سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

محسن فرجادی: گفت‌وگو با محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب در طبقه چهارم ساختمان این حزب در کوچه‌ای که بیشترمسکونی است تا اداری، رقم می‌خورد.

در خیابانی منتهی به«انقلاب» که تقاطع‌های آن یکی در میان به چپ و راست ورود ممنوع است. گفت‌وگو بدون مقدمه آغاز می‌شود و آنجایی که جملات سلامتی طولانی‌تر می‌شود او با حرارت بیشتری حرف می‌زند و گویا نمی‌خواهد که در هنگام بیان پاسخ‌هایش پرسش دیگری را پاسخ دهد.

  •  کروبی خودش را به‌عنوان یکی از نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد و نام‌های دیگری نیز برای افزوده شدن به فهرست نامزدهای اصلاح طلب شنیده می‌شود؛ برنامه‌ای برای جمع بندی دارید تا متعدد و متکثر در انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر نشوید؟

جبهه اصلاحات به‌دنبال مکانیزمی است که به نامزدی واحد برسد. این طرح در حال بررسی است و تا چند وقت دیگر نهایی می‌شود و به تصویب گروه‌ها و احزاب می‌رسد؛ بنابراین هر گروهی با نامزدهایش در عرصه حضور می‌یابد و در موقع مناسب بین نامزدهای مطرح، نامزد اصلاح‌طلبان انتخاب می‌شود. اقدامی که کروبی و افرادی که واجد شرایط هستند انجام خواهند داد هیچ مشکلی در جبهه اصلاحات به‌وجود نمی‌آورد و به یک نقطه مشترک می‌رسیم.

  •  سقفی برای تعداد نامزدهای اصلاح طلبان وجود ندارد؟

هر گروهی که تمایل دارد و هر شخصیتی که فکر می‌کند ظرفیت و توانایی دارد می‌تواند خود را معرفی کند و تعدد نامزدها خللی ایجاد نمی‌کند.

  •  می‌توان درباره تعداد نامزدها پیش‌بینی داشت؟

 برخی اشخاص اعلام کرده‌اند که اگر خاتمی وارد شود علاقه‌ای برای شرکت در انتخابات نخواهند داشت و به نفع خاتمی تبلیغ خواهند کرد.

  •  چه کسانی چنین نظری داده‌اند؟

اکثر نامزدهای جبهه اصلاحات اعلام کرده اند، از سویی تا‌کنون اعتماد ملی و مجمع اسلامی بانوان از کروبی حمایت کرده است و بعضی از نامزدهای بالقوه نیز مانند عارف و بقیه منتظرند.

  • و میرحسین موسوی چطور؟

بحث جدی با میرحسین موسوی نشده و با سابقه‌ای که از ایشان داریم احتمال کمی وجود دارد که وارد شود.

  • گروهی از میان اصلاح طلبان در این باره با ایشان رایزنی نداشته اند؟

رایزنی نکرده‌اند و تا جایی که اطلاع داریم به‌طور جدی رایزنی نکرده‌اند و ایشان مثل دوره‌های قبل تمایلی ندارد.

  • اگر خاتمی بیاید احتمال می‌دهید که نامزدهای دیگر اصلاح طلبان به نفع ایشان کناره‌گیری کنند؟

بله! احتمالش زیاد است که با آمدن خاتمی اکثریت گروه‌ها با خاتمی باشند.

  •  ساختار تصمیم‌گیری در مورد مکانیزم انتخاب نامزدی واحد طراحی شده است؟

هنوز ساختار تصمیم‌گیری برای نیل به نامزدی واحد را تمام نکرده‌ایم و درباره ابعادش در حال بحث کردن هستیم، گرچه نامزدها مورد نظر قرار می‌گیرند و سپس از میان نامزدها یکی انتخاب می‌شود.

  •  چه معیارهایی را برای این نامزدها مشخص کرده‌اید؟

رای آوری نامزد! هنوز بحث کافی نشده ولی به هر حال مکانیزمی برای رسیدن به نامزدی واحد طراحی می‌شود.

  •  برای رسیدن به نامزدی واحد جلساتی هم تشکیل شده است؟

نشست‌هایی در مجمع روحانیون مبارز برگزار شد و اعتماد ملی و گروه‌های عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در آن شرکت کرده‌اند، کارگروهی مشخص شده که ساختاری طراحی کنند تا در جلسه که با ریاست مجمع برگزار می‌شود نهایی شود.

  •  همه گروه‌های اصلاح طلب در جلسات شرکت می‌کنند؟

اکثر گروه‌های اصلاح طلب در این جلسات حضور دارند.

  • آقای سلامتی! اظهارنظرهای برخی اعضای گروه‌های اصلاح طلب حکایت از شکل‌گیری اقلیتی در میان اصلاح طلبان دارد، شکل‌گیری این اقلیت را تایید می‌کنید؟

خیر! در هر تشکیلاتی افرادی وجود دارند که با مجموعه ناسازگار هستند که چیز مهمی نمی‌تواند باشد؛ این افراد در هر گروهی هستند. باید اقداماتی درخصوص آنها انجام شود که در این زمینه مثلا حزب همبستگی دارد کارهایی انجام می‌دهد.

  •   یعنی هم‌اکنون انسجام کامل در میان اصلاح طلبان وجود دارد؟

جبهه اصلاحات بیش از هر زمانی متحد و منسجم است و نشانه بیرونی آن جلسات متعددی است که برگزار می‌شود و در آن تبادل نظریات و تصمیم‌ها انجام می‌شود و این معیار می‌تواند نشان‌دهنده انسجام باشد.

  • آقای سلامتی! اظهارات و شروط آقای خاتمی درباره حضور در عرصه انتخابات را برخی تفکری ایده‌آلیستی توصیف کردند. شما درباره این شروط چه فکر می‌کنید؟

البته آن طور که باید، حرف‌های خاتمی انعکاس داده نشد اما اگر خواسته باشیم براساس آنچه در رسانه‌ها آمده بود قضاوت کنیم و آنهایی که مطرح شده را شروط تلقی کنیم، مشکلی پیش نمی‌آید.

مردم علاقه‌مندند که خاتمی وارد میدان انتخابات شود در عین حالی که مردم یکسری مطالبات دارند، کشور نیز یکسری ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها دارد؛ در این شرایط کسی که می‌خواهد وارد عرصه شود باید بگوید از 100مطالبه 20 تا را می‌توانم انجام دهم و 80 تا را نمی‌توانم؛ در این شرایط و وقتی محذوریت‌ها مطرح شد باید دید که آیا مردم می‌گویند که بیا یا نه! این نگاهی از سر صداقت است و مردم با دانستن ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها تصمیم خواهند گرفت که خاتمی بیاید یا نه. خاتمی باید هر کاری که می‌خواهد انجام دهد ارزیابی کند، محدودیت‌ها را بررسی کند و ببیند چه مقدار از آنها را می‌تواند تعدیل کند. بنابراین تامل کردن کاری واقع‌بینانه است ولی اگر قدرت طلب باشد می‌گوید می‌رویم و هر چه بخواهیم را مردم تائید می‌کنند.

  •  پس قید این شروط مقدمه است؟

بله. می‌خواهد توضیح دهد که چطور قصد دارد مطالبات مردم را پیگیری کند و موانع سد راهش چیست و سپس تصمیم‌گیری در مورد آنها ساده‌تر می‌شود.

  •  مگر خاتمی چه دغدغه‌ای دارد؟

وقتی دقت می‌کنیم یکی از دغدغه‌های خاتمی همین است که مردم با شور و هیجان از او درخواست می‌کنند و امکان دارد او نتواند همه خواسته‌های مردم را محقق کند، بنابراین باید با مردم دقیق‌تر صحبت کند و به نوعی با نخبگان به تفاهم برسد.

  • با نخبگان یا مردم؟

توده مردم نخبگانی دارند که در تشکل‌های مردمی سازماندهی شده‌اند و این وظیفه نخبگان است که این کار را انجام دهند و نظریات خاتمی را به بدنه جامعه منتقل کرده و زمینه تفاهم را فراهم کنند.

  • در صورتی که آقای خاتمی نامزدی اصلاح‌طلبان را بپذیرد، باز صرفا نامزد سازمان مجاهدین انقلاب و مشارکت است؟

نه! این‌طوری نیست. خاتمی نامزد گرو‌ه‌های دیگر اصلاح‌طلب هم هست که او را با توافق انتخاب خواهیم کرد.

  • یعنی دوباره آقای خاتمی توسط حزب مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب مصادره نخواهد شد؟

اینکه می‌گویند دوباره، باید مسبوق به سابقه باشد. در دوره اول خاتمی، سازمان به سهم خود سعی کرد پیگیری کند و بعد از آن به هیچ عنوان سازمان عنوان نکرد که خاتمی مرهون تلاش سازمان است و سهم‌خواهی نکرد و نگفت که از اعضای ما باید در کابینه حضور یابند. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که سازمان به دنبال سهم‌خواهی بوده و آنچه به مصلحت نظام و جامعه است را  پیگیری می‌کنیم. سهمی برای خود اختصاص ندادیم و بخشی از قدرت را اشغال و قبضه نکردیم و در حاشیه هم که بودیم به نظام و دولت کمک کرده و می‌کنیم و این روش ما بوده که در دولت خاتمی خود را نشان داد.سازمان هیچ‌وقت ادعا نداشت که صرفا تلاش او بوده که توانسته کسی را به قدرت برساند.

  • منتقدان سازمان مجاهدین معتقدند که شما حضور یا عدم حضورتان را معیار مشروعیت نظام می‌دانید...

سازمان مجاهدین از اول انقلاب در خدمت نظام بوده و کارهای زیادی انجام داده که تقویت‌کننده‌ نظام بوده و به معیارهایی پایبند بوده‌ایم که در خط امام بمانیم. ما از ابتدای انقلاب یک حرف می‌زدیم؛ حرف انقلاب، امام و مردم که در قانون اساسی منعکس شده، بوده است.

دنبال عدالت، آزادی‌های مصرح، استقلال و جمهوری اسلامی بوده‌ایم. ما عوض نشده‌ایم و همیشه از کسانی که از این معیارها عدول کرده یا آنها را تضعیف و بی‌رمق کنند انتقاد می‌کنیم.

الان به عنوان اپوزیسیون نظام تلقی نمی‌شویم، خودمان را از نظام و نظام را از خودمان می‌دانیم و حرکت‌هایی که از این مسیر  عدول کند را مورد نقد قرار می‌دهیم. حرکت ما ارزشی است و این در حالی است که برخی لباس ارزشی می‌پوشند و علیه انقلاب حرف می‌زنند و بی‌تقوایی می‌کنند. خود را محور همه‌چیز تلقی نمی‌کنیم و به عنوان عضو و جزئی از نظام در برابر هر حرکت خلاف نظرات امام عکس‌العمل نشان می‌دهیم و از هیچ جا هم سهم‌خواهی نمی‌کنیم تا بتوانیم نقد کنیم ولی متاسفیم که این به مذاق برخی افراد که از سر قدرت‌طلبی حرف می‌زنند سازگار نیست.

  •  آقای سلامتی! یکی از موضوعاتی که عملکرد گروه‌های اصلاح طلب را دچار چالش می‌کند طرح گفتمان تکراری است؛ فکر می‌کنید گفتمانی جدید توسط اصلاح‌طلب‌ها ارائه می‌شود؟

گفتمان جدید به مطالبات جدید از سوی مردم برمی‌گردد. درک مطالبات جدید توسط گروه‌ها و شخصیت‌ها مهم است و ممکن است در مقطعی انجام شود و با توجه به خواست‌های مردم موضوعی خاص به‌عنوان محور گفتمان قرار گیرد ولی هنوز به چنین نقطه‌ای نرسیده‌ایم. احتمال دارد تغییری در برنامه‌ها ایجاد شود. برای مجلس هشتم برنامه‌ای تنظیم شد و امکان دارد در آن بازنگری کنیم.

  • یعنی احتمال دارد گفتمان جدیدی در قالب تجدید نظر در آن برنامه توسط اصلاح‌طلب‌ها ارائه شود؟

مطالبات مردم در مقاطع مختلف متفاوت است؛ الان حول موضوعات اقتصادی می‌چرخد و چند ماه دیگر احتمال دارد تغییر کند. در حقیقت خواست‌های واقعی مردم، محور اصلی است.

کد خبر 66856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز