دوشنبه ۶ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: بعد از حضور موفقیت‌آمیز بسکتبال ایران در صحنه‌های بین‌المللی و حضور در رقابت‌های المپیک پکن انتظار می‌رفت راه‌های افزایش موفقیت‌ها و بالابردن اعتبار و ارزش آن دگرگون شده و حمایت‌ها از آن دو چندان شود.

در این میان حذف تیم بسکتبال صباباتری از مسابقات لیگ‌برتر بسکتبال یکی از اتفاقات نادری بود که خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد. اصل خبر این بود که حامیان این باشگاه آن را
به استانداری قم منتقل کرده‌اند و جز فوتبال دیگر نمی‌تواند رشته‌های دیگر را تحت پوشش قرار دهد. نگرانی‌ها زمانی بالا گرفت که این انتقال بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای صورت گرفت و درست زمانی که کادر مربیان و بازیکنان این تیم خود را برای حضوری قدرتمندانه در لیگ‌برتر آماده می‌کردند زمزمه‌های انتقال شکل گرفت و نهایتاً هم کار به جایی رسید که تقریباً همه اعضای تیم و مربیان آنها در مقابل عملی انجام شده قرار گرفتند.اولین زنگ خطر را مهران شاهین‌طبع سرمربی کهنه‌کار این تیم به صدا درآورد.

او در فاصله یک هفته به شروع مسابقات لیگ اظهار داشت: «امتیاز باشگاه صباباتری در راستای حمایت از ورزش شهرستان‌ها به استانداری قم داده شده است.» وی با اعلام این خبر به نوعی اعتراض خود را با بیان این جملات نشان داد: «کسانی که این روزها دنبال حلقه مفقوده برای ناکامی هستند، مطمئن باشند که بی‌نظمی و نابسامانی باشگاه‌های کشور و رقابت‌های لیگ مهم‌ترین عامل کسب نتایج ضعیف در المپیک است.»

شکل ظاهری این نقل و انتقال زمانی از دیدگاه‌ اهالی بسکتبال نگران کننده‌تر شد که چگونه باشگاهی نظیر صباباتری با زیر پوشش قرار‌گرفتن در یک مجموعه دولتی در شهرستان می‌توانست همچون گذشته به حیات خود ادامه داده و از بودجه ثابتی برخوردار شود. چرا‌که هزینه‌های جذب بازیکنان خارجی و طراز اول داخلی در چند سال گذشته به‌ راه‌های مختلفی تامین شده و قهرمانی در آسیا نیز اسپانسرهای مطرحی را جذب این تیم ساخته بود.
ملاحی مدیرعامل صبای قم در رابطه با این که حیات آینده تیم بسکتبال صباباتری چگونه خواهد بود، می‌گوید:‌ «باید انتقال این باشگاه به قم با تامل بیشتری و به مرور صورت می‌گرفت اما این گونه نشد و تیم در تهران بسته شد.

در 3 ماه گذشته تلاش شد تا رنگ و بوی استان به تیم تزریق و این فرهنگ نهادینه شود چرا که صبا متعلق به قم است و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آنها باید از قم صورت گیرد. با مقدمات فراهم شده، تیم از فصل آینده در قم بسته خواهد شد و بازیکنان در این شهر مستقر شده و قرارداد خود را منعقد خواهند کرد. اظهارات روشن مدیرعامل صباباتری قم و غیبت صباباتری در اولین هفته بازی‌های لیگ‌برتر نشان می‌دهد که صباباتری همان تیمی است که با شایستگی و قدرت بالا قهرمانی آسیا را برمجموعه افتخارات بسکتبال ایران اضافه کرده.

 حداقل در فصل جاری هیچ نشانه‌ای بر جریان‌های جاری بسکتبال ایران ندارد و غیبتش در فصل جدید کاملاً مشهود است. البته یک اشکال عمده باقی می‌ماند که چگونه بازیکنان و مربیان تیم بزرگی همچون صباباتری که از ماه‌ها قبل خود را آماده حضور در مسابقات ‌کرده‌اند به یکباره با چنین حرکتی روبه‌رو شده و از شرکت در بازی‌هایی که باید پشتوانه اصلی سازندگی و توسعه بسکتبال ملی باشد باز می‌مانند.

استقبال سازمان لیگ از صبا

آخرین خبرها هم حاکی از آن است که برای جلوگیری از فروپاشی تیم بسکتبال صباباتری که سابقه دو دوره قهرمانی در ایران و آسیا را دارد هنوز هم حرکت‌هایی انجام می‌شود. ظاهراً سازمان تربیت‌بدنی گفت‌وگوهای مفصلی با مسئولین استانداری قم انجام داده که هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.حکایت حذف تیم بسکتبال صباباتری از لیگ‌برتر بسکتبال اسباب دلمشغولی دیگر اهالی بسکتبال  نیز شده است. مصطفی هاشمی، سرمربی تیم بسکتبال مهرام و نزدیکترین رقیب این تیم می‌گوید:‌ «حذف این تیم از لیگ بسکتبال فاجعه‌ای در حد انحلال استقلال و پرسپولیس است.

بحث انحلال این تیم بدترین خبر ورزشی ایران در چند سال اخیر و شاید هم پاداش موفقیت‌های اخیر بسکتبال است.» از سوی دیگر نوربخش، رئیس سازمان لیگ نیز با اعلام اینکه مشکل صبا، مشکل ملی بسکتبال است گفت که همیشه درهای لیگ به روی بسکتبال صبا باز است و این تیم می‌تواند با حل‌شدن مشکل به لیگ بازگردد.

کد خبر 66735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز