نماینده آمل می‌گوید: تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان به روند اعتمادسازی در جامعه کمک می‌کند. به همین دلیل اکثریت نمایندگان خواهان بررسی این موضوع هستند.

حاجی پور

همشهری آنلاین-خدیجه نوروزی: رضا حاجی پور، نماینده آمل در بهارستان یکی از موافقان بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی است و پیش بینی می کند، این بار مجلس یازدهم طرح شفافیت را تصویب خواهد کرد.

نماینده آمل در گفت و گو با همشهری آنلاین می گوید:صحن علنی مجلس شفاف ترین مرکزی است که به راحتی در دسترس مردم قرار دارد و آنها می توانند به صورت زنده هر گونه مصوبات، طرح ها، پیشنهادات و اخطاریه ها را از طریق رادیو گوش کنند اما تنها آرای نمایندگان است که برای مردم علنی نیست و ما هم به عنوان نمایندگان مردم خواهان این موضوع هستیم که این موضوع نیز مشخص باشد که هر نماینده ای چه رأیی می دهد.

حاجی پور در خصوص استقبال نمایندگان از طرح شفافیت آرا می گوید:قطعا تصویب این طرح موجب می شود مردم خود را در کنار نمایندگان احساس کنند و به نوعی به روند اعتمادسازی در جامعه کمک می کند. از همین رو اکثریت نمایندگان خواهان بررسی این طرح هستند.

او تاکید می کند:البته قطعا مجلس در بررسی این طرح به این نکته توجه خواهد داشت که در تصویب یا رد چه طرح هایی آرای نمایندگان شفاف سازی شود. قطعا طرح های مربوط به حوزه های دفاعی و نظامی، شفاف سازی به دلایل امنیتی فاکتور گرفته می شود البته اینکه در چه حوزه ها و بخش ها و طرح هایی شفاف سازی آرا صورت بگیرد، هنوز مشخص نیست.»

طرح شفافیت آرای نمایندگان از وعده های انتخاباتی مجلس یازدهمی ها بود به همین دلیل  تنها هفت روز پس از شروع به کار مجلس یازدهم اعلام وصول شد و بهمن ماه سال 99به صحن مجلس رسید. این طرح که در قالب اصلاح آیین نامه داخلی مجلس مطرح شد و نیازمند دوسوم آرای نمایندگان بود با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از ۲۲۸ رأی ماخوذه به تصویب نرسید.

بعد از مخالفت نمایندگان با کلیات طرح شفافیت آرا، تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای به هیات رییسه خواستار در دستور کار قرار گرفتن دوباره این طرح شدند. استناد این نمایندگان به ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی بودکه اگر طرحی مورد تصویب مجلس واقع نشد با تقاضای کتبی ۵۰ نماینده و تصویب مجلس می تواند دوباره مورد رسیدگی قرار گیرد.

این درخواست در نشست ۲۸ بهمن سال گذشته مجلس  مطرح شد و نمایندگان موافقت کردند که طرح شفافیت آرای نمایندگان مجددا در دستور کار مجلس قرار گیرد. با این مجوز، هیات رییسه طرح را برای بررسی دوباره به کمیسیون آیین نامه داخلی ارجاع داد. تعلل مجلس یازدهم در پرداختن به وعده شفافیت  انتقادات بسیاری را متوجه نمایندگان کرده است، همین امر هم سبب شده جمعی از مدافعان پرو پا قرص این طرح در مجلس به صورت جدی دپیگیری طرح مجدد آن در خانه ملت شوند، در پی همین پیگیری ها بود که  در نشست دوشنبه گذشته بهارستان  محمدباقر قالیباف،رئیس مجلس خبر داد قرار است این طرح در ماه مبارک رمضان در صحن علنی مجلس به بحث گذاشته شود. 

کد خبر 668031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha