اشرف غنی با بند کمال‌خان مانع از رسیدن آب هیرمند به ایران شد اما اردوغان با طرح «گاپ» در حال نابودی زیست بوم جغرافیای بین النهرین است.

هم‌اکنون، ترکیه ۱۵ سد روی دجله و فرات ساخته که تنها سد آتاترک با ۵۰ میلیارد مترمکعب گنجایش از ۶۵۰ سدی که ایران ساخته آب بیشتری کنترل کرده است. طرح گاپ که ایده آن در دوران آتاترک مطرح شده بود، با ۱۴ سد بر روی فرات و ۸ سد بر روی دجله، کنترل آب دجله و فرات را در اختیار ترکیه قرار می‌دهد.

خشک شدن دشت‌های ایران، عراق و سوریه، نابودی ۹۰۰ هزار هکتار مزارع کشاورزی و نابودی گونه‌های مختلف جانوری از عواقب عملیاتی شدن کامل این طرح است. در سالهای اخیر، در اثر کاهش حق‌آبه عراق و سوریه از دجله و فرات به یک سوم، این دو کشور که با بحران‌های پس از جنگ هم روبرو هستند، میزبان کانون‌های جدید ریزگرد هم شده‌اند، این درحالی است که به گفته وزیر آب و جنگلداری ترکیه، تا سال ۱۴۰۲، تعداد سدهای مورد بهره‌برداری این کشور، به حدود ۱۵۰۰ سد خواهد رسید! طرحی که نوعی سلاح زیست محیطی مهلک علیه کشورهای غرب آسیاست و ادامه آن، در نهایت بخش‌هایی از تالاب عظیم «هورالعظیم» خوزستان ایران را هم خشک خواهد کرد.

در روزهایی که جنگ روسیه و اوکراین بحث جنگ سوم جهانی را دوباره زنده کرده است در خاورمیانه جنگ آب سال‌هاست شروع شده؛ منطقه‌ای که همزمان، واردکننده گندم برای نان از روسیه و اوکراین است!

گزارش: همشهری آنلاین

تدوین: عاطفه‌سادات حسین‌زاده

کد خبر 669124
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 23
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • ازاد IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    17 1
    نفت در برابر اب
  • مجید IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 26
    حرف نزنیم عمل کنیم که ترکیه گستاخی کاری نخواهد بکند