رئیس‌جمهور بر ضرورت کاهش سهم پرداختی بیمار از هزینه‌های درمان تاکید کرد و گفت: باید با تقویت پوشش‌های بیمه‌ای کاری کنیم که اگر فردی در خانواده‌ای بیمار شد، آن خانواده فقط دغدغه بیمار خود را داشته باشد و نگران هزینه‌ها نباشد.

رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سیدابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه (۱۷ فروردین) در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و متخصصان نظام بهداشت و درمان ضمن قدردانی صمیمی از ایثار و مجاهدت کادر درمان کشور در دوران همه‌گیری کرونا، گفت: در روزهای آغازین فعالیت دولت روزانه ۷۰۰ خانواده به خاطر کرونا داغدار عزیزان خود می‌شدند و عده زیادی نیز کسب‌وکار خود را از دست داده بودند، اما با واکسیناسیون گسترده هم آمار ابتلا و قربانیان کرونا به شکل چشم‌گیری کاهش یافت و هم شاهد بازگشایی مشاغل، مدارس و دانشگاه‌ها هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت، گفت: امروز در جایگاهی هستیم که باید نگاهی به کیفیت اجرای این سیاست‌ها داشته باشیم تا ببینیم دلیل عدم اجرای بخش‌هایی از آن چه بوده و برای رفع موانع چاره‌اندیشی کنیم. شما کارشناسان بخش سلامت بهتر از هر کس دیگری به این مسئله وقوف دارید و می‌توانید به دولت در رفع این موانع کمک کنید.

وی با بیان اینکه باید برای حوزه بهداشت و درمان کشور یک نظام مسائل تعریف و اولویت‌های آن تعیین شود، اظهار داشت: دولت مصمم است که مشکلات موجود در عرصه بهداشت و سلامت عمومی را برطرف کند اما طبیعتاً پرداختن به همه مشکلات به طور همزمان ممکن نیست و باید اولویت‌گذاری انجام شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر تشکیل شورای عالی سلامت افزود: باید تحول در نظام سلامت را با هدف کاهش هزینه‌ها و ارتقای شاخص‌های سلامت، علم‌پایه، دانش‌بنیان و فن‌آورانه به پیش ببریم. در همین راستا شورای عالی سلامت با دستور کار مرتبط و مناسب به زودی تشکیل خواهد شد.

رئیسی با اشاره به ابراز نگرانی برخی میهمانان جلسه نسبت به افزایش موج مهاجرت در میان پزشکان، تصریح کرد: باید این اطمینان را نزد دانشجویان پزشکی ایجاد کنیم که پس از پایان تحصیلات در نظام درمانی کشور با درآمد خوب و جایگاه اجتماعی مناسب جذب خواهند شد. باید این ادراک در میان دانشجویان ایجاد شود که آنان سرمایه‌ها و آینده‌سازان کشور هستند.

رئیس‌جمهور بر ضرورت تقویت شبکه جامع بهداشت کشور با اتکا به روش ارجاع تاکید و خاطرنشان کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد که پیشگیری مقدم بر درمان است و توسعه شبکه سراسری بهداشت و فعال‌تر شدن آن می‌تواند ضمن ایجاد اطمینان برای مردم در زمینه رسیدگی‌های پزشکی، به تقدم‌بخشی به رویکرد پیشگیری نسبت به رویکرد درمان کمک کند.

رئیسی از وزیر بهداشت خواست تا اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده را که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش هزینه‌ها و بستری‌ها دارد، با جدیت پیگیری کند.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به بازدید خود از درگاه ملی صدور مجوزها در وزارت اقتصاد گفت: موضوع صدور مجوزها در عرصه پزشکی برای مشاغلی نظیر راه‌اندازی درمانگاه و داروخانه نیز باید تا جای ممکن سهل و تسریع شود چرا که این موضوع می‌تواند به رونق اقتصاد سلامت کمک کند.

رئیسی صنعت داروسازی را یکی از پیشرفته‌ترین عرصه‌های علمی و تولیدی و مایه افتخار کشور عنوان کرد و افزود: تلاش کنیم ضمن حفظ و ارتقای کیفیت تولیدات دارویی، قیمت تمام شده داروها را نیز به صرفه کنیم تا نه اجحافی به تولیدکنندگان دارو شود و نه فشاری به مصرف‌کنندگان دارو وارد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تسهیل پذیرش و تربیت دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های پزشکی کشور استقبال و تصریح کرد: بنده به طور جدی از این موضوع حمایت می‌کنم. علاوه بر آموزش مهارت‌های پزشکی بر آموزش اخلاق عمومی و حرفه‌ای نیز توجه ویژه داشته باشید و تلاش کنید این موضوع به عنوان امتیازی برای نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی مطرح و معرفی شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی نظرات مطرح شده در جلسه درباره طب سنتی، خاطرنشان کرد: بنده همواره تاکید کردم که خودِ پزشکان توسعه طب سنتی را مدیریت و برای تقویت و ارتقای آن تلاش کنند. هر نظری در عرصه طب سنتی مطرح شد قابل بررسی در مجامع علمی است و اساساً کرسی‌های نظریه‌پردازی، محلی برای بررسی نظرات علمی جدید است.

رئیسی با تاکید بر لزوم پیگیری موضوعات خودامدادی و تقویت مدیریت شده نقش مردم در نظام سلامت و درمان و نیز تقسیم عادلانه پزشک و پرستار در سطح کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران به لطف فداکاری‌های پزشکان از جایگاه شایسته‌ای در عرصه مقابله و مدیریت همه‌گیری کرونا برخوردار است اما باید برای دست یافتن به جایگاه بهتر در همه عرصه‌های بهداشت و سلامت تلاش کنیم.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور تعدادی از مدیران و متخصصان نظام سلامت کشور نیز در سخنانی به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

رفع بروکراسی پیچیده برای استفاده بهتر از توانمندی‌های نظام درمانی کشور در زمینه تولید محصولات پزشکی و نیز تربیت نیروهای متخصص، مقابله با فساد ناشی از ارز ترجیحی در شبکه تامین دارو و تجهیزات پزشکی، ضرورت وجود نگاه جامع به عرصه سلامت بر پایه تقدم پیشگیری بر درمان، تلاش برای طراحی مدل بومی نظام سلامت، لزوم ساماندهی حکمرانی داده‌های نظام سلامت، ارتقای ظرفیت‌های طب سنتی در برابر استقبال گسترده مردم، ضرورت بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های بهداشتی و سلامت از جمله تخت‌های بیمارستانی و ناوگان اورژانس و لزوم توجه بیشتر به آموزش اخلاق عمومی و حرفه‌ای در پزشکی از جمله مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد.

انتهای پیام

 
 
 

کد خبر 668186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 25
  • کریم IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    15 5
    باید این اطمینان را نزد دانشجویان پزشکی ایجاد کنیم که پس از پایان تحصیلات در نظام درمانی کشور با درآمد خوب و جایگاه اجتماعی مناسب جذب خواهند شد.در این اجتماع از نگاه یک نماینده و قانون گذار مجلس سقف حقوق دولتی 33 میلیون تومان میباشد.
    • مینا IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      6 13
      آقا کریم پزشکی که بدنبال کسب درآمد و پول تو ایران بماند همان بهتر که نباشد چون دنبال طبابت نیست دنبال تجارت است
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    26 22
    ایران بهشت پزشکان است ...... کجا این همه مریض صف میکشه ؟ کجا این همه داروخانه هست ؟ کجا این همه عمل میشه ؟ برید خارج ببنیم اینقد پول در میارید توی ایران پزشکی تجارت است تا میری سلام میکنی میگه بخواب باید عمل کنی چقد 20 میلیون
    • ناصر- شغل آزاد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      27 6
      زیاد بودن مریض در یک کشور نشانه فقر -توسعه نیافتگی - سوء تغذیه - عدم تحرک - ناسالم بودن مواد غذایی - پر خوری و به عبارتی مرتبط با استیل و نحوه زندگی کردن است. مطمئنا پزشکان نیز تمایلی برای ویزیت 60-70 مریض در روز را ندارند چون تطابقی با استانداردهای جهانی ندارد و همراه با اشتباهاتی در تشخیص و معالجه میباشد. و پزشکان با این حجم از مراجعه باید تا پاسی از شب در مطب ویزیت نمایند. بهشت پزشکان جایی است که در آن تعداد مراجعان در روز حداکثر ده نفر بیشتر نباشد.
    • قباد IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      23 4
      درست میفرمایید ، در کانادا 5 تا بیمار می بینند ، هر بیمار 200 دلار . در ایران ویزیت یک پزشک عمومی ازاد 37 هزار تومان . شما بفرما اگر اینجا بهشت پزشکان است چرا سر و دست می شکنند بروند جهنم .
    • FR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      2 5
      با سلام به همه عزیزان قباد عزیز ، کجای کانادا یک پزشک در روز پنج نفر را میبیند و دویست دلار میگیرد ؟؟
    • مینا IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 12
      منم با نظر شما بزگوار موافقم این پزشکان بیگانه پرست بهتر است یکی از واحدهای درسی اشان زندگی دکتر شیخ پزشک ، توانا و خیر مشهدی باشد که بیمارستانی به نام خودشان در مشهد تاسیس شده تا بدانند پزشک و انسانیت یعنی چه !!!!!
    • بابک IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      3 9
      دقیقاً ایران بهشت پزشکان است و به خاطر همین است که جهت کنکور پزشکی سرمایه گذاری های هنگفتی توسط خانواده ها انجام میگیرد ولی نمی‌دانم چرا این همه تخصص‌های دیگر مهاجرت می‌کنند ولی آقای رئیس‌جمهور آنها را نمی‌بیند. دست های پنهانی و قدرتمندی وجود دارد که پزشکان را با مظلوم نمایی به درآمدهای هنگفت رساندند.
  • احمد IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    38 3
    متاسفانه موج مهاجرت مختص پزشکان نیست. اگه شرایط اش باشه خیلی ها می خوان از این کشور مهاجرت کنند
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 25
      تو راست میگی!!!
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    10 24
    پزشکی تو ایران شده بازار سیاه وتجارت میری دکتر یه سرماخوردگی رو انقد گنده میکنن که میترسی
  • FR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    9 16
    با داشتن این خیل بزرگ بیمار ،پزشکان در ایران بهترین جایگاه را دارند.بیشترین تعداد بیمار برای پزشکان در اروپا 5 تا 6 بیمار در روز هست. که برای هر بیمار حداقل 20 دقیقه وقت می گذارند.و به هیچ وجه براحتی آزمایش و اسکن و ام.ای ار تجویز نمی شود.قابل مقایسه با ایران نیست.وقت گرفتن از متخصص حدود 3 ماه وکار های مثل دندانپزشکی و یا چشم پزشکی تا 6 ماه طول می کشد.
  • NL ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    8 12
    به ازای هر هزار نفر تو کوبا شصت و پنج تا پزشک هست تو ایران بیست و هشت تا اونم تو تهران تو شهرستانها که کمتره منتها پزشکی رو‌ رانتی کردن نمیزارن کسی بره بخونه همشم میگن پزشک زیاده که پذیرش و ظرفیت زیاد نکنن. اقا بزار مردم علاقه دارن برن بخونن و اگه زیادم باشه میتونن برن کشورهای دیگه مار کنن و ارز اوری کنن ایرانم خدمات درمانی بشه سطح اول.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    20 6
    منم دارم میرم، امروز استعفامو دادم، مدارکمو دادم ترجمه کنن و برم کانادا
  • بهنام IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    24 4
    ای کاش رئیس جمهور برای سایر رشته ها نیز همین دستور دادمی دادند
  • US ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    10 13
    اینها دکتر نیستند بازرگان هستند