احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی به همشهری‌آنلاین گفت: زمانی که ذخیره آب از ۱۵۰۰ مترمکعب در سال برای هر نفر کمتر شود، می‌گویند دچار تنش آبی شده‌ایم، وضعیتی که ما هم به آن دچاریم و اگر رعایت نکنیم، تنش‌های آبی تبدیل به بحران می‌شود. قضایایی که در اصفهان و خوزستان پیش آمد، نشان‌دهنده همین موضوع است.

وظیفه می‌گوید: کشاورزی بالاترین مصرف آب را در کشور دارد. بیش از ۸۸ درصد آب تجدیدپذیر کشور برای شرب و صنعت و کشاورزی مصرف می‌کنند در حالی‌که در دنیا می‌گویند ۴۰ تا ۴۵ درصد نباید بیشتر مصرف شود. همین امر باعث تخریب سرزمین می‌شود. کشاورزی اگر با همین وضعیت ادامه یابد، مجبور به تعطیلی خواهد شد. به هرحال وقتی که آبی نیست، میزان برداشت محصول کم می‌شود. بارندگی نباشد، دیم از بین می‌رود. اگر به همین روند پیش برویم، شاید به یکی دو دهه نرسد که کشاورزی را در برخی مناطق تعطیل کنیم. 

دراین باره هم ببینید؛

دجله و فرات طغیان نمی‌کنند | ترکیه سد زده؛ ما در ایران خاک می‌خوریم!

- طرح «گاپ» ترکیه چه گردوخاکی در منطقه به راه انداخته است؟

گفتگو: الهه کفایتی

تصویر: حسین اینانلو

تدوین: مهدی کشوریان

کد خبر 670327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • امیر علی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 2
    شما رو به شرفتون قسم میدم مخصوصا خانوم و یا آقایی ک این سرتیتر خبر را زده....چرا طوری مینویسید که مردم در دلشون وحشت و آشوب بشه بخاطر فالور جمع کردن بخدا اینکارهاتون خوبیت نداره من واگذارمیکنم شما را به وجدانتان که میگویند.....وجدان یگانه محکمه ایست احتیاجی به قاضی ندارد
  • علی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 1
    کمتر آب صادر کنیین به عراق و اطراف ایران که به این روز نیوفتیین
  • مسعود مسیحزادگان IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 0
    سلام،در دهه ۴۰ کارشناسان گفتند که کشاورزی در ایران باید به تدریج متوقف گردد و بسوی صنعتی شدن حرکت کنیم!بعد از ۵۷ ما درست عکس این کار را انجام دادیم و حالا شاهد خشکی و نابودی کشورمان هستیم.
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    آقای وظیفه راست میگویند مسولین امور آب سراسر کشور مقصر هستند وکم کاری میکنند البته مافیا‌پشت این قضیه هست . این همه چاه های غیر مجاز ومجاز توسط‌کشاورزان حفر شده واینجوری کشور ایران رو به خشکی ونابودی میبرند‌. درکشور‌کشاورز داریم سالیانه میلیاردها تومن پول از برداشت کشاورزی بدست میاورد واین پول را دربانک‌ها‌سپرده‌گذاری میکنند وسود بانکی میگیرند واینجوری به کشور وآینده گان‌ظلم میشود.به نظر من باید تمام چاهای آب کشاورزی ایران مسدود وپر شود ومحصولات دیگر جایگزین کنند.
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 0
    بی دانش داره موج میزنه . نه صنعتی شدیم نه کشاورزی را علمی انجام دادیم
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 0
    خیلی ها در ویلاهای شخصی چاه حفر می کنند. وقتی به جهاد و اداره آب و ... اطلاع می دهی به جای پیگیری موضوع می گویند باید شکایت کنید.