یک بررسی جدید نشان می‌دهد این برداشت که ضربه‌های مغزی «خفیف» اثر درازمدتی بر مهارت‌های ذهنی مانند فکر کردن، به یادآوردن و یادگیری ندارند، درست نیست.

ُ‌ّbrain

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی نتایج این بررسی جدید که بوسیله پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در ژورنال Neurology منتشر شده است، نشان می‌دهد مشکلات توانایی‌های فکری و حافظه یک سال پس از ضربه مغزی شایع‌تر از آن حدی است که قبلا تصور می‌شد، هر چند که این عوارض در اقلیتی از بیماران رخ می‌دهد.

پژوهشگران در این بررسی افراد دچار ضربه مغزی خفیف را که به آن «آسیب ضربه‌ای مغز» (TBI) هم می‌گویند، برای یکسال پس از آسیب‌دیدگی‌شان دنبال کردند و توانایی‌های فکری و حافظه آنها را با آزمایش‌های متعدد اندازه‌گیری کردند. این بررسی ۶۵۶ نفر دچار ضربه‌ مغزی که ۱۷ ساله و بزرگتر (با میانگین سنی ۴۰ سال) بودند با ۱۵۶ نفر که آسیب مغزی ندیده بودند، مقایسه کرد.

افراد در این بررسی تا سه بار  در هفته دوم، ماه ششم و سال اول پس از ضربه مغزی‌شان مورد ارزیابی عصب‌شناختی قرار گرفتند. در هر ارزیابی ۵ نمره از آزمون‌های حافظه، مهارت‌های زبانی، سرعت پردازش و سایر کارکردهای مغزی که توانایی‌های شناختی هم نامیده می‌شود، به دست می‌داد

این پژوهشگران می‌خواستند بهبود پس از ضربه مغزی خفیف را در این افراد را به شیوه‌ای متناسب با خصوصیات آنها تعیین کنند و برای این کار میزان مورد انتظار نمره‌های آزمون‌ها بر اساس سن و سطح تحصیلات و تغییرات نمره‌های افراد در گذر زمان در نظر گرفتند.

بنابراین اگر کسی توانایی‌های شناختی بالاتر از میانگین داشت، اما این توانایی‌ها به طور پیشرونده‌ای پس از ضربه مغزی بدتر شده بود، حتی اگر به آستانه «پایین‌تر از میانگین» نرسیده بود، باز هم افت قابل‌توجهی رخ داده بود و این پژوهشگران آن را یک پیامد بد از لحاظ توانایی‌های شناختی می‌نامیدند.

این پژوهشگران دریافتند که نزدیک به ۱۴ درصد افرادی که دچار ضربه مغزی خفیف شده بود، یک سال بعد در چنین وضعیت بدی بودند، در حالیکه در گروه بدون ضربه مغزی این میزان حدود ۵ درصد بود.

این پژوهشگران نمی‌دانند آیا این مشکلات توانایی‌های شناختی در این افراد پس از یک سال هم ادامه پیدا می‌کند یا نه، اما به پیگیری وضعیت این افراد مورد بررسی ادامه خواهند داد تا داده‌هایی درباره وضعیت شناختی و خلق‌وخوی آنها به دست آورند و همچنین شناخت بیشتری از اثرات درازمدت ضربه مغزی خفیف پیدا کنند.

این بررسی نشان داد چند عامل خطر دچار شدن به مشکلات شناختی پس از ضربه مغزی را بیشتر می‌کند، از جمله سطح تحصیلات پایین، نداشتن بیمه بهداشتی، افسرده بودن پیش از ضربه مغزی و میزان بالای قند خون.

افرادی در این بررسی که یک سال بعد دارای مشکلات شناختی بودند، مشکلات خلقی و ناراحتی عاطفی بیشتری هم داشتند.

این پژوهشگران می‌گوید اختلال‌های شناختی پس از ضربه مغزی خفیف به دلایل گوناگون رخ دهد، از جمله تخریب مستقیم بخش‌هایی از مغز یا مشکلات خواب و خلق‌وخو ناشی از ضربه مغزی.

اخیرا یک فوق‌تخصص پزشکی به نام «پزشکی آسیب مغزی» هم ایجاد شده است که پزشکان در  بخش‌هایی از روانپزشکی، نورولوژی (عصب‌شناسی) و توانبخشی جسمی که به آسیب‌های مغزی مرتبط هستند، تبحر دارند. این رشته جدید امکان ارزیابی و درمان هدفمندتر افراد مبتلا به ضربه مغزی را فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 664984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha