دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 90 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می شود، گفت:‌ ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان باید شامل تولید انواع مواد مخدر باشد

تریاک

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان از سوی طالبان، اظهار داشت:‌باید این تصمیم را در عمل ببینیم و اینکه آیا این سیاست اعلامی است یا اعمالی.

وی با اشاره به اینکه ایران از هرگونه کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کند، ادامه داد: باید به موضوع کشت جایگزین توجه شود

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد:در سال 2000 میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان به زیر 200 تن رسید و مساحت کشت مواد مخدر نیز به 7 هزار هکتار رسیده بود اما در کمتر از دو دهه با حضور آمریکا و ناتو در این کشور به بیش از 9 هزار تن و نزدیک به 50 برابر رسیده است.

مومنی با بیان اینکه در حوزه مواد مخدر ویرانه ای در افغانستان به جای گذاشتند، گفت:‌هواپیماهای ناتو به کشت مواد مخدر در افغانستان دامن زدند و بلکه با کمک فنی و تکنولوژی اصلاح بذرها و بذرهای پر بار باعث افزایش تولید مواد مخدر شدند.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد تریاک جهان در افغانستان کشت می‌شود، ابراز کرد:آمریکائیها این را توسعه دادند تا از آن برای ایجاد ناامنی استفاده کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر متذکر شد:‌در چند سال اخیر اگر مواد مخدر سنتی از افغانستان به اروپا می‌رود با حمایت کشورهای اروپایی پیش سازها از اروپا به افغانستان سرازیر می‌شود اما پایه اصلی تولید مواد مخدر هروئین و شیشه و مواد صنعتی این مواد پیش ساز هستند.

مومنی با تاکید بر اینکه ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان باید شامل تولید انواع مواد مخدر باشد، افزود:‌فناوری نوین تولید مواد مخدر صنعتی را آمریکا در اختیار افغانستان قرار داده و مواد مخدر صنعتی مهمتر هستند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد ورود انواع پیش سازها از اروپا به افغانستان هستیم، خاطرنشان کرد:‌باید با مواد مخدر سنتی و صنعتی مقلبله کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره کشت جایگزین، بیان داشت:‌طرحهایی در این خصوص اجرا شده و چند برنامه در سازمان ملل متحد تدوین شده و برنامه های منطقه ای و کشوری صورت گرفته است اما یسشتر در حد طرح مانده است.

باید افغانستان اراده سیاسی واحدی در برابر مواد مخدر داشته باشد

مومنی با تاکید بر اینکه باید اراده سیاسی واحدی در افغانستان در خصوص ممنوعیت کشت مواد مخدر و کشت جایگزین وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید معیشت جایگزین حداقلی در افغانستان صورت گیرد.

راهبردهای لازم به دستگاههای مختلف ابلاغ شده است

وی با بیان اینکه باید افغانستان به سمت اتخاذ راهبرد همه جانبه پایدار در این خصوص برود، گفت:‌در این خصوص تمام راهبردها و سناریوها به رئیس جمهور اعلام شده و وی نیز این موضوعات را به دستگاههای مختلف ابلاغ کرده است؛ تصمیمات گرفته شده و اقداماتی که باید انجام دهیم مشخص شده است.

کد خبر 667930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha