وزارت خزانه‌داری آمریکا در مرحله جدید فشارهای بانکی و مالی علیه کشورمان، بانک توسعه صادرات را نیز به‌طور یکجانبه تحریم مالی کرد.

ایالات متحده آمریکا از 3سال پیش با هدف افزایش فشارهای اقتصادی علیه ایران، طرح انزوای مالی کشورمان را در پیش گرفت و پیش از این، بانک‌های سپه، صادرات، ملی و ملت را نیز مورد تحریم‌های یکجانبه قرار داده بود، هرچند که شاخص‌های مالی این 4بانک براساس گزارش‌های رسمی، کاملا مطلوب است.

پنجشنبه هفته گذشته نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای بانک توسعه صادرات را همچون گذشته با اتهامات غیرمستندی همچون مشارکت در دادوستد تسلیحات نظامی و حمایت مالی از فعالیت‌های نظامی، تحریم کرد و ضمن تهدید به مصادره اموال این بانک، از تمامی مؤسسات مالی و بانک‌های آمریکایی خواست کلیه مراودات خود با این بانک ایرانی را قطع کنند.

به‌دنبال این اقدام جدید واشنگتن، بانک توسعه صادرات ایران با محکوم کردن اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اعلام تحریم این بانک اعلام کرد که این اقدام مداخله‌جویانه هیچگونه پایه حقوقی و قانونی ندارد.

در بیانیه بانک توسعه صادرات ایران آمده است: ادعاهای واهی دفتر خزانه‌داری آمریکا قویاً تکذیب شده و این اقدام را یک حرکت تبلیغاتی برای کمرنگ کردن تبعات ناشی از بحران اخیر اقتصادی آمریکا می‌داند.

در اطلاعیه‌ای که خطاب به بانک‌ها، مؤسسات مالی بین‌المللی و همچنین فعالان نظام مالی منتشر شده، آمده است: بانک توسعه صادرات ایران از ابتدای تاسیس به‌عنوان بانک تخصصی و توسعه‌ای در زمینه فعالیت‌های مالی داخلی و تامین مالی طرح‌های صادراتی بین‌المللی با هدف حمایت از بخش‌های کشاورزی، بهداشت، راه و ساختمان، مواد غذایی و گردشگری فعالیت کرده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: این فعالیت‌ها همواره در چارچوب قوانین و مقررات نظارتی بین‌المللی، به‌ویژه در زمینه طرح‌های توسعه‌ای و انسان‌دوستانه در کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و خصوصا کشورهای در حال توسعه صورت گرفته است.

اثر تحریم‌های آمریکا بر بانک‌های ایران

آمریکا پیش از این در 19شهریور 1385 بانک صادرات، در 20دی 1385 بانک سپه، در4آبان 1386 بانک ملی و بانک ملت را مورد تحریم‌های مالی یکجانبه قرار داده بود.

با وجود تحریم‌های آمریکا، گزارش صورت‌های مالی این بانک‌ها که طی 2هفته گذشته و در مجمع عمومی آنها منتشر شد، بیانگر رشد چشمگیر شاخص‌های بانک‌های ملت، ملی، سپه و صادرات در سال مالی منتهی به 1386 است.

مثلا، بانک صادرات در سال مالی 1386 سودآوری مالی مطلوبی کسب کرد و حتی قصد دارد در آینده نزدیک چندین شعبه خارج از کشور افتتاح کند. رشد سپرده‌های این بانک نیز 34درصد بوده است.

همچنین با وجود تحریم‌های آمریکا، کل تسهیلات اعطایی بانک ملی در سال 1386 در بخش‌های مختلف اقتصادی 44درصد رشد کرد.

این بانک همچنین80 تریلیون و 968 میلیارد ریال از محل تسهیلات ارزی و بدهکاران اعتبارات اسنادی و بروات مدت‌دار تسهیلات داد.

بانک ملت نیز در سال گذشته توانست به رشد 30درصدی دارایی‌های ترازنامه‌ای دست پیدا کند و مقام نخست را در میان بانک‌های تجاری کشور، از آن خود کند.

از سوی دیگر، بانک سپه که طی 2سال اخیر نسبت به دیگر بانک‌ها تحت فشارهای شدیدتر بین‌المللی قرار گرفته است، عملکرد مطلوبی در سال گذشته داشت و تخصیص منابع این بانک طی سال 1386 بالغ بر 20 درصد رشد کرد

کد خبر 66594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز