سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

گروه ورزشی: انتخابات دوره دهم در سکوت خود پر از راز سر به مهر است چه در انتخابات 4 سال قبل فهرست مورد حمایت سازمان ورزش، فضایی را به وجود آورده بود که مجمع به 2 گروه مخالف و موافق تبدیل شد گروهی طرفدار نامزدهای سازمان ورزش و گروهی در ظاهر موافق اما در باطن در برگه رأی خود نامی غیر از اسامی فهرست مورد حمایت سازمان را نوشتند.

 اینجا بود که در انتخاب رئیس گرچه قراخانلو با فاصله نفر برگزیده شد اما هاشمی‌طبا رأی خود را از مجمع داشت.

در مقابل رقابت برای دبیرکلی بسیار سخت بود؛ کفاشیان و افشارزاده. در این میان باز هم در پست دبیرکلی، نامزد سازمان پیروز شد تا در دوران مهرعلیزاده اصطلاحی وارد معادلات ورزشی شود که در هر انتخابات تعیین‌کننده بود. اینکه کدام فرد نامزد سازمان است.4 سال بعد اما اتفاقی دیگر خواهد افتاد.

اگر در دوره نهم مهرعلیزاده خود نامزد ریاست نشد، همه سازمان ورزش او به نوعی درگیر انتخابات بودند و 3 تن از معاونینش در کمیته صاحب کرسی‌های حساس شدند. دوره دهم یک تفاوت اساسی با دیگر انتخابات پیشین دارد؛ آنجایی که تنها فردی که از سازمان نامزد ریاست شده است، رئیس سازمان تربیت‌بدنی است و دیگر معاونین او نه‌تنها نامزد پست‌های انتخاباتی نشده‌اند بلکه از ورود به انتخابات نیز منع شده بودند.

رقابت حساس دبیرکلی

جدا از ریاست که علی‌آبادی در رقابت با قراخانلو، کفاشیان، یزدانی‌خرم  به احتمال فراوان پیروز میدان است در پست دبیرکلی رقابتی سخت در جریان است. بهرام افشارزاده که در معادلات ورزش آسیا صاحب عنوان است، وحید مرادی که ریاست فدراسیون و دبیرکلی شنای آسیا را در اختیار دارد، یزدانی‌خرم که حضورش در این پست بیشتر به چانه زنی برای انصراف از پست ریاست و رقابت با علی‌آبادی می‌ماند و علی مرادی که او نیز دبیرکل وزنه‌برداری آسیاست.

نامزدهای دبیرکلی در هفته منتهی به انتخابات با انتشار برنامه‌های خود و جلسات مستمر با رؤسای فدراسیون سعی در پرکردن سبد آرای خود کردند. در این میان اما آنچه صاحب صندلی دبیرکلی را مشخص می‌کند، اجماع اعضای مجمع به روی فرد موردنظر است. شنیده می‌شود بسیاری از رؤسای فدراسیون در این مورد رایزنی‌هایی با خود داشته‌اند تا گزینه اصلح را برگزینند. آنچه مسلم است رقابت اصلی در این پست میان بهرام افشارزاده و وحید مرادی است که اولی به دلیل پیشینه قدیمی‌اش در ورزش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در چنین شرایطی رقابت بر سر نایب‌رئیسی از آنجا اهمیت دارد که قراخانلو بیشتر از پست ریاست نگاه به نایب‌رئیسی کمیته دارد، او در مقابل خود خسروی‌وفا و سجادی را می‌بیند.در هیأت‌ اجرایی اما وضعیت بسیار عجیبی حاکم است، بیش از نصف مجمع خود را نامزد این پست کرده‌اند. نکته جالب اینجاست که بسیاری از رؤسای فدراسیون‌ها رأی دادن به کاندیداهای پست دبیرکلی را منوط به رأی دادن آنها به خود دانسته‌اند.در پست خزانه‌داری، این سجادی است که به طور سنتی در این جایگاه رقابت می‌کند. او در مقابل خود کرباسیان را دارد.

نقش سازمان

نقش سازمان ورزش در انتخابات چیست؟ مسئولین سازمان معتقدند که چون هیچ‌یک از معاونین علی‌آبادی در انتخابات شرکت نکرده‌اند پس دخالتی در انتخابات نیست.علی‌آبادی با تأکید بر این مطلب که سازمان تربیت‌بدنی هیچگونه دخالتی در انتخابات کمیته ملی المپیک نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: «سازمان به همه اعضای مجمع کمیته ملی المپیک اعلام کرده که هرکس که احساس می‌کند می‌تواند به ورزش کشور کمک کند در انتخابات کمیته ملی المپیک نامزد شود.

براین اساس تعداد کاندیداها نسبت به دوره‌های گذشته افزایش چشمگیری یافت. از طرفی این نخستین دوره‌ای است که معاونان سازمان در انتخابات نامزد نشده‌اند و به این نکته معتقدیم که همه اعضای مجمع کمیته ملی المپیک و کاندیداها از دلسوزان ورزش کشور هستند و هرکس برای هر سمتی انتخاب شود، هدفی جز خدمت به ورزش کشور نخواهد داشت و ترکیب آینده کمیته ملی المپیک ترکیبی منسجم برای رشد و توسعه ورزش کشور خواهد بود.

در چنین شرایطی آنچه در بعدازظهر امروز  رقم می‌خورد، نشستن اعضای جدیدی بر روی صندلی مدیریت کمیته المپیک است اما بعد از انتخابات یک مسئله می‌ماند؛ اینکه شکست خوردگان در انتخابات همیشه افشاگری می‌کنند. مثل 4 سال پیش که هاشمی‌طبا در گفت‌وگوهای رسانه‌ای به نقش معاونین مهرعلیزاده در انتخابات اشاره کرد. آیا این بار هم این گ.نخ می‌شود؟

کد خبر 66827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز