جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور آخرین آمارهایی تصادفات نوروزی و وضعیت ترافیکی جاده‌ها در نوروز ۱۴۰۱ را تشریح کرد.

تصادفات نروزوي

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسناهمانطور که از ماه‌ها قبل پیش‌بینی شده بود در نوروز ۱۴۰۱ سفرهای نوروزی افزایش چشمگیری داشت، سفرهایی که اکثریت آن با وسیله نقلیه و از طریق جاده ها انجام شد و طبیعی است که ترددهای جاده‌ای نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرد. در این شرایط دو نگرانی عمده وجود داشت، نخست آمار جانباختگان حوادث رانندگی و پس از آن ایجاد ترافیک‌های طولانی در جاده‌ها. موضوعی که پلیس از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های خود در مورد آن را آغاز کرده بود و علاوه بر آن دولت نیز توجه ویژه‌ای را به این موضوع نشان داد که برای مثال می‌توان به تشکیل جلسه شورایعالی ترافیک به ریاست رییس جمهور در چند روز مانده تا آغاز سفرهای نوروزی اشاره کرد.

نتیجه این اقدامات نیز موثر بود و با پایان تعطیلات و اجرای طرح نوروزی مشخص شد که علیرغم افزایش ۵۰ درصدی سفرها و تردد در این ایام، شمار جانباختگان  و مصدومان به ترتیب ۲۳ و ۴.۴ درصد کاهش داشت. همچنین گزارش‌ها نیز نشان داد که برخلاف سال‌های قبل از شیوع کرونا در کشور گره‌ها و معضلات ترافیکی در جاده‌ها هم رخ نداد.

سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح این موارد پرداخته و گزارشی از وضعیت تصادفات و همچنین ترافیک در ایام نوروز را ارائه کرد. او با بیان اینکه پلیس از هفته‌ها و ماه‌ها قبل از نوروز برای اجرای طرح ترافیکی ویژه آن برنامه ریزی خود را آغاز کرده بود، اظهار کرد: همانطور که می دانید در مناسبت‌ها و رویدادهای مختلف که نیاز به اتخاذ تمهیدات ترافیکی خاص وجود دارد جلسه کمیته هماهنگی طرحهای ترافیکی برگزار شده و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ می شود. نوروز نیز یکی از همین مناسبت هاست که دستگاه های مختلف باید تمهیدات خود را در آن اجرا کنند. در همین راستا نیز پلیس چندین جلسه هماهنگی را برگزار کرد.  

وی با بیان اینکه امسال با توجه به تزریق واکسن کرونا از سوی اکثریت مردم و کاهش موارد ابتلا به کووید ۱۹ شرایط متفاوتی برای سفرهای نوروزی پیش بینی شده بود، گفت: طبق پیش بینی های ما و دیگر دستگاه ها سفرهای نوروزی در نوروز امسال حدود ۵۰ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش پیدا می کرد که این پیش بینی هم محقق شد. به همین دلیل لازم بود تا تمهیداتی را برای کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات و همچنین کاهش گره های ترافیکی اتخاذ کنیم.


حسینی ادامه داد: در نهایت پس از هماهنگی های اتخاذ شده، طرح  نوروزی پلیس از ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد. متاسفانه در این مدت ۷۴۶ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۶۳۷ نفر در جاده ها و ۱۰۹ نفر در داخل شهرها تصادف کرده و فوت شدند. البته این آمار در مقایسه با نوروز سال گذشته کاهش ۲۳ درصدی را نشان می دهد  و به عبارت دیگر ۲۲۳ نفر در مقایسه با پارسال کمتر کشته شدند. آن هم در شرایطی که ترددها ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور افزود: البته این آماری است که از سامانه رخدادهای ناجا استخراج شده است، در واقع این آمار شامل کشته شدگان صحنه تصادف، حین انتقال و یکی دو روز ابتدایی حضور در بیمارستان است. آمارنهایی را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد که به نظرم در نهایت با توجه به سوابق و تجربیات سال های قبل حدود ۱۰ درصد به عدد فعلی اضافه خواهد شد.

در نوروز ۱۴۰۱ چند نفر در تصادفات رانندگی مصدوم شدند؟
وی با بیان اینکه در طول اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۱ مجموعا ۵۶۸ مورد تصادف فوتی در کشور رخ داد گفت: متاسفانه ۱۰ هزار و ۶۲۵ فقره تصادف جرحی نیز در همین مدت رخ داد که منجر به مصدوم شدن ۱۵ هزار و ۱۱۶ نفر شد. این آمار نیز کاهشی ۴.۴ درصدی در مقایسه با سال قبل داشت در طرح نوروزی پارسال، ۱۵ هزار و ۸۱۰ نفر در تصادفات مجروح شدند.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره اینکه اگر بنا بود قربانیان تصادفات رانندگی با همان آهنگ سال قبل و متناسب با افزایش ۵۰ درصدی تردد در جاده ها افزایش پیدا کنند، امروز چند نفر در تصادفات نوروزی جان خود را از دست داده بودند، گفت: حتما می دانید که نسبت تردد با تصادف رانندگی یک نسبت مستقیم است بنابراین هرچه ترددهای ما بیشتر شود احتمال وقوع تصادفات نیز بیشتر خواهد شد. از این رو اگر بنا بود با همان نسبت افزایش سفرها در سال جاری به نسبت سال قبل آمار کشته شدگان نیز اضافه شود در نوروز امسال بیش از ۱۱۰۰ نفر در تصادفات کشته می شد.

وی افزود: در این موضوع مولفه های بیرونی نیز تاثیر گذاشته و به کمک پلیس و دیگر دستگاه ها آمده در مرحله نخست از همکاران در پلیس راه و راهنمایی و رانندگی تشکر می کنم و پس از آن لازم می دانم به نقش دیگر دستگاه ها از جمله رسانه ها و دستگاه های امدادی و خدماتی و ... اشاره کنم. این کاهش آمار با مشارکت تمام این دستگاه ها به وجود آمد و امیداوریم در ادامه بتوانیم این روند کاهشی را بیشتر از قبل ادامه دهیم.

حسینی افزود: امسال یک اتفاق خوبی که رخ داد پیگیری ویژه رئیس جمهور از نسبت به موضوع ترافیک و تصادفات بود، علاوه بر رییس جمهوری، معاون اول رئیس جمهور ، وزیر کشور و استانداران نیز پای کار آمدند و تمام استانداران موظف شدند که بر سفرهای نوروزی نظارت ویژه کند این یک هم افزایی خوبی را میان دستگاه ها ایجاد کرد.

بیشترین دلیل وقوع تصادفات در نوروز چه بود؟
حسینی درباره بیشترین علت وقوع تصادفات گفت: آمارهای ما نشان می دهد سرعت غیرمجاز، سقبت غیر مجاز و عدم توجه به جلو بیشترین علت وقوع تصادفات بوده است متاسفانه عمده دلیل توجه به جلو خستگی و خواب آلودگی و پس از آن استفاده از تلفن همراه بوده در نوروز امسال حدود ۳۲ درصد از تصادفات از نوع واژگونی بود یعنی هیچ خودروی با خودرو دیگر برخورد نکرد بلکه مواردی نظیر همین خستگی و خواب آلودگی راننده منجر به آن شد.

توقیف ۳۵ هزار خودروی حادثه‌ساز
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور افزود: ما امسال خط قرمزمان تخلفات حادثه ساز و رفتارهای پرخطر ترافیکی بود در همین راستا نیز ۳۵ هزار دستگاه وسلیه نقلیه توقیف شدند که این توقیف شامل توقیف ساعتی یا توقیف ۷۲ ساعته و تا پایان تعطیلات بود. این خودروها دست کم مرتکب دو تخلف حادثه ساز همزمان شده بودند.

حسینی درباره استان های دارای بیشترین تصادفات فوتی نیز گفت: به طور کلی استان های جنوبی ما همواره تصادفات بیشتری دارد استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، خوزستان، و خراسان رضوی جزو استان های پرتصادف در طرح نوروزی ۱۴۰۱ بودند. البته در بسیاری از این استان ها آمارهای موارد فوتی به نسبت سال قبل کاهشی بوده است.

کد خبر 668156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوپک DE ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    طرح پلیس راه برای اهدا 6 خودرو تارا و 30 دستگاه موتور سیکلت چی شد کی قرعه کشی میشود ....