موضوع بلاتکلیفی طرح شفافیت آرای نمایندگان یک مساله غیر قابل پیش‌بینی نبود و می‌شد با اطمینان بالا حدس زد که این اتفاق در مورد این طرح می‌افتد. دلیل اصلی هم که معمولا کمتر به آن اشاره می‌شود با ساختار فعلی مجلس امکان اجرای این طرح وجود ندارد.

ایمانی

همشهری آنلاین _خدیجه نوروزی: ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت: «موضوع بلاتکلیفی طرح شفافیت آرای نمایندگان یک مسئله غیر قابل پیش بینی نبود و می شد با اطمینان بالا حدس زد که این اتفاق در مورد این طرح می افتد. دلیل اصلی هم که معمولا کمتر به آن اشاره می شود با ساختار فعلی مجلس امکان اجرای این طرح وجود ندارد. اکثر نمایندگان از حوزه های انتخابی کوچک به مجلس راه پیدا می کنند که طبعا مردم آن حوزه ها انتظاراتی از نماینده خود دارند. موضوعی که در این بین اهمیت دارد این است که نمایندگان حوزه های انتخابی کوچک تمایل دارند در دور بعدی هم نماینده شوند و رای بیاورند و از مردم حوزه انتخابیه خود بتوانند رای بگیرند. اینکه طرحی با عنوان شفافیت آرا در مجلس مطرح شود و در نتیجه آن اسامی نمایندگان در مورد هر طرح و لایحه مشخص شود شاید به نفع نماینده یک حوزه انتخابیه و به نفع مردم آن حوزه انتخابیه نباشد. به عنوان مثال تصور کنید در خصوص لایحه بودجه سالانه کشور اگر بندی مربوط به اعتبارات یک استانی مطرح شود که به نفع منافع ملی باشد اما به نفع مردم استان مربوطه نباشد فکر می کنید با اجرای طرح شفافیت، نماینده شهرستان مورد نظر به نفع مسائل ملی رای خواهد داد؟ قطعا نه. الان که طرح شفافیت وجود ندارد این امکان وجود دارد که بخواهد بدون اینکه کسی متوجه شود به نفع منافع ملی رای بدهد و منافع ملی را در نظر بگیرد اما با علنی شدن رای ها، قطعا برای برنده شدن در دور بعد به نفع منافع مردم منطقه رای خواهد داد.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: «تصور می کنم کسانی که طرح شفافیت را مطرح کردند از این موضوع غافل بودند که ساختار مجلس ما چیست. ساختار مجلس اجازه اجرای چنین طرحی را نمی دهد. مجلس در دوره بعدی هم رای می خواهد. اگر نماینده ای از کانال یک حزب به مجلس ورود پیدا می کرد کمتر در معرض خطر بود که در دوره بعدی نتواند رای بیاورد. اما در کشور ما که اکثر حوزه های انتخابی، کوچک هستند و نماینده ای با 5 تا 15 هزار رای وارد مجلس می شود برای چنین نماینده افکار مردم حوزه انتخابیه اش مهم است به تعبیر دیگر می توان گفت چشم نمایندگان به رای مردم برای دور بعدی است. لذا هر چیزی که موجب شود تا به اعتبارش میان این مردم لطمه وارد شود از انجام آن امتناع خواهد کرد. به عنوان مثال سال ها پیش طرحی مطرح شد که انتخابات مجلس استانی شود نه حوزه های انتخابی کوچک. این طرح بالاخره هم اجرا نشد حتی اگر این طرح به نفع منافع ملی هم می بود اما ساختار مجلس هیچ گاه این اجازه را نمی داد که رای بیاورد. بنابراین تمام این موانعی که وجود دارد به ساختار انتخابات در ایران و مجلس شورای اسلامی بر می گردد. لذا این طرح ها فقط در حد حرف باقی می ماند.»

او معتقد است؛ کسانی که تلاش می کنند این طرح رای بیاورد عمدتا از حوزه های انتخابی بزرگ هستند چون دغدغه رای آوردن در دوره بعد را ندارند. در شهرستانی مانند تهران که 30 نماینده دارد عمدتا افراد از طریق جریان ها و احزاب و به شکل لیستی رای می آورند اما در حوزه های انتخابیه کوچک چنین فرآیندی وجود ندارد.البته طبیعی است که در ظاهر تمام نمایندگان موافق اجرای طرح شفافیت آرا باشند و شما کسی را سراغ ندارید که بگوید من بر علیه حوزه انتخابیه خودم رای می دهم.  

ایمانی تاکید کرد: مردم متصورند نمایندگانش فقط آنها را موقع انتخابات می خواهند.لازمه اینکه مردم از یک انتخابات تا انتخابات بعدی کنار نباشند و به آنها اهمیت داده شوند باید بدانند عملکرد کسی را که به مجلس می فرستند چیست؟ چطور می توانند عمکرد را متوجه شوند؟ بخشی از عملکرد از طریق نطق های نماینده است بخشی مربوط به مواضعی است که نماینده مربوطه در خصوص طرح ها و لوایح می گیرد. بخشی هم این است که مردم متوجه شوند نمایندگانش تا چه انداره در کمیسیون ها فعال هستند با چه طرح هایی موافق هستند و با چه طرح هایی مخالف. مجموع این عملکردها ست که نشان می دهد نمایندگان ما مردم را فقط برای انتخابات نمی خواهند.

کد خبر 668849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha