فصل صید جاری در گیلان از ۲۰ مهرماه سال گذشته با حضور ۴۷ شرکت صیادی پره و حدود ۴ هزار صیاد آغاز شد و بر اساس جدول زمانبندی تا ۱۵ فروردین ماه مهلت داشت. اما هیچ منعی برای صید ماهیان که فصل تخم‌ریزی آنهاست در نظر گرفته نشده است.

صید ماهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حال با وجود گذشت یک روز از زمانبندی قانونی صید، هنوز اعلام رسمی از سوی اداره کل شیلات گیلان مبنی بر تمید یا پایان فصل صید انجام نشد که در صورت به منزله پایان فصل خواهد بود.

بر اساس مشاهدات صورت گرفته امروز ۱۶ فروردین نیز صیادان پره در سواحل انزلی و دیگر نقاط استان حضور داشته و مشغول به صید بودند. طبق ادعای این صیادان و شرکت‌های پره استان، اداره کل شیلات در پیامی تلفنی فصل صید را برای چند روز تمیدید کرد.

بر اساس اعلام شرکت‌های تعاونی پره صیادی، شیلات در تماس تلفنی اعلام کرد: «آن‌دسته از شرکت‌های تعاونی که با احداث استخرهای هچری با شیلات گیلان در امر تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی همکاری دارند می‌توانند تا ۲۰ فرودین و سایر شرکت‌های تعاونی تا ۱۷ فروردین به صید و صیادی ادامه دهند.» البته این ادعا هنوز از سوی مسئولان رسمی تایید نشده ، اما فعالیت صیادان در سواحل طی امروز ادامه داشته است.

برخی از اعضای شرکت‌های تعاونی پره نیز در تایید این پیام به خبرنگار ایرنا گفتند که به دلیل آنکه صیادان گیلانی از ۱۵ اسفند به مدت ۱۴ روز به جهت کولاکی بودن دریا نتواستند صید داشته باشند شیلات گیلان در پیامی شفاهی فصل صید را حداقل به مدت ۵ روز اضافه کرد، اما احتمال می رود صید تا اواخر فروردین ادامه داشته باشد.

براساس این تصمیم شرکت‌های تعاونی پره دارای استخر هچری ۲۰۰ متر مربع به بالا می توانند تا ۲۰ فروردین و مابقی شرکت‌های تعاونی تا ۱۷ فروردین می‌توانند به صید ادامه دهند.

کاهش ۱۵ درصد صید در استان

سرپرست اداره کل شیلات گفت: از۲۰ مهر سال گذشته تا دهه اول فروردین جاری، ۴۷ شرکت صیادی پره هزار و ۴۱۵ تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است.

حمیدرضا تقی نصیری غالب سبد صید صیادان پره را دو گونه ماهی سفید و کفال اعلام کرد و افزود : امسال ۷۵۳ تن ماهی سفید( ۵۳ درصد) و ۶۱۷ تن ماهی کفال( ۴۴ درصد) و ۴۵ تن سایر آبزیان (سه درصد) صید شده است. ارزش فروش ناخالص این مقدار صید هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال است.

کد خبر 667809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha