طبق گزارش وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۱ طبق آمار نسبت به نوروز ۱۳۹۸ یعنی دوران قبل از کرونا کاهش داشته و افزایش این سفرها تنها در سفرهای شخصی مشاهده شد.

سفر ـ جاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، بررسی آمار سفرهای نوروزی سه سال اخیر نشان می‌دهد که در نوروز چه حجم از سفرهای غیر قابل پیش‌بینی انجام شده است و چه زمان‌هایی این سفرها کاهش پیدا کرده و چه زمانی افزایش داشته است و اصولاً چه تعداد از ایرانی‌ها به سفر رفته اند.

مقایسه آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در سال ۹۸ یعنی قبل از دوران کرونا، میزان سفرها بیشتر از امسال بود. چون محدودیت سفرها وجود نداشت، مراکز تعطیل نبودند و سفرها نیز رونق همیشه را داشت. اما در سال ۱۴۰۱ این آمار بنا به گفته متولیان سفر باز هم افزایش داشته است اما این افزایش در مقایسه با سال ۹۸ نبوده است. بلکه اگر آمار اقامت و ترددها بررسی شود، نشان می‌دهد که این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ یا حتی ۹۹ افزایش داشته است. یعنی سال‌هایی که کرونا اجازه سفر را به مردم نمی‌داد.

در سال ۹۷ نیز بیش از ۱۲۶ میلیون نفر-شب اقامت در طول نوروز ثبت شد. میانگین اقامت در مراکز اقامتی کشور نیز ۴ روز بوده است. با این حساب یعنی از ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ کمی بیشتر از ۳۰ میلیون نفر سفر رفته‌اند.

سال ۹۸ سال خوبی برای سفرهای نوروزی نبود. شرایط جوی و آب و هوایی در نوروز گریبان بسیاری از استان‌های کشور را گرفت. ولی تیموری، معاون گردشگری وقت اعلام کرده بود: آخرین آمار بدون احتساب ۱۵ فروردین، ۷۴ میلیون و ۳۰۰ اقامت شبانه ثبت شده است و به طور میانگین می‌توان گفت ۱۸ میلیون نفر در طول نوروز ۹۸ سفر کردند.

بالاترین آمار سفرهای نوروزی برای تهرانی‌ها | کدام استان بیشترین مسافر را داشت؟ | چه تعداد از مردم امسال توانستند سفر بروند؟

سال ۹۹ فقط یک میلیون نفر سفر کردند!

نوروز سال ۹۹ نیز شدت محدودیت‌ها به گونه‌ای بود که مراکز اقامتی پذیرش نداشتند و موزه‌ها و اماکن تاریخی نیز بسته بودند و به این ترتیب میزان سفرها به شدت کاهش یافت.

اما در سال ۱۴۰۰ نیز که همچنان محدودیت‌ها برای انجام سفرهای نوروزی وجود داشت، بنا به گفته معاون گردشگری وقت؛ مجموعاً کمی بیش از ۲,۵ میلیون نفر-شب اقامت در نوروز ثبت شده که با توجه به میانگین ۲.۵ روزه اقامت، تعداد کل سفرهای نوروزی امسال حدوداً یک میلیون است. یعنی یک میلیون نفر به سفر رفته‌اند.

مجموع آمار اقامت شبانه مسافران نوروز از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین در اقامتگاه‌های رسمی، ۵۰ میلیون و۶۳۳ هزار و ۲۹۶ نفر شب بود.

پرونده تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ نیز با ۵۰ میلیون نفر _ شب اقامت رسمی بسته شد. سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در نشست عملکرد ستاد مرکزی هماهنگی اعلام کرد: مجموع آمار اقامت شبانه مسافران نوروز از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین‌ماه در اقامتگاه‌های رسمی، ۵۰ میلیون و۶۳۳ هزار و ۲۹۶ نفر شب بوده است.

به گفته فاطمی، آمار اقامت در نوروز امسال در مقایسه با میانگین اقامت در تعطیلات نوروز سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۶۷ درصد رشد داشته است.

میزان اقامت‌های ثبت شده رسمی در کشور نیز طبق آنچه که ستاد سفرهای نوروزی اعلام کرده، با رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ یا ۹۹ روبرو بوده است اما نسبت به سال ۹۸ یعنی قبل از کرونا اتفاقاً نه تنها با رشد بلکه با کاهش مواجه بود.

متولیان ستاد سفرهای نوروزی اعلام می‌کنند که این رشد برای اقامت‌های ثبت شده در مراکز اقامتی رسمی یعنی آن دسته از مراکزی است که توسط وزارت میراث فرهنگی مجوز گرفته اند. درحالی که آمار ارائه شده در سال ۹۸ نیز براساس میزان اشغال در همین مراکز اعلام شده است. بنابراین با مقایسه آمار ۵۰ میلیون اقامت ثبت شده در نوروز ۱۴۰۱ و ۷۴ میلیون اقامت رسمی ثبت شده در نوروز ۹۸ می‌توان گفت که این میزان اقامت و سفر کاهش نیز داشته است.

از طرف دیگر حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نشستی گفت که در واقع می‌توان گفت در عید ۱۴۰۱ مردم بیشتر با خودروی شخصی سفر کردند و به خانه اقوام رفتند چون با احتساب ۵۰ میلیون نفر شب اقامت باید حساب کرد که حدود ۱۵ میلیون نفر به سفر رفته اند.

کاهش آمار سفرهای جاده‌ای نسبت به سه سال گذشته

کاهش سفرها در آمار مربوط به وزارت راه نیز قابل مشاهده است. به گفته شهریار افندی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ۵۲ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۷۴۸ تردد جاده‌ای خودرو بین استان‌ها از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد رشد داشته که میانگین تردد روزانه بین استانی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه بوده و ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، بیشترین تردد جاده‌ای در کشور ثبت شده است.

آماری که از افزایش سفرها یا ترددها در طول نوروز ارائه می‌شود، حاکی از آن است که این مقایسه‌ها نسبت به نوروز سال ۱۴۰۰ یا ۹۹ انجام می‌گیرد که میزان سفرها به شدت کاهش یافته بود. بنابراین اعلام آمار افزایش سفرها نسبت به دو سال اخیر که کل جهان درگیر کرونا بود، طبیعی به نظر می‌رسد.

اما برخی دیگر از مسئولان، این آمارها را با آمار قبل از کرونا مقایسه کردند. مانند داریوش باقر جوان، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که گفت: تعداد مسافرانی که در نوروز امسال با وسایل حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای جابجا شدند، نسبت به نوروز سال گذشته افزایش یافت اما کمتر از نوروز ۳ سال گذشته یعنی قبل از شیوع ویروس کرونا بود.

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا نیز به رسانه‌ها گفت: بیشترین خروجی از استان‌ها مربوط به تهران با ۵.۵ میلیون و کمترین خروج مربوط به استان ایلام بوده است. همچنین بیشترین ورودی به استان مازندران و کمترین ورودی به استان ایلام بوده است. این آمار نیز نشان می‌دهد که بیشترین مسافران در نوروز تهرانی‌ها بوده‌اند و بیشترین استقبال نیز از استان مازندران شده است.

بالاترین آمار سفرهای نوروزی برای تهرانی‌ها | کدام استان بیشترین مسافر را داشت؟ | چه تعداد از مردم امسال توانستند سفر بروند؟

کد خبر 669289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha