کارتل‌های مواد مخدر مکزیکی در کلمبیا دانه‌های پربازده برای کشت، توزیع کرده و با گروه‌های چریکی معامله می‌کنند.

مکزیک-کلمبیا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، کارتل‌های معروف مکزیک مانند گروه نسل جدیدخالیسکو و گروه سینالوآ که مناطق وسیعی از مکزیک را تحت نفوذ خود دارند و به  خشونت‌های بی‌رحمانه و کنترل مسیرهای انتقال مواد مخدر شهره‌اند، حالا با پیش‌پرداخت به کشاورزان کلمبیایی به منظور کشت دانه‌های اصلاح‌شده و  پربازده کوکا (برای تولید کوکائین) و هم‌چنین خرید میزان عظیمی از محصولات از گروه‌های جنایی یا چریکی کلمبیایی، محدوده فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند.

به گفته کشاورزان محلی در کلمبیا، این گروه‌های کارتلی، ضمن افزایش فعالیت فرستادگان در مناطق مذکور از رقابت با یکدیگر هم پرهیز می‌کنند.

یک کشاورز محلی می‌گوید: «اگر روزی کسی با اسلحه، لباس نظامی، یا حتی لباس غیرنظامی اما با اسلحه در کمربند به اینجا بیاد و به من بگوید که اینها دانه‌هایی هستند که باید بکاری، من فقط همان کاری را انجام می‌دهم که آنها می‌گویند. این زندگی من و خانواده من است. ما نه می‌پرسیم چه کسی خرید می‌کند و نه از کجا آمده است.»

اگرچه او معتقد است فرستادگان به منطقه به دلیل لهجه‌شان، کاملا مشخص است که کارتل مکزیکی هستند.

ناظران می‌گویند، حضور کمرنگ دولت، فقر و کمبود فرصت‌های اقتصادی موجب می‌شود که این پیشنهاد کارتل‌ها برای کشاورزان جذاب شود.

لوئیس آلفردو واسکوئس، یک چهره شبکه اجتماعی در این زمینه می‌گوید: «هیچ مسکن آبرومندانه و هیچ مراقبت بهداشتی عزتمندانه وجود ندارد. ما آموزش یا شغل شرافتمندانه نداریم.»

وضعیت در بخش نورته ده سانتاندر کلمبیا  نیز مشابه همین است؛ جایی که افزایش تولید کوکائین خشونت بیشتر به بار آورده است، اما کشاورزان سرخوش از درآمد، منافع اقتصادی حاصله را کاملا احساس می‌کنند.

ویلفردو کانیسارس، مدیر موسسه پروگرسر (توسعه‌بخش) در همین زمینه اشاره می‌کند که برای اولین بار در طول سال‌های بسیار، تولیدکنندگان منطقه صاحب پول نقد شده‌اند.

به گفته پلیس مبارزه با مواد مخدر کلمبیا، این دانه‌های جهش‌یافته کوکا که خلوص بیشتر و محصول مضاعف‌تر بار می‌آورد، مستقیما روانه آمریکا و اروپا می‌شود.

افزایش محصولات کوکائین طبق آمارهای اداره مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، تصدیق می‌شود. افزایش خروجی کوکائین با توجه به کاهش مناطق کشت، نشانگر رونق کشت این دانه‌های اصلاح‌شده است.

بنا به گفته ژنرال فرناندو موریلو، مسئول مرکز مدیریت تحقیقات جنایی و اینترپل، بخش تحقیقات پلیس ملی کلمبیا، این گروه‌های کارتل فرستادگان خود را به منظور  راهنمایی تولید با دانه‌های مذکور و سایر امور نظیر خرید و ارسال محصولات به مناطق می‌فرستند.

موریلو در همین زمینه افزود که طبق گفته‌های پرورش‌دهندگان کوکا، مخبران و قاچاقچیان دستگیر شده، فرستادگان کارتل‌های مکزیکی کنترل خلوص را انجام می‌دهند و پلیس از چگونگی کار آنها خبر دارد؛ اینکه چگونه روابط خود را با طیف گسترده از گروه‌های چریکی کلمبیایی حفظ کرده و در مورد قیمت‌ها هم مذاکره می‌کنند.

ژنرال ریکاردو آلارکون، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود که این دانه‌های اصلاح‌شده از طریق روش‌های ژنتیکی اصلاح نشده‌اند، بلکه  این دانه‌های پربار کوکائین، محصول کار کشاورزان با تجربه است.

 سازمان ملل، منابع پلیس و ارتش و همچنین کشاورزان و فعالان حقوق بشر، در اینکه افزایش اخیر در بهره‌وری به دلیل انتخاب دقیق دانه‌های جهش‌یافته پربازده بوده، متفق‌القول هستند.

انتقال سلاح‌های پرقدرت آمریکایی توسط کارتل‌های مکزیکی به چریک‌های کلمبیایی از دیگر مسائل پیچیده مبارزه با مواد مخدر در منطقه است.

کد خبر 675378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha