همشهری آنلاین: محمد خزاعی، در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی تشریح کرد.

به گزارش واحد مر کزی خبر ، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با انتقاد از پایبند نماندن کشورهای توسعه یافته به تعهدات خود بر اساس NPT افزود: براساس ماده 4 معاهده ان پی تی دولت‌های عضو معاهده، متعهد به تبادل حداکثری مواد، تجهیزات و اطلاعات فنی و علمی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای هستند اما با این وجود این الزام، سطح همکاری کشورهای دارنده فناوری هسته‌ای با کشورهای درحال توسعه رضایتبخش نبوده و کشورهای عرضه کننده فناوری هسته‌ای با تشکیل «باشگاه دارندگان هسته‌ای» مانع از دسترسی اعضای در حال توسعه NPT به فناوری تولید برق هسته‌ای شده‌اند.

وی گفت: اکنون بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است تا اقدام به کاهش این محدودیتها و توسعه برنامه همکاریهای فنی خود کند و نقشی قاطع، متوازن و غیر تبعیض آمیز در اجرای مفاد NPT و پادمان‌ها ایفا کند.

محمد خزاعی در ادامه، سیاسی کردن برنامه همکاریهای فنی آژانس را نقض اساسنامه این نهاد و مانع از اجرای مسئولیت‌های آژانس خواند و با اشاره به اظهارات البرادعی در خصوص پیامدهای رنسانس هسته‌ای و اینکه کشورهائی که بر فناوری غنی سازی اورانیوم مسلط می‌شوند و قادر خواهند بود توانمندی ساخت سلاح هسته‌ای را در مدت کوتاهی بدست آورند، گفت: خطر و چالش واقعی که نباید مورد غفلت قرار بگیرد فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای غیر عضو NPT است که دارای برنامه ساخت سلاح هسته‌ای هستند. وی تاکید کرد باید از ایجاد این ذهنیت جلوگیری شود که عضویت کشورها در معاهده NPT تبدیل به مانعی در استفاده صلح آمیز آنها از انرژی هسته‌ای خواهد ‌شد.

نماینده دائم ایران درباره روند خطرناکی که علیه جهانشمولی معاهده عدم اشاعه در جریان است هشدار داد و افزود : بر اساس این روند کشورهای خارج از NPT نه تنها برای عضو شدن در NPT تحت فشار قرار نمی‌گیرند بلکه به نوعی تشویق نیز می‌شوند و به آنها از طریق همکاری هسته‌ای پاداش داده می‌شود کما اینکه به رژیم صهیونیستی بعنوان مثال اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای و بی اعتنایی به اراده و خواست کشورهای خاورمیانه‌ برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای داده شده است.

سفیر کشورمان در ادامه گفت : ایران بعنوان عضو معاهده عدم اشاعه هسته‌ای NPT، توسعه فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را یک حق غیر قابل انکار می‌داند و لذا منابع انسانی و مادی وسیعی را در بخش نیروی هسته‌ای سرمایه گذاری کرده است.

وی افزود: این سیاست ایران مبتنی بر طراحی درازمدت برای پاسخ به نیازهای روبه رشد انرژی در آینده است و همانطور که ما بارها تکرار کرده‌ایم، برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز بوده ، هست و باقی خواهد ماند، چنانکه تمام گزارش‌های منتشر شده توسط آژانس از نوامبر 2003 بر این ماهیت صلح آمیز دلالت می‌کند.

خزاعی با اشاره به اینکه در نتیجه همکاری کامل و شفافیت ایران در اجرای «طرح کاری» مورد توافق بین ایران و آژانس، و حل تمام موضوعات باقیمانده، بایستی اجرای پادمان‌ها در ایران عادی شود، گفت : اقدام دبیرخانه آژانس در رعایت و اجرای تفاهم‌های دوجانبه، چنانکه در «برنامه کاری» مورد توافق قرار گرفته است، حائز اهمیت اساسی است.

وی با رد آنچه که به عنوان مطالعات ادعائی مطرح شده، تصریح کرد : آنچه تحت این عنوان مطرح شده است چیزی جز اسناد ساختگی نیست که توسط یک کشور خاص در اختیار آژانس قرار گرفته است و هیچ ربطی به موضوع راستی آزمایی ناشی از اجرای پادمان‌های ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای ندارد.

وی افزود : با وجود این موضوع و در حالیکه اصل و یا حتی تصویر مدارک مربوط به این ادعاها به ایران ارائه نشده ، ایران برای نشان دادن حسن نیت خود، ارزیابی‌اش را درباره این مطالعات ادعایی در اختیار آژانس قرار داده‌ است.

خزاعی در ادامه سخنانش، ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت، و صدور برخی قطعنامه‌ها را ناشی از غرض ورزیها و ملاحظات سیاسی معدود بانیان این اقدامات دانست که بدنبال محروم کردن مردم ایران از حقوق لاینفک خود هستند و چنین غرض ورزی‌هائی با آنچه که بعنوان نگرانی‌های باصطلاح «عدم اشاعه» نامیده می‌شود، بی ارتباط است و لذا تقاضای تعلیق غنی سازی، غیر قانونی بوده و فراتر از اختیارات شورای امنیت و مباین با مفاد معاهده ان پی تی است و ملت ایران هیچگاه تقاضاهای غیر قانونی را نمی‌پذیرد.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: سیاست برخی قدرت‌ها در اصرار بر تعلیق به عنوان پیش شرطی برای مذاکره هیچ ربطی به واقعیت‌های جاری ندارد و یک سیاست غیر منطقی و شکست خورده است.

وی افزود: بجای تکیه بر اهرم اقتصادی و فشارهای سیاسی، باید راه حلی مبتنی بر واقعیت‌ها، نگرانی‌ها و تکالیف مشترک پیدا کنند که به عنوان تنها راه چاره عملی پیگیری شود.

خزاعی در پایان گفت : جمهوری اسلامی ایران مصمم به اعمال حق غیر قابل انکار خود در پیگیری اهداف صلح آمیز فناوری هسته‌ای و توسعه جنبه‌های مختلف صلح آمیز این فناوری از جمله چرخه سوخت بر پایه دانش بومی است و هیچ چیز بجز اعمال حقوق غیر قابل انکار خود را طلب نمی‌کند.

کد خبر 66844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز