برخی اشیا فراتر از آن چیزی که ما نسبت به آنها ذهنیت داریم کاربرد دارند. به‌عنوان نمونه آینه فقط برای دیدن هر روزه خودمان کاربرد ندارد، بلکه در دکوراسیون، روانشناسی و موارد دیگر نقش اساسی دارد.

آینه

به گزارش همشهری آنلاین، بی‌شک همه ما در روز با آینه سر و کار داریم و شاید تقریبا روزی نباشد که به خودمان در آینه نگاه نکرده باشیم، اما گاهی همین اشیای ساده نقشی پررنگ‌تر در زندگی ایفا می‌کنند و کاربردشان فقط آن چیزی نیست که ما از آنها تصور می‌کنیم. به‌ عنوان نمونه، آینه در دکوراسیون و حتی روانشناسی و کمک به سلامت جسمانی افراد تاثیرگذار است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

تاثیر غذا خوردن جلوی آینه

انسان موجودی اجتماعی است و بیشتر افراد از بودن در جمع لذت می‌برند. حتما بارها شنیده‌اید که افراد معتقدند که غذا خوردن در جمع لذت دوچندانی دارد. به عنوان نمونه، در همین کشور خودمان مثلا می‌گویند آبگوشت را باید دسته جمعی خورد زیرا تنهایی لذتی ندارد.

از سویی دیگر، برخی افراد به‌طور کل وقتی تنها هستند اشتهای کمتری برای غذا خوردن دارند که همین موضوع روی سلامت آنها تاثیر می‌گذارد. شاید باورتان نشود توصیه محققان برای چنین افرادی این است که جلوی آینه غذا بخورند تا مقدار غذای بیشتری مصرف کنند.

متخصصان ژاپنی در آزمایش‌های خود نیز مهر تایید بر این موضوع زده‌اند. یعنی طبق یافته‌های آنها آینه می‌تواند تاثیر مثبتی بر تنهاترین افراد جامعه داشته باشد. این متخصصان معتقدند حتی تنهایی غذا خوردن بر سلامت میانسالان نیز تاثیر منفی می‌گذرد زیرا غذا خوردن با لذت می‌تواند بر کیفیت زندگی آنان مرتبط باشد.

بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تنها غذا خوردن می‌تواند برای شما افسردگی و از دست رفتن اشتها را به‌دنبال داشته باشد نشستن و غذا خوردن جلوی آینه را امتحان کنید.

قانون آینه چیست؟ | کاربرد آینه در دکوراسیون ؛ از افزایش اشتها تا فنگ‌شویی

کاربرد آینه در دکوراسیون داخلی خانه و معماری

این روزها آینه در دکوراسیون خانه‌ها نیز نقش اساسی ایفا می‌کند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آینه در دکوراسیون بزرگ‌تر نشان دادن فضای خانه‌هاست. با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ اغلب افراد در خانه‌هایی با متراژ کمتر و کوچک‌تر زندگی می‌کنند توصیه می‌شود که در چیدن و طراحی لوازم خانه حتما از یک آینه برای بزرگ‌تر نشان دادن محیط استفاده شود.

به عنوان نمونه، نصب آینه دیواری روی دو دیوار کنار هم، انعکاس نور را بیشتر می‌کند و سبب امتداد یافتن فضا می‌شود. یا اگر آشپزخانه‌ شما کوچک است و پنجره‌ای پشت سینک ندارید می‌توانید با گذاشتن آینه فضا را بزرگ‌تر و دلبازتر کنید.

از سویی دیگر اگر یک آینه قدی بزرگ میان دو پنجره قرار دهید، ذهن بیننده فریب می‌خورد و گویی فضا امتداد می‌یابد. همچنین در این حالت احساس می‌کنیم اتاق نور بیشتری دارد و روشن‌تر است. همچنین می‌توانید در کمدها را با آینه کاری بپوشانید تا فضای خانه بزرگ‌تر و پرنورتر شود.

استفاده از آینه دکوراتیو نیز در دکوراسیون بسیار دیده می‌شود. با نصب یک آینه در بالای میز کنسول، بالای تخت یا استفاده از سه آینه کوچک با سایزهای مختلف به محیط جلوه زیبایی می‌بخشد.

همچنین آینه کاری و استفاده از آینه در معماری نیز کاربرد داشته است. طبق مستندات، تاریخی تزیین بنا با آینه برای نخستین بار در شهر قزوین پایتخت شاه تهماسب اول آغاز شده است. هنوز هم از آینه کاری در قسمت‌های داخلی بنا به ویژه سقف استفاده می‌شود. 

قانون آینه چیست؟ | کاربرد آینه در دکوراسیون ؛ از افزایش اشتها تا فنگ‌شویی

استفاده از آینه در فنگ‌شویی

هر چه دغدغه فکری و ذهنی افراد بیشتر می‌شود توجه به فنگ‌شویی و ایجاد انرژی مثبت برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا نیز بیشتر می‌شود. برای آنکه چیدمان بهتری داشته باشید و انرژی مثبت را در خانه جریان دهید می‌توانید طبق اصول فنگ شویی از آینه استفاده کنید. زیرا استفاده صحیح از آینه می‌تواند به جریان بهتر انرژی در خانه کمک کند.

برای این کار آینه را در جایی قرار دهید که زیبایی خانه را دوبرابر کند. طبق اصول فنگ شویی آینه‌های شکسته باید به سرعت تعویض شوند، زیرا انرژی مثبتی ندارند. با توجه به همه این موضوعات نصب آینه را در دکوراسیون فراموش، اما افراط نکنید، زیرا تعداد بیش از اندازه آن نیز شما را دچار استرس می‌کند.

آینه در اشعار پارسی 

آینه حتی بین شاعران نیز برای یاد آوری و تاکید مسائل اخلاقی کاربرد داشته است. بی‌شک همه ما شعر «آینه چو نقش تو بنمود راست/ خودشکن آینه شکستن خطاست» را بارها شنیده‌ایم. در اشعار بسیاری به آینه اشاره شده است که مثلا فروغی بسطامی گفته است: «التفاتی نیست خوبان را به  حال عاشقان/ تا مثال خویش درآئینه  پیدا کرده‌اند». سعدی نیز بارها از آینه در اشعار خود استفاده کرده است: «آئینه‌ای  طلب  کن  تا  روی  خود  ببینی / وز حسن خود بماند انگشت در دهانت». 

همچنین یکی از نمادهای بسیار مهم در اشعار و نوشته‌های مولانا واژه آینه است.   زیرا  آینه تجلی گاه اسرار الهی،  صافی و صداقت است.   به طور کلی  نماد آینه در ۲۶۷ شعر (مثنوی و غزلیات شمس) مورد استفاده قرار گرفته است. از این تعداد ۱۴۷ شعر مربوط به مثنوی و ۱۲۰ شعر، مربوط به غزلیات شمس است.  

همچنین در شعری از نظامی گنجه‌ای آینه را نمادی زنانه نشان داده است: « زنی کو شانه و آیینه بفکند/ ز سختی شد به کوه و بیشه مانند». 

نقش آینه در درمان لکنت زبان

همه ما می‌دانیم که لکنت زبان یک اختلالی گفتاری است که در آن فرد حین صحبت کردن کلمات را شکسته یا حروف را با تکرار بیان می‌کند. برای درمان لکنت زبان یکی از راهکارهایی که ارائه می‌شود کمک گرفتن از آینه است. به این صورت که فرد باید جلوی آینه‌ بایستد و در حالی که خود را در آن می‌بیند بدون اینکه تماس چشمی خود را قطع کند، صحبت کند. حتی کسی که لکنت دارد می‌تواند تصویر خود را در آینه فرد دیگری تصور کند که این کار به یک شبیه‌سازی در صحبت کردن با دیگران تبدیل می‌شود و به درمان لکنت زبان کمک می‌کند.

قانون آینه چیست؟ | کاربرد آینه در دکوراسیون ؛ از افزایش اشتها تا فنگ‌شویی

آینه در روانشناسی

آیا تاکنون قانون آینه به گوشتان خورده است؟ قانون آینه به ما می‌گوید برای اصلاح رفتار با اطرافیان و بهبود روابط شخصی باید از درون خودمان شروع کنیم.

یعنی طبق قانون آینه، چیزی که شما در دیگران می‌بینید انعکاس واقعی درون خود شماست. بنابراین برای درک چگونگی رفتار با اطرافیان باید به درون خودمان مراجعه کنیم.

هدف قانون آینه این است که به ما کمک ‌کند تا مشکلاتمان را با گروهی از افراد که در حلقه اجتماعی ما قرار دارند مانند دوستان و خویشاوندان حل کنیم. بر اساس قانون آینه مشکل را باید از دورن خودمان ریشه یابی کنیم. زیرا ویژگی‌های مثبت یا منفی فقط در دیگران وجود ندارد، خود ما هم ویژگی‌های شخصیتی زیادی داریم که ممکن است دیگران را ناراحت کند. در واقع قانون آینه به ما کمک می‌کند طبق همین اصل رفتار با اطرافیان را تمرین کنیم و بهبود ببخشیم.

آینه در اسطوره، عرفان و آیین‌ها

عارفان نیز برای نشان دادن اندیشه‌های خود از نمادهایی مانند آینه استفاده می‌کردند. در بندهشن که از مهم‌ترین متون دینی زرتشتیان است، از آینه به‌عنوان یکی از اجزای پنجگانه بدن آدمی نام برده شده است.  

آینه حتی در آداب و رسوم مختلف جایگاه ویژه‌ای داشته است. مثلا در سورها، گورهای مردگان و حتی از گذشته تا امروز در سفره‌های هفت سین کاربرد داشته است.

 به‌طور کل آینه در اساطیر دو کارکرد مثبت و منفی داشته است. آینه در حالت مثبت نماد فرزانگی بوده و در حالت منفی آینه با گرد و غبار نماد جهالت بوده است.

همچنین مرصادالعباد که یکی از مهم‌ترین آثار منثور عرفانی فارسی است در داستان آفرینش به نماد آینه اشاره می‌کند. به این صورت که خداوند بعد از خلق انسان با خاک، متناسب با صفات خداوندی‌اش هزار و یک آینه در بیرون و درون آدمی استفاده می‌کند.

کد خبر 669077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • abefazy IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    9 0
    مبین در آیینه چین ای بت چین،که باشد خویشتن بین خویشتن بین کسی آن آیینه بر کف چه گیرد،که هر دم نقش دیگر کس پذیرد تورا آیینه روی چون منی بس،که ننماید بجز تو صورت کس