با عشق و علاقه‌ به زمین، از نوجوانی تا حالا که بیش از ۳دهه از زندگی‌اش سپری شده گام‌های مؤثری برای حفظ محیط‌زیست برداشته است. تلاش‌های او روزهای قدیم وقف محله شهرری شد و از ۲۵سال پیش با سکونت در محله مرادآباد منطقه۵ فعالیت‌هایش بیشتر در این منطقه متمرکز شده است. 

دوستداران دره فرحزاد

همشهری آنلاین-زهرا بلندی: چندی پیش با تشکیل گروهی به نام «دوستداران رودخانه فرحزاد» همراه با دیگر اهالی این محله و برخی دوستداران محیط‌زیست با حضور جمعی و مستمر در روددره فرحزاد سعی دارد ضمن طبیعت‌گردی، اینجا را به‌عنوان فضایی جالب و دیدنی در شهر حفظ و نگهداری کند. 

روزهای پاکِ روددره  | تلاش همسایه‌های رودخانه فرحزاد برای حفظ محیط‌زیست

انگار برای گذران گردشی یک‌روزه به روددره فرحزاد آمده‌اند. بساط تفریح به پاست. سرخوش از بالا تا پایین روددره را پیاده‌روی می‌کنند، بازی‌های محلی‌ترتیب داده‌اند تا خانواده‌ها در کنار بچه‌های کم‌سن و سالشان سرگرم باشند. اما این تمام ماجرا نیست، در کنار خورجین خوراکی‌ها و کوله‌های کوهپیمایی کیسه‌های زباله و دستکش‌های پلاستیکی قرار گرفته که به خوبی گویای تلاششان در پاکسازی طبیعت است.

اعضای گروه «دوستداران رودخانه فرحزاد» حداقل هر ۲هفته یکبار به اینجا می‌آیند و ضمن تفریح و تجربه سفری یک روزه در دامان طبیعت، مسئولانه مشغول جمع‌آوری زباله‌ها و پاکسازی روددره فرحزاد هم می‌شوند.

«فرشید ساکی» بنیانگذار این گروه و فعال محیط‌زیست که نقش لیدر این گروه را ایفا می‌کند از همه فرزتر است: «به این می‌گویند تفریح مسئولانه. ما هم تفریح می‌کنیم و هم برای قدردانی از طبیعت زیبایی که سهم‌محله ما شده، پاکسازی‌اش می‌کنیم. تمام هم و غممان این است که ضمن احیا و حفظ روددره فرحزاد آن را به یک محل تفریحی و توریستی تبدیل کنیم.» 

روزهای پاکِ روددره  | تلاش همسایه‌های رودخانه فرحزاد برای حفظ محیط‌زیست

از گلکاری تا پاکسازی محیط‌زیست

فعال ۴۵ساله محیط‌زیست که خودش‌ بانی اصلی تشکیل این گروه در محله نفت است، سال‌هاست که در زمینه حفظ محیط‌زیست فعالیت می‌کند. روزهای نوجوانی در محله شهرری به کاشت گل و گیاه در محوطه‌های متروکه محله می‌پرداخت و از ۲۰سالگی با نقل مکان به محله مرادآباد فعالیت‌هایی از جمله بهسازی محیط و رسیدگی به فضای سبز تا کاشت نهال و درختکاری و زیباسازی محله و برخی رویدادهای فرهنگی و اجتماعی را از سرگرفت.

وجود مشکلات متعددی همچون زباله‌ریزی، سکونت مهاجران و... در روددره فرحزاد بهانه‌ای شده تا با همراهی دیگر دوستداران طبیعت ساکن محله‌اش قدمی برای احیا و حفظ این دره بردارد: «این گروه را از حدود ۳سال پیش با تعدادی از بچه‌های محله راه انداختیم و به‌صورت رسمی یک سال قبل آن را با عنوان گروه دوستداران دره فرحزاد به ثبت رساندیم.»

اعضای اصلی گروه حدود ۱۰نفر از بچه‌های محله‌های فرحزاد، نفت، طالقانی و مرادآباد مناطق۲ و ۵ هستند که عموماً هر دوهفته یکبار برای پاکسازی دره فرحزاد در این روددره دور هم جمع می‌شوند. کارشناس ارشد مدیریت شهری که با ستاد توان‌افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد شورای‌شهر هم همکاری دارد، می‌گوید: «در این برنامه‌ها علاوه بر کوهپیمایی، ارائه آموزش‌های غیرمستقیم و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و برگزاری بازی‌های محلی به اهالی این محدوده، زباله‌های اطراف رودخانه را جمع می‌کنیم.»

روزهای پاکِ روددره  | تلاش همسایه‌های رودخانه فرحزاد برای حفظ محیط‌زیست

در برابر محله‌ام مسئولم

افراد با هر سن و قشری در اینجا حضور پیدا کرده‌اند. «الهه غلامی» بانوی ۴۵ساله که مدیریت محله نفت را به عهده دارد دستکش به دست کرده و با دقت در حال جمع‌آوری زباله‌ها ‌است: «من عاشق طبیعت هستم و از سال۸۰ در زمینه حفظ محیط‌زیست فعالیت می‌کنم. سکونت در محله نفت عامل مهمی برای آغاز فعالیتم در این گروه بود و از مهر سال۹۷ وقتی اجرای پروژه‌ای با عنوان احیای قنات‌های تهران توسط یکی از معتمدان محله، آقای ساکی مطرح شد و گروه دوستداران روددره شکل گرفت، من هم همراهی‌ام را اعلام کردم.» 

روزهای پاکِ روددره  | تلاش همسایه‌های رودخانه فرحزاد برای حفظ محیط‌زیست

مامان نرگس در جمع دوستداران روددره فرحزاد

«اکرم آقاجانیان» بانوی ۶۲ساله معروف به «مامان نرگس کوهنورد» هم که مدت‌ها است به پاکسازی زمین عادت دارد عضوی از این گروه است. عضو باشگاه‌های دوستداران کوهستان و خانه کوهنوردان تهران که آموزش کوهنوردی حرفه‌ای را از ۵۰سالگی آغاز کرده و سیمرغ صعود کوه‌های ایران را از آن خود کرده از حضورش از در این جمع ابراز خوشحالی می‌کند: «سالهاست که هر پنجشنبه و جمعه با هدف کوهنوری و پاکسازی محیط‌زیست به دل طبیعت می‌زنم. نزدیکی خانه‌ام به دره فرحزاد و مشاهده مشکلات متعددی همچون وجود آسیب‌های اجتماعی و زباله‌ریزی در این دره بهانه‌ای شد تا با اعضای این گروه همراه شوم و با اشتیاق در برنامه‌های کوه‌پیمایی و پاکسازیشان حضور مستمر داشته باشم.»

روزهای پاکِ روددره  | تلاش همسایه‌های رودخانه فرحزاد برای حفظ محیط‌زیست

احیا و حفظ طبیعتی بکر

جوان ۳۴ساله از بچه‌های محله مرادآباد در بین جمعیت ضمن تأمین کیسه‌ها و دستکش‌های بچه‌ها، زباله‌های رها شده را داخل کیسه‌ زباله جمع می‌کند. «شایان لطفی» با عضویت در انجمن شهر و فرهنگ منطقه۵ به انجام برخی اقدامات محله‌ای روی می‌آورد و با تمرکزی که در فعالیت‌های زیست‌محیطی داشته با پیشنهاد ساکی، عضو گروه دوستداران دره فرحزاد شده است: «عضو این گروه شدم تا با مشاکت اهالی محله این طبیعت دوستداشتنی را به‌عنوان پتانسیل محلی و فرامحلی حفظ کنم. متأسفانه این محوطه بکر به محلی برای تجمع معتادان و رشد آسیب‌ها تبدیل شده و اقدام‌های هر دوهفته یکبار ما می‌تواند محله را از آلودگی‌ها پاک‌کند.»

روزهای پاکِ روددره  | تلاش همسایه‌های رودخانه فرحزاد برای حفظ محیط‌زیست

کد خبر 669188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mohi IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    چه کار خوبی