یک پزشک با تاکید بر بر اهمیت پایبندی به رژیم غذایی در ایام نوروز، توصیه‌هایی برای تغذیه سالم و حفظ رژیم غذایی در این ایام ارائه کرد.

رژیم غذایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید کلاهدوزان، با بیان اینکه تعطیلات نوروز هیچ ارتباطی با رژیم غذایی ندارد و نمی‌توانید به بهانه این ایام رژیم غذایی خود را نادیده بگیرید، اظهارکرد: به بهانه نوروز و خستگی نباید فعالیت بدنی خود را کنار بگذارید، حتی فعالیت‌های روزانه معمولی هم نمی‌تواند جای ورزش را بگیرد و حتما باید یا هفته‌ای سه روز به باشگاه بروید یا در منزل ورزش‌های هوازی انجام دهید.

دکترای مدیریت در سبک زندگی با اشاره به اهمیت حفظ رژیم غذایی در ایام تعطیلات، گفت: افراد زیر ۴۵ سال معمولا وقتی با رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کم می‌کنند و لاغر می‌شوند صورت زیباتری پیدا می‌کنند، با اینکه ممکن است به دلیل باروهای قدیمی برخی چاقی را با زیبایی و سلامت مرتبط بدانند. اما افراد بالای ۵۰ سال وقتی رژیم می‌گیرند صورتشان مقداری تکیده می‌شود و در این حالت ممکن است اطرافیان از ظاهر آنها ایراد بگیرند. این افراد باید به جای ناراحتی و دلسردی، بگویند اکنون به سنی رسیده‌ام که باید کمی از زیبایی صورتم را هزینه سلامتی و زیبایی اندام خود کنم.

وی افزود: دومین جمله‌ای که افراد پس از گرفتن رژیم لاغری می‌شنوند این است که چطور لاغر شدی و وقتی وقتی می‌گویید رژیم گرفتم، از عوارض رژیم لاغری برای شما می‌گویند. در جواب این افراد باید بگویید تغذیه سالم، ورزش و کاهش وزن در سلامتی موثر است، من هم برای سلامتی‌ام رژیم گرفته‌ام، غذای سالم می‌خورم و ورزش می‌کنم.

در میهمانی‌های نوروز چه بخوریم؟

این پزشک بر اهمیت پایبندی به رژیم غذایی در ایام نوروز تاکید کرد و گفت: در میهمانی‌ها اگر برای شما چای آوردند لیوان چای را بردارید و قند یا پولکی کنار آن را هم بردارید اما بین میوه‌هایی بگذارید که برای پذیرایی  جلوی گذاشته‌اند و چای را تلخ بخورید. اگر شربت برای شما آوردند، درخواست آب کنید و آب را میل کنید.

کلاهدوزان ادامه داد: بعد از مصرف آب به جای شربت، می توانید میوه بخورید، اما به شرط اینکه قبل از آن در منزل میوه نخورده باشید تا سهم میوه روزانه را در میهمانی بخورید.

این پزشک با اشاره به اینکه یک موز معمولی با وزن حدود صد گرم، ۱۰۰ کیلوکالری دارد، افزود: صد گرم خیار ۹ کیلو کالری دارد که باعث چاقی نمی‌شود، بنابراین اگر میوه اضافه تری به شما تعارف کردند خیار را انتخاب کنید.

وی اضافه کرد: سعی کنید از مغزیحاتی که به شما تعارف می‌کنند مغزهای پوسته‌دار را انتخاب کنید تا اگر بیشتر تعارف کردند بگویید میل شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در برنامه‌های غذایی مقدار کمی شیرینی یا گز و سوهان داریم، گفت: اگر در میهمانی این شیرینی‌ها را به شما تعارف کردند بردارید، اما از خوردن آن لذت ببرید و یک شیرینی را چند قسمت کرده و به آرامی بخورید و از آن لذت کافی ببرید، بدون اینکه برای خوردن شیرینی عجله کنید، اما اگر در میهمانی بعدی به شما شیرینی تعارف شد آن را بین میوه‌ها بگذارید.

وی خاطرنشان کرد: در مورد شیرینی تر باید از میزبان عذرخواهی کنید و تعارف را رد کنید. قبل از آن هم از پذیرایی های دیگر میل کرده اید و این رد کردن تعارف برای شیرینی تر اشکالی ندارد.

با شام و ناهار میهمانی چه کنیم؟

این پزشک در مورد میهمانی شام یا ناهار در ایام عید گفت: درصورتی که در ایام نوروز برای وعده شام یا ناهار میهمان بودید بهتر است برای چیدن سفره غذا به کمک میزبان بروید و در حین چیدن سفره ببینید کدام غذا کالری کمتری دارد. ماهی کبابی گزینه بسیار خوبی است، مرغ و برنج بدون روغن و سس اضافی هم انتخاب خوبی است، اما اگر مرغ سرخ شده بود، از وسط سینه مرغ یک فیله جدا کنید و با برنج میل کنید.

وی با بیان اینکه بهتر است برنج را با قاشق نکشید، توضیح داد: یک کفگیر برنج معادل ۷ قاشق برنج است، پس می‌توانید یک و نیم کفگیر برنج معادل ۱۰ قاشق بکشید و بقیه بشقاب را با سالاد پر کنید.

کلاهدوزان توصیه کرد غذا را به آرامی بخورید و همزمان با بقیه تمام کنید و افزود: اگر برای وعده شام دعوت بودید، برنامه شام و ناهار را عوض کنید و ناهار را سبک بخورید، اما اگر هر دو وعده هستید، دو سوم سهم روزانه را زمان ناهار بخورید و شب یک سوم سهم روزانه را بخورید. به هیچ وجه گرسنه به میمهانی نروید چون باعث می‌شود غذای بیشتری بخورید.

رژیم غذایی در سفر

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی افراد در ایام نوروز به سفر می‌روند، گفت: بهتر است در سفر خودتان غذای سالم بپزید و مصرف کنید، اما اگر مجبور شدید به رستوران بروید بهترین غذا ماهی کبابی است که متأسفانه معمولا ماهی را سرخ می‌کنند. اگر ماهی کبابی پیدا نکردید باقی پلو با مرغ گزینه بهتری از زرشک پلو با مرغ است، اما درخواست کنید برنج کمتر باشد و به جای آن سالاد و سبزیجات بیشتر باشد.

وی افزود: انتخاب بعدی جوجه کباب و کباب برگ است که بهتر است جوجه با استخون باشد و کباب برگت کره تاب و سوخته نباشد. انتخاب خوب دیگر مرغ بریان است که حتی بهتر از جوجه کباب و کباب است، ولی خورشت‌های رستوران‌ها معمولا سالم نیست و چرب است.

کلاهدوزان با بیان اینکه صبحانه و شام را طبق برنامه رژیم غذایی بخورید، گفت: اگر در هتل اقامت دارید سراغ رژیم دو وعده‌ای بروید، یعنی بین ناهار و شام یک وعده بخورید و فردا صبح هرچقدر از سهم میوه و غلات و سبزیجات باقی مانده را بخورید.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است در طول سفر چند بسته غذای آماده از فروشگاه بگیرید و اگر غذای سالم پیدا نکردید از این غذاها، البته به شرط استاندارد و سالم بودن استفاده کنید.

کنترل وسوسه‌های خوراکی

دکترای مدیریت در سبک زندگی با اشاره به اینکه یک شیرینی تر ۵۰ گرمی حدود ۳۰۰ کالری انرژی دارد، گفت: برای سوزاندن این کالری باید یک ساعت و نیم پیاده روی تند داشته باشید. اگر بخواهید این کالری را با حذف وعده غذایی جبران کنید باید بدانید که هر قاشق برنج ۳۰ کیلو کالری است یعنی باید کل برنج ظهر را نخورید تا بتوانید یک عدد شیرینی تر بخورید.

وی با یادآوری اینکه هر ماده غذایی حاوی فیبر، املاح، ویتامین و پروتئین برای بدن خوب است، گفت: اگر ماده غذایی چربی و قند مفید هم برساند خوب، اما اگر چربی و قند مضر به بدن برساند، بد است.

به گفته این پزشک، تمام چربی‌های حیوانی بد است به جز ماهی و تمام چربی‌های گیاهی خوب است به جز نارگیل و هسته خرما. قند خوب همراه با سبوس یا فیبر است و قند بد شکر و خانواده آن است یا آرد و برنجی که سفید شده و سبوس آن را گرفته اند.

عدم سرزنش بعد از خوردن خوراکی

کلاهدوزان با تاکید بر اینکه حق ندارید خودتان را برای خوردن سرزنش کنید، گفت: وقتی ماده غذایی مثل شیرینی خوردید با خودتان بگویید اشکالی ندارد اما تکرار نشود، چون اگر خودتان را سرزنش کردید ممکن است تصمیم بگیرید رژیم غذایی را کلا کنار بگذارید.

وی در خاتمه توصیه کرد در سال جدید به خودتان تعهد دهید غذای سالم بخورید، ورزش و فعالیت بدنی انجام دهید و سبک زندگی سالم و آرامی داشته باشید و این زندگی سالم را به دیگران نیز توصیه کنید.

کد خبر 666413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha