در جیب دلالان رفته است. با این وضعیت، بچه هایی که کار می‌کنند و استثمار می شوند و چهره شهر را منکوب شده می بینیم و تنها راهی که می توان این ظلم را جمع کرد، این است که باید رویکرد شهر را تغییر دهیم و باید در درون خود این تحول را ایجاد کنیم

* در حوزه حمل و نقل ۷۲ هزار تاکسی و ۶ هزار ون داریم که بخشی از اینها یعنی حدود ۲۰ درصد آن خارج از مدار است و در خدمت شهر نیست؛ در موضوع حمل و نقل بیش از ۲ هزار اتوبوس داریم که باید به ۶ تا ۷ هزار دستگاه برسد، ۱۵۰۰ واگن در مترو داریم که بخشی آن از مدار خارج است و نیاز به تحول بنیادین در این حوزه دارد؛ مزیت نسبی و قطعی شهرداری نسبت به سایرین این است که اتوبوس و مترو و تاکسی در اختیارش است و پیاده‌راه ها را تنظیم می کند؛ حتی در نظر داریم برای موتور سیکلت ها نیز یک مجموعه متولی ایجاد کنیم و باید نظام یکپارچه در حمل ونقل داشته باشیم.

*در این حوزه سوپر اپلیکیشنی تهیه شده که ماه آینده آماده می شود تا یک شهروند برای طی کردن نقطه ای از شهر به نقطه دیگر بداند چگونه باید مسیر را طی کند و در واقع یکپارچه سازی مدهای مختلف انجام می شود؛ کاری که در بسیاری از نقاط جهان انجام شده است.

*امروز مجموعه‌هایی که نبض شهر را در دست گرفته‌اند تنها هشت مجموعه انبار بیشتر ندارند و این کار را با بهره گیری از دانش و فناوری‌ها محقق کرده‌اند. ۳۰ درصد باراندازهای شهر تهران مربوط به سایر شهرستان‌ها است در حالیکه دود ناشی از حمل و نقل آنها برای شهروندان تهرانی است، ولی می توان آنها را به خارج از شهر منتقل کرد. متاسفانه امروز خانه‌های مسکونی در محاصره انبارهای کالا قرار گرفتند و این موضوع در برخی از مناطق تهران به روشنی مشاهده می‌شود در حالیکه می‌توان با کمک فناوری‌ها این معضل را نیز حل کرد. بی تردید یکی از راه‌های اصلی نجات شهر تشکیل این سازمان است لذا درخواست من این است که به این کار نگاه و ضریب ویژه‌ای در شورا داده شود.

کد خبر 669382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha