به رسم هرسال یادی می‌کنم از اهل قلمی که در سال ۱۴۰۰ از میان ما رفتند.

بهشت زهرا

به گزارش همشهری آنلاین  ایسنا، احمد واحدی متخلص به آیدین روشن، شاعر و مترجم متولد ۱۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۲ در تبریز، در دانشگاه علامه طباطبایی روزنامه‌نگاری خوانده بود. او ۱۶ فروردین‌ماه در  ۴۸سالگی بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفت.

«تنهایی تقسیم نمی‌شود» (گزیده شعر مدرن ترکیه)، «برای عاشق شدن دیر است برای مردن زود» (گزیده شعر مدرن ترکیه)، «آلا تورکا» (گزیده شعر کوتاه مدرن ترکیه) و «پرنده چهار بال» (گزینه چهارپاره‌های فاضل حسنو داغلارجا) از جمله آثاری است که آیدین روشن با همکاری میرندا میناس ترجمه کرده است. برگردان فارسی کتاب «ژنرال جنگ‌های سیب‌زمینی» شعرهای ترکی رسول یونان و «خشونت دیپلماتیک: اسرار تاریک قتل جمال خاشقجی» هم در کارنامه او به چشم می‌خورد.

این‌بار مرگ را نوشتند

سیدحامد حسینی، شاعر آیینی، ۲۰ فروردین‌ماه در ۴۱ سالگی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

او ملقب به «راوُش» بود.

این‌بار مرگ را نوشتند

قاسم آهنین‌جان، شاعر و منتقد ادبی، در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۳۷ در شهر اردبیل متولد شد و بزرگ‌شده اهواز بود. او چهاردهم اردیبهشت‌ماه  در پی ابتلا به بیماری سرطان در سن ۶۳سالگی از دنیا رفت.

آهنین‌جان فعالیت جدی خود در زمینه ادبیات را از اواخر دهه ۱۳۶۰ با انتشار شعرهایش در مجله «دنیای سخن» آغاز کرد. از آثا او می‌توان به «ذکر خواب‌های بلوط»، «شاعر مرگ خویش می‌داند»، «خون و اشراق بر ارغوان جوشن‌ها»، «بخت تاریک در آفاق بنفشه و پروانه»، «گلی برای غریبان تا همیشه»، «برق رگ‌ها بر پولاد دریا» و ... اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

منصور اوجی، شاعر متولد نهم آذرماه سال ۱۳۱۶ در شیراز  بود که ۱۸ اردیبهشت‌ماه پس از یک دوره بیماری در ۸۴ سالگی در منزل خود در شیراز درگذشت.

«باغ شب»، «خواب درخت و تنهایی زمین»، «شهر خسته»، «این سوسن است که می‌خواند»، «مرغ سحر»، «صدای همیشه»، «شعرهایی به کوتاهی عمر»، «حالی است مرا» و «کوتاه مثل آه» از جمله آثار به‌جامانده از این شاعر هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

محمدرضا باطنی، زبان‌شناس و مترجم متولد سال ۱۳۱۳ در اصفهان بود که ۲۱ اردیبهشت‌ماه پس از مدتی تحمل بیماری در ۸۷ سالگی از دنیا رفت.

از ‌کتاب‌های باطنی در حوزه زبان‌شناسی می‌توان به «توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «نگاهی تازه به دستور زبان»، «چهار گفتار درباره زبان»، «درباره زبان»، «زبان و تفکر»، «پیرامون زبان و زبان‌شناسی» و ... اشاره کرد. از آثارش در زمینه ترجمه نیز «زبان و زبان‌شناسی» رابرت هال، «زبان‌شناسی جدید» مانفرد بی یرویش، «درآمدی بر فلسفه» بوخینسکی، «دانشنامه مصور»، «مغز و رفتار» فرانک کمپ بل، «خواب» یان اوزوالد، «ساخت و کار ذهن» بلیک مور، «انسان به روایت زیست‌شناسی» و ... هستند. فرهنگ‌ها نیز بخش دیگری از تالیف‌های او هستند. «فرهنگ معاصر پویا: اصطلاحات و عبارات رایج فارسی (فارسی - انگلیسی)» تالیف باطنی توانست عنوان برگزیده سی و دومین دوره جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی» را در سال ۹۳ به خود اختصاص دهد.

این‌بار مرگ را نوشتند

حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیخ‌الاسلامی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و مترجم،  متولد سال ۱۳۱۵ در استهبان استان فارس بود که ۲۳ اردیبهشت‌ماه بعد از تحمل مدتی بیماری گوارشی در ۸۵سالگی از دنیا رفت.

 شیخ‌الاسلامی علاوه بر مقالاتی به زبان‌های فارسی و عربی، کتاب‌هایی را در زمینه‌های اعتقادی، عرفان، مسائل کلامی و ادبی تألیف یا ترجمه کرده است. او در دوره هشتم (سال ۱۳۸۹) به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شد.

«زندگی‌نامه خدیجه کبری و فاطمه زهرا سلام‌الله علیها»، تألیف هاشم الحسنی ترجمه علی شیخ‌الاسلامی، «برگزیده متون ادب فارسی دانشگاه»، «راه و رسم منزل‌ها» و «خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی» از جمله آثاری هستند که از او به‌جا مانده‌اند.

این‌بار مرگ را نوشتند

محمدعلی دادور متخلص به «فرهاد»، شاعر و ویراستار متولد سال ۱۳۲۹ در اصفهان و کارشناس تاریخ از دانشگاه اصفهان بود که دوم خردادماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

مجموعه شعرهای «کودکان صاعقه» و «پرواز در طوفان» در قالب مثنوی کوتاه، «آواز قرن»، «بی بهار شکفتن» و «آواز ققنوس» در قالب غزل از آثار او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

محمود نیکبخت، نویسنده و مترجم  زاده‌ دهم مردادماه سال ۱۳۳۰  و یکی از اعضای جنگ اصفهان بود که سوم خردادماه درگذشت.

او آثاری را از ادبیات انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی ترجمه کرده بود. «از گمشدگی تا رهایی» (در نقد شعر فروغ فرخزاد)، «از اندیشه تا شعر: مشکل شاملو در شعر»، «جوزپه اونگارتی: شعر و زندگی اونگارتی» و «آناباز، سن ژون پرس: شاعر صبح جهان» از جمله آثار محمود نیکبخت هستند. جلد اول و دوم «کتاب شعر» نیز از جمله آثاری است که زیر نظر این نویسنده منتشر شده است.

این‌بار مرگ را نوشتند

لیلی کریمان نویسنده و مترجم سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. او سوم خردادماه در سن ۵۸سالگی بر اثر مرگ مغزی از دنیا رفت.

کریمان فارغ‌التحصیل رشته مامایی و همچنین عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بود. از آثار او می‌توان به «اگر فقط شش ماه»، «ستاره بی‌نقاب (من پرویز پرستویی)»، «بیشعورهای ضدگلوله (هجوم به ضوابط اخلاقی)»، «کوچ مانکن»، ترجمه «چرا بی‌شعوری» از خاویر کرمنت، «هیچ کس گلی برایم نفرستاد» از ساندرا براون، «زندگی زیباست» از روبرتو بنینی، «راه دراز خانه» از دانیل استیل و ... اشاره کرد. 

این‌بار مرگ را نوشتند

اسماعیل خویی، شاعر متولد ۹ تیر ۱۳۱۷ در مشهد چهارم خردادماه در سن ۸۳سالگی و در پی ذات‌الریه شدید در لندن درگذشت.

او پس از انقلاب در سال ۱۳۶۳ از ایران به لندن رفت و با ادامه فعالیت‌های سیاسی‌اش شعرش هم بیشتر رنگ سیاسی به خود گرفت. از آثار اسماعیل خویی می‌توان به «بر خنگ راهوار زمین»، «بر بام گردباد»، «از صدای سخن عشق»، «ما بودگان»، «نهنگ در صحرا»، «جهان دیگری می‌آفرینم» و ... اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

حسین آهنی، شاعر متولد سال ۱۳۵۷ در تهران بود  که هفتم خردادماه  در ۴۳ سالگی بر اثر حمله قلبی از دنیا رفت.

مجموعه غزلیات او سال گذشته در یک کتاب با عنوان «برای نگاهت» منتشر شد.

این‌بار مرگ را نوشتند

عبدالله تربیت، مترجم که عمدتا در حوزه سینما فعالیت می‌کرد، ۱۷ خردادماه  درگذشت.

از ترجمه‌های او می‌توان به  «مثل‌ها و پندهای هندی» (ناندرا ک. ستی)، «فیلم به عنوان فیلم» نوشته و ف پرکینز و «نشانه‌ها و معنا در سینما» نوشته پیتر وولن که ترجمه مشترک او با بهمن طاهری است، اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

سیدحسین فاطمی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیرمسئول فصلنامه جستارهای نوین ادبی ۲۸ خردادماه از دنیا رفت.

این‌بار مرگ را نوشتند

یانیس اشوتس (Janis Esots) ، مترجم آثار فلسفی ایران، اسلام‌شناس، متخصص فلسفه و عرفان اسلامی و پژوهشگر مکتب فلسفیِ اصفهان متولد سال ۱۹۶۶ بود که ۲۸ خردادماه چشم از جهان فروبست. او پژوهشگر موسسه مطالعات اسلامی در لندن و عضو هیئت علمی مطالعات اسماعیلی بود. همچنین بیش از هشت سال با دائرة‌المعارف اسلامیکا (ترجمه انگلیسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی) همکاری می‌کرد و از سال ۱۳۹۷ مدیریت تیم ویراستاری اسلامیکا را بر عهده داشت.

اشوتس آثاری از ملاصدرا، سهروردی، میرداماد و صدرالدین قونوی را به روسی ترجمه کرده است. او همچنین سرویراستار سالنامۀ اشراق (Ишрак) (انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) و دانشیار دانشگاه لاتیوا در لتونی بود. از اشوتس مقالاتی در حوزه‌های شیعه‌شناسی، مطالعات اسماعیلی، فلسفه، خاصه مکتب اصفهان و فلسفه ملاصدرا و عرفان اسلامی به جا مانده است.

این‌بار مرگ را نوشتند

حمید علیدوستی شهرکی نویسنده و فیلمساز متولد ۱۳۴۹، ۲۳ تیرماه در سن ۵۱ سالگی بر اثر ایست قلبی در بیمارستانی در شهرکرد از دنیا رفت.

رمان «بُرشکن» و «وضعیت‌های نمایشی در شاهنامه فردوسی» از جمله آثار او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

حمیدرضا صدر، نویسنده، منتقد سینما و مفسر ورزشی، متولد ۳۰ فروردین ۱۳۳۵ در شهر مشهد، ۲۵ تیرماه پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

«نیمکت داغ»، «روزی روزگاری فوتبال»، «پسری روی سکوها» و «تو در قاهره خواهی مرد»  از جمله کتاب‌های منتشرشده او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

کامران احمدگلی، مترجم، استاد زبان و ادبیات انگلیسی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ۲۷ تیرماه بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفت.

از آثار احمدگلی که در زمینه ادبیات آمریکا نیز پژوهش‌هایی انجام داده بود، می‌توان به «درآمدی بر ادبیات انگلیسی» و «درآمدی بر شعر معاصر آمریکا» اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

مجتبی گلستانی متولد سال ۱۳۶۰ نویسنده، مترجم و پژوهشگر حوزه فلسفه و نقد ادبی، دارای مدرک دکتری فلسفه‌ اخلاق بود که ۲۸ تیرماه بر اثر ابتلا به کرونا در ۴۰سالگی از دنیا رفت.

از او کتاب‌هایی از جمله «واسازی متون جلال آل‌احمد»، «درآمدی تصویری بر اخلاق» و «در جنگل بلوط» منتشر شده است.

این‌بار مرگ را نوشتند

حجت‌الاسلام‌ محمدحسین فرج‌نژاد، نویسنده و پژوهشگر متولد ۱۳۵۹ و اهل شهر ابرقو در استان یزد بود که ۳۰ تیرماه بر اثر سانحه رانندگی از دنیا رفت.

 «دین در سینمای شرق و غرب»، «اسطوره‌های صهیونیستی در سینما» و «تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما» از آثار او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

احمد خواجه نصیر طوسی، مترجم و مؤلف کتاب‌های درسی علوم متولد ۱۳۰۴ دوم مردادماه در سن ۹۶ سالگی، بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ درگذشت.

کتاب‌های علوم دوره راهنمایی (۳ جلد، با همکاری دیگران)، شیمی دانشسرای راهنمایی (۲ جلد)، آشنایی با علم، و میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی از جمله آثار او در حوزه تألیف هستند. از کتاب‌های ترجمه‌شده او هم می‌توان به شیمی علم آزمایشگاهی، شیمی عمومی مورتیمر و ترمودینامیک شیمیایی؛ طرح فیزیک هاروارد اشاره کرد. 

خواجه نصیر طوسی در سال ۱۳۷۰  جایزه کتاب سال را از آن خود کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

عبدالرحیم مرودشتی فلسفه‌پژوه، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار ساکن کویت پس از تحمل دوره‌ای بیماری سرطان در روز سوم مردادماه ۱۴۰۰ در سن ۶۲ سالگی از دنیا رفت.

 «گالیله» و «نیوتن» از مایکل وابت، «انشتین» نوشته پل استراترن، «مهاتما گاندی» از مایکل نیکلسون، «تاریخ علم و تکنولوژی در قرن بیستم»، «دین و ساختار اجتماعی (مقالاتی در جامعه‌شناسی دین)» از  کنت تامسون، «پدرسالاری جدید: نظریه‌ای درباره تغییرات تحریف‌شده در جامعه عرب» نوشته هشام شرابی با همکاری سیداحمد موثقی و «رهایش تشنگان، گشتی در دیوان مولانا جلال‌الدین محمد» از  ابوالقاسم پرتو از جمله آثاری هستند که در کارنامه او به چشم می‌خورند.

مدیریت گروه فرهنگ و اندیشه روزنامه‌های توس، نشاط، عصر آزادگان، اخبار اقتصاد، گوناگون و بنیان و معاونت گروه اندیشه روزنامه جامعه نیز از جمله فعالیت‌های این روزنامه‌نگار عنوان شده است.

این‌بار مرگ را نوشتند

محمدسرور رجایی، نویسنده افغانستانی ساکن ایران متولد سال ۱۳۴۸ در کابل بود  که هفتم مردادماه در پی ابتلا به کرونا در ۵۲سالگی از دنیا رفت. او در سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت کرده بود.

«از دشت لیلی تا جزیره مجنون» خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس، «ماموریت خدا» هفت‌ روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان و کتاب «در آغوش قلب‌ها» اشعار و خاطرات مردم افغانستان از امام خمینی، «گل‌های باغ کابل» (مجموعه شعر کودکان) و «در آغوش قلب‌‏ها» (مجموعه شعر و خاطره) از جمله آثار منتشرشده او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

جلال ستاری، نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس،  متولد سال ۱۳۱۰  در رشت، نهم مردادماه به علت سکته مغزی در ۹۰ سالگی از دنیا رفت. او نشان شوالیه هنر و ادب را از دولت فرانسه دریافت کرده بود.

از آثار جلال ستاری می‌توان به «جان‌های آشنا»، «افسون شهرزاد»، «پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «نمایش در شرق» و ترجمه‌هایی مثل «اسطوره‌های عشق»، «دانش اساطیر»، «تأثیر سینما در کودک و نوجوان» و ... اشاره کرد. 

این‌بار مرگ را نوشتند

محمود دست‌پیش، شاعر و چهره زبان و ادبیات آذری و فارسی در سال ۱۳۱۳ در باکو متولد شد و دهم مردادماه در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

از آثار دست‌پیش می‌توان به تدوین دایرة‌المعارف، و تالیف آثاری چون «از فضولی تا شهریار»، «ائل سوغاتی»، «داغا دونموشم»، «برگردان نمایشنامه مشدی عباد»، «ترکی سوزلوک» و ... اشاره کرد. شعر «سیزه سلام گتیرمیشم» او با آهنگسازی علی سلیمی از مشهورترین سروده‌هایش است که شهرت زیادی دارد.

این‌بار مرگ را نوشتند

رحیم نیکبخت، از نویسندگان حوزه تاریخ انقلاب، متولد سال ۱۳۵۰ در روستای میرکوه علی‌میرزا بود که ۱۵ مردادماه بر اثر ابتلا به کرونا در ۵۰ سالگی درگذشت.

«زندگانی و مبارزات شهید قاضی طباطبایی با همکاری دکتر صمد اسمعیل‌زاده»، «جنبش دانشجویی تبریز به روایت اسناد و خاطرات»، «زندگانی و مبارزات شهید دکتر مفتح»، «بازخوانی مشروطیت»، «نقش آذربایجان در تحکیم هویت ایران»، «پیدایش فرقۀ دموکرات به روایت اسناد و خاطرات» با همکاری منیژه صدری، «تحولات منطقه اردبیل از مشروطه تا جنگ جهانی اول»، «فرقه دموکرات آذربایجان در سراب» با همکاری اصغر حیدری، «تحولات غرب آذربایجان به روایت اسناد مجلس»، «اسنادی از تحولات سیاسی اجتماعی آذربایجان از شهریور ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲»، «بازخوانی جنگ‌های روسیه علیه ایران»، دوره سه‌جلدی پژوهشنامه انقلاب اسلامی، دوره دوجلدی «مبدا نهضت» و «نامه نیمه خرداد» از جمله آثار اوست.

این‌بار مرگ را نوشتند

صفدر تقی‌زاده، مترجم و نویسنده، متولد سال ۱۳۱۱ در آبادان بود که ۲۳ مردادماه مردادماه در آمریکا و در سن ۸۹سالگی از دنیا رفت.

از ترجمه‌ها و کتاب‌های منتشرشده توسط او می‌توان به این عنوان‌ها اشاره کرد: «آنا کریستی» اثر یوجین اونیل، «مرگ در جنگل» اثر شروود اندرسن، «اهریمن پیر» اثر پرل باک، «سفر دور و دراز به وطن» (مجموعه نمایش‌نامه کوتاه) یوجین اونیل، «تورتیلا فلت» اثر جان اشتاین بک، «بزرگترین شخصیت‌های قرن بیستم: مهمترین شخصیت‌های قرن و هزاره از دید منتقدان مجله تایم»، «داستان‌های کوتاه از نویسندگان امروز ایران و جهان» (با همکاری اصغر الهی)، رمان برگزیده معاصر آنتونی برجس، داستان‌های کوتاه ایران و جهان، «تاریخ تمدن: رنسانس» اثر ویل دورانت (با همکاری ابوطالب صامری، «زائران غریب» (دوازده داستان) اثر گابریل گارسیا مارکز، «یاد و نگاه: چهره‌های هنر و فرهنگ معاصر ایران» (ترجمه به انگلیسی)، «یوجین اونیل» اثر جان گسنر، «اگر ادبیات وجود نداشت» اثر دوریس لسینگ، «شعر جهان» اثر سی. کی. ویلیامز، «غیب‌گویی: یودیت» اثر پیتر هاندکه، «سینما و موسیقی: فیلمنامه‌نویسی به سبک گودار» اثر اومبرتو اکو، «جهنم روی زمین» اثر رابرت جیمز، «اهانت به تماشاگر: سیل» اثر پیتر هاندکه، «کمال» اثر ولادیمیر ناباکوف، «بعضی چیزها پایدار می‌مانند دست‌گرمی برای نوشتن یک داستان»، «روشنایی مثل آب است»، سه شعر از گونتر گراس، «سرودی برای بوی هیزم» و «واقعه‌ای سر پیچ خیابان». برخی ترجمه‌های تقی‌زاده با همکاری محمدعلی صفریان بوده است.

این‌بار مرگ را نوشتند

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی، محقق و استاد حوزه علمیه قم متولد سال ۱۳۲۱ در مشکین‌شهر بود که ۲۴ مردادماه درگذشت. 

از او آثاری در حوزه مسائل مذهبی و تاریخ اسلام منتشر شده است که از بین آن‌ها می‌توان به «سیره پیشوایان» و «نگرشی بر زندگانی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امامان معصوم علیهم السلام» اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

لطف‌الله یارمحمدی، زبان‌شناس، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و عضو پیوسته فرهنگستان علوم متولد ۱ مرداد ۱۳۱۲ در فراهان بود که ۲۵ مردادماه در سن ۸۸سالگی از دنیا رفت.

 از آثار او می‌توان به «ارتباطات از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی»، «گفتمان‌شناسی رایج و انتقادی»، «فرهنگ بسامدی کامپیوتری زبان فارسی»، «بررسی مقابله‌ای زبان فارسی و انگلیسی»، «فرهنگنامه موضوعی توصیفی علوم انسانی، گفتمان‌شناسی، جامعه‌شناسی زبان، روان‌شناسی و عصب‌شناسی زبان» و ... اشاره کرد. 

این‌بار مرگ را نوشتند

امیرعلی مصدق، شاعر در فروردین‌ماه ١٣٣٥ در تهران متولد شد و۳۰ مردادماه در سن ۶۵سالگی از دنیا رفت.

او سال ۱۳۵۹ به جمع شاعران حوزه هنری پیوست. مهرداد اوستا طی نامه‏‌ای از مصدق خواسته بود تا کلیه آثارش زیر نظر او منتشر شود.

«گزیده ادبیات معاصر شماره ٨٥»، «با اجازه عشق» و «تصحیح دیوان سلمان ساوجی» از جمله آثار او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

احمد گل‌محمدی، استاد دانشگاه، مترجم و پژوهشگر  متولد سال ۱۳۴۷ در ارسباران  بود  که ۳۰ مردادماه در سن ۵۳سالگی بر اثر کرونا درگذشت.

 او  فارغ‌التحصیل رشته‌ جامعه‌شناسی سیاسی (با گرایش ایران) از دانشگاه تهران بود و در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می‌کرد.

گل‌محمدی ترجمه آثاری چون «درآمدی بر فلسفه تاریخ»، «بنیادهای علم تاریخ»، «درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی» و «ایران بین دو انقلاب» را در کارنامه خود دارد.

این‌بار مرگ را نوشتند

محمدرضا حکیمی، اندیشمند دینی و نویسنده ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ در مشهد متولد شد و ۳۱ مردادماه بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت.

او در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و تا ۲۰ سال در این حوزه به تحصیل پرداخت. محمدتقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سیدمحمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سیدابوالحسن حافظیان و حاجی‌خان مخیری از مهم‌ترین استادان حکیمی بوده‌اند. از آثار محمدرضا حکیمی می‌توان به «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، «سپیده باوران»، «گزارش (برگرفته از الحیاة)» و ... اشاره کرد. 

این‌بار مرگ را نوشتند

اصغر کریمی، مردم‌شناس، پژوهشگر، مترجم و عضو پیوسته مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران، متولد سال ۱۳۱۹ در زنجان،  اول شهریورماه در سن ۸۱ سالگی از دنیا رفت.

حاصل تلاش این محقق بیش از ۳۰ کتاب و بیش از ۵۰ مقاله منتشرشده و ده‌ها طرح پژوهشی و گزارش علمی است. بخش عمده‌ای از گزارش‌های باستان‌شناسی گیرشمن و دیگر باستان‌شناسان خارجی به قلم کریمی به زبان فارسی منتشر شده است. از اصغر کریمی مکتوباتی در زمینه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی به یادگار مانده است.

این‌بار مرگ را نوشتند

احمد نوری‌زاده، شاعر، مترجم و ارمنی‌شناس،  متولد آبان‌ماه سال ۱۳۳۰ در غازیان بندرانزلی بود که اول شهریورماه در ۷۰ سالگی از دنیا رفت.

«باغ سیب، باران و چند داستان دیگر: بیست داستان کوتاه و بلند از ۱۵ نویسندهٔ نامدار ارمنی»، «پاییز در پرواز» اثر «واراند کورکچیان، «پتر اول» اثر «آلکسی تولستوی»، «صد سال شعر ارمنی: نمونه‌های شعر بیش از هفتاد شاعر ارمنی»، «تسولاک» یک داستان بلند نوشته آکسل باکونتس، «۲۶ کمیسر یا کمون باکو» از هراچیا کوچار، «سرودهای سرخ» مجموعه اشعاری از یقیشه چارنتس، «آی وطن! آی وطن!» مجموعه اشعار و قصه‌هایی از هوهانس تومانیان، «عاشقانه‌های آبی» مجموعه شعر واهاگن داوتیان و «آمالیا» رمان نوشتهٔ ناردوس از جمله آثار ترجمه او هستند.

«تاریخ و فرهنگ ارمنستان: پژوهشی بر تاریخ و فرهنگ کشور ارمنستان»، «سلام بر شما ارمنی‌ها: مجموعه شعرهای ارمنی»، «در شب تنهایی و رؤیاها: مجموعه شعرهای ارمنی»، «رازقی‌ها بگذار عطر بفشانند: مجموعه شعرهای فارسی» و «در شب تنهایی و زمستان جهان: مجموعه شعرهای فارسی» از جمله دیگر آثار نوری‌زاده هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

علی‌اکبر رنجبر کرمانی، تارخ‌پژوه، متولد  سال ۱۳۳۸ روز هشتم شهریورماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

«مسی به رنگ شفق؛ خاطرات سیدکاظم موسوی بجنوردی» و «عزت شیعه؛ تاریخ شفاهی زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آیت‌الله امام موسی صدر» از آثار این تاریخ‌پژوه هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

منصور غیاث‌الدین، نویسنده و پژوهشگر متولد سال ۱۳۰۸ در سمنان بود که در ۱۸ شهریورماه در ۹۲ سالگی از دنیا رفت.

کتاب «آلودگی هوا» از ترجمه کتاب Perkins،  «آلودگی هوا، اثرات، منابع و کنترل»، «حشره‌کش‌های تدخینی»، «ارزیابی مالاریا در جنوب ایران»، «بهداشت محیط در محیط کار»، «تهویه صنعتی اصول و طراحی»، «کنترل هوا از نظر ذرات طراحی سیکلون اطاقک رسوب‌دهی و رسوب‌دهنده الکترواستاتیک» و «مدیریت محیط برای مبارزه با ناقلین» از جمله کتاب‌های غیاث‌الدین هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

محسن بیدارفر، مترجم، مصحح و مدیر نشر بیدار  سال ۱۳۲۳ در تبریز متولد شد و بیستم شهریورماه در ۷۷ سالگی از دنیا رفت.

تصحیح کتاب «شرح منازل السائرین» توسط محسن بیدارفر در دوره دوازدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد. او همچنین در پنجمین دوره جشنواره فارابی به‌عنوان مصحح برجسته برگزیده شد.

ترجمه کتاب «کسر اصنام الجاهلیة» اثر ملاصدرا، ترجمه رساله «الکلمة الغراء فی تفصیل الزهراء (س)» تالیف آیت‌الله شرف‌الدین عاملی، تصحیح کتاب «المباحثات» تالیف ابن سینا، تصحیح کتاب «علم الیقین فی اصول الدین» تالیف فیض کاشانی، تصحیح و تحقیق «شرح منازل السائرین» خواجه عبدالله انصاری و مقدمه و تکمیل تحقیق تفسیر صدرالمتألهین، و تصحیح و تحقیق «المراقبات (اعمال السنة)» میرزا جواد ملکی تبریزی از جمله آثار او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

بیژن قفقازی‌زاده، نویسنده متولد ۲۸ آبان سال ۱۳۴۵ در تهران بود که در ۱۶ شهریور ۱۴۰۰، به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفت.

او  از سال ۵۹ یا ۶۰ به عضویت کتابخانه مسجد جوادالائمه(ع) درآمد و از همان‌جا به جمع قصه‌نویسان این مسجد پیوست. قفقازی‌زاده از آغاز به کار جشنواره داستانی شهید نویسنده، حبیب غنی‌پور، به‌عنوان عضو ثابت شورای داوری در بخش‌های کودک و نوجوان، دفاع مقدس، مجموعه داستان و رمان با این جشنواره همکاری داشت.

این‌بار مرگ را نوشتند

غلامعلی رئیس‌الذاکرین، شاعر، نویسنده و پژوهشگر زاده سال ۱۳۱۸، اول مهرماه از دنیا رفت.

رئیس‌الذاکرین از بنیانگذاران سرایش شعر سیستانی بود؛ از آثار او می‌توان به «زیر بادگیر بلور»، «یک شهر در آتش سه بار»، «گج واگج»، «نغمه آرچنگ»، «سرود بی‌گاهان»، «پرده آخر»، «اشعار مقبولی»، «فرهنگ منظوم دهبانی»، «صد پند صد حبه قند»، «اسناد تاریخی سیستان» و… اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

حسن فدایی، شاعر متولد سال ۱۳۲۴ در شهر نطنز، پنجم مهرماه  در ۷۶ سالگی درگذشت.

«ارغوان» و «بیابان و من» از کتاب‌های به‌جامانده از او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

امیرحسین افراسیابی، شاعر و مترجم، متولد سال ۱۳۱۳، هشتم مهرماه در ۸۷ سالگی از دنیا رفت.

«حرف‌های پاییزی»، «ایستگاه آخر»، «ایستگاه»، «بر عرض راه»، «تا ایستگاه بعدی»، «آواز شگفت یک شاید» (گزیده شعرها)، «عشق وقت نمی‌شناسد»، «و خانه‌ای که خانه ما نیست» و «بعد از هفتاد و سه پروانه» از جمله آثار او هستند. «نبض چارراه از تپش افتاد» به همراه ترجمه‌هایی از شعر هلند با نام‌های «از کنار نگاه»، «در سطر رو به خانه مه آغاز می‌شود»، «دختران المپ» (گزیده‌ای از شعر زنان هلند) و «جاودانگی ناپایدار» و همچنین برگزیده شعرهای «شیموس هینی»، شاعر ایرلندی برنده جایزه نوبل هم از دیگر آثار افراسیابی هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

آذرتاش آذرنوش، نویسنده و محقق در زبان و ادبیات عرب، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادبیات عرب در همایش «چهره‌های ماندگار»  (متولد سال ۱۳۱۶) در پی بیماری، ۱۵ مهرماه در ۸۴ سالگی از دنیا رفت.

از مهم‌ترین آثار آذرتاش آذرنوش ترجمه «فتوح البلدان» بلاذری (بخش مربوط به ایران) و «موسیقی کبیر» ابونصر فارابی است. آثار تالیفی آذرنوش نیز در حوزه ایران‌شناسی و در پیوند با زبان فارسی اهمیت خاص دارد؛ مانند «فرهنگ عربی به فارسی»، «چالش میان فارسی و عربی» و «راه‌های نفوذ فرهنگ ایرانی در عصر جاهلی». مجموعه مقالات آذرنوش با عنوان «در باب ادب تازی» در سه جلد به کوشش رضوان‌ مساح در سلسله انتشارات‌ مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است. 

این‌بار مرگ را نوشتند

جولی اسکات میثمی، استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران ۱۷ مهرماه در ۸۴ سالگی در آمریکا درگذشت.

«شعر دربار ایرانی قرون وسطی» (انتشارات دانشگاه پرینستون، ۱۹۸۷)، «دایره‌المعارف ادبیات عربی» (ویرایش مشترک با پل استارکی، راتلج، ۱۹۹۸)، «تاریخ‌نگاری فارسی تا پایان قرن دوازدهم» (انتشارات دانشگاه ادینبورگ، ۱۹۹۹) و «ساختار و معنا در شعر عربی و فارسی قرون وسطی: مروارید مشرق‌زمین» (راتلج، ۲۰۰۳) از جمله کتاب‌های این چهره فرهنگی هستند. همچنین  ترجمه‌ «نظامی، هفت پیکر: عاشقانه ایرانی قرون وسطایی» (انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۱۹۹۵) در کارنامه او به چشم می‌خورد.

این‌بار مرگ را نوشتند

حسن رزمخواه، شاعر، متولد ۳۱ شهریورماه ۱۳۶۴ بر اثر جراحات ناشی از تصادف حدود یک هفته به حالت کما رفت و ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ درگذشت.

این‌بار مرگ را نوشتند

رودابه کمالی، نویسنده  ادبیات کودک و نوجوان متولد سال ۱۳۵۰ در تهران بود که پس از مدتی مبارزه با بیماری سرطان، ۲۶ مهرماه در ۵۰ سالگی از دنیا رفت. او با سروش نوجوان (۱۳۶۹ تا ۱۳۸۰)، «آفتابگردان»، فصل‌نامه‌ «انشاء و نویسندگی» و «همشهری داستان» همکاری داشت. راه‌اندازی انتشارات مؤسسه منظومه‌ خرد نیز از جمله دیگر فعالیت‌های اوست.  کمالی همچنین در سال ۱۳۸۰ برنده‌ جایزه‌ «رشد» شده بود.

«کارگاه انشا» (۹ جلد)، «قصه‌های مهرک و سبزک»، «اسبی که هیچ‌کس نمی‌دید» و «قصه‌های حیوانکی» از جمله کتاب‌های او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

محمد صالحی آرام، شاعر، طنزپرداز و روزنامه‌نگار متولد سال ۱۳۱۷ در شهر همدان بود که ۲۸ مهرماه در ۸۳ سالگی در بخارست از دنیا رفت.

او از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۹۲ به فعالیت مطبوعاتی در روزنامه‌ «اطلاعات» پرداخت؛ از جمله با نگارش صفحه «زیر آسمان کبود» و ستون طنز «قابل عرض». او همکاری با مجله «اطلاعات هفتگی» (صفحه نمکدون)، نشریه فکاهی «کشکیات» ضمیمه مجله «تهران مصور»، مجله «فکاهیون»، مجله «گل‌آقا»، «فردوسی»، «طنز پارسی» و ... را در کارنامه خود دارد و بیش از چهار دهه با نام‌های مستعار: صالح‌الشعرا، ملاصالح، آقاخوشخیال، دادا و آمیرزاصالح در مجلات گوناگون قلم‌ زد. 

از کتاب‌های صالحی آرام می‌توان به «مشکل حکایتی است»، «شکل دگر خندیدن» و «همچون شرر خندیدن» اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

هوشنگ چالنگی، شاعر متولد  ۲۹ مرداد سال ۱۳۲۰ در مسجدسلیمان بود که دوم آبان‌ماه بر اثر سکته از دنیا رفت. او از پایه‌گذاران شعر موج نو و شعر دیگر شناخته می‌شود.

 از آثار هوشنگ چالنگی می‌توان به «آن‌جا که می‌ایستی»، «نزدیک با ستاره مهجور»، «زنگوله تنبل»، «آبی ملحوظ»، «گزینه اشعار» و... اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

عبدالحسین آل‌رسول، مترجم و ناشر، متولد ۱۳۰۳، روز هفتم آبان در ۹۷ سالگی از دنیا رفت.  او از پایه‌گذاران انتشارات نیل و مدیر انتشارات کتاب زمان بود.

«مردی برای تمام فصل‌ها» نوشته رابرت بالت و «چگونه مطالعه کنیم، تا دانشجوی موفقی شویم» اثر اوتیس د. فرو و موریس ا. لی از ترجمه‌های او هستند. همچنین «ک‍ت‍اب زم‍ان: وی‍ژه ن‍ی‍چ‍ه»،  «کتاب زم‍ان: وی‍ژه ه‍ای‍ن‍ری‍ش ب‍ل»، «ک‍ت‍اب زم‍ان: وی‍ژه ی‍اش‍ار ک‍م‍ال»،  «ک‍ت‍اب زم‍ان: وی‍ژه ژان پ‍ل س‍ارت‍ر»، «ک‍ت‍اب زم‍ان: وی‍ژه ج‍وزف ک‍ن‍راد»، «ک‍ت‍اب زم‍ان: وی‍ژه رای‍ن‍ر م‍اری‍ا ری‍ل‍ک‍ه» و «کتاب زمان: ویژه ایوان تورگنیف» زیرنظر عبدالحسین آل‌رسول منتشر شده‌اند.

این‌بار مرگ را نوشتند

بهروز وندادیان، شاعر و داستان‌نویس  متولد سال ۱۳۱۸، هشتم آبان‌ماه در ۸۲ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

«خاکسترهای گیج ماه» و «قاصدک‌هایی که خواب ندارند» از جمله کتاب‌های منتشرشده او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

اکبر نحوی، استاد دانشگاه شیراز، پژوهشگر، مصحح، شاهنامه‌پژوه و سعدی‌شناس، پنجم آبان‌ماه سال ۱۳۳۴ در قم متولد شد و در ۱۸ آذرماه در ۶۶ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

اکبر نحوی بیش از ۷۰ مقاله علمی در نشریات علمی و فرهنگی و دانشنامه‌های تخصصی داشت و از کتاب‌های او می‌توان به «از ایران چه می‌دانیم؟ - رودکی» «نکته‌ای درباره مؤلف معجم شاهنامه»، تصحیح «مجمل التواریخ و القصص»، تصحیح و توضیح «شیرازنامه» زرکوب شیرازی، «حیدر شیرازی در مراوده با خواجو» و ... اشاره کرد. 

این‌بار مرگ را نوشتند

بهمن رافعی، شاعر و نویسنده  که در سال ۱۳۱۵ در بروجن متولّد شد ۲۲ آذرماه در ۸۸ سالگی درگذشت.

«انتظار» (داستان) ، «اگر این ماهیان رنگی نبودند» (شعر)، «بی عشق، ما سنگ ما هیچ» (شعر)، «سال‌های ابری» (شعر به لهجه بروجنی)، «گلجون و لیشمانیا» (شعر کودک) و «روشنی در قفس ماندنی نیست» (شعر) از جمله آثار او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

برت فراگنر، ایران‌شناس اتریشی (متولد ۱۹۴۱)، ۲۵ آذرماه در سن ۸۰سالگی در وین درگذشت.

او در ژوئیه ۲۰۱۰ جایزه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار را به پاس ترویج فرهنگ و تاریخ ایران در فرهنگستان علوم وین دریافت کرد و در سال ۱۳۸۳ نیز منتخب چهارمین همایش چهره‌های ماندگار ایران شد. فراگنر تا سال ۱۹۸۹ در مقام استاد رشته‌ ایران‌شناسی در دانشگاه‌های وین، فرایبورگ، برلین و برن به تدریس پرداخت و سپس تا سال ۲۰۰۳ کرسی استادی ایران‌شناسی را در دانشگاه بامبرگ آلمان در اختیار داشت. از سال ۲۰۰۳ تا اول ژانویه‌ ۲۰۱۰ ریاست انستیتو ایران‌شناسی فرهنگستان علوم اتریش به او واگذار شد.

این‌بار مرگ را نوشتند

منوچهر آریان‌پور، فرهنگ‌نویس، مترجم و صاحب «فرهنگ لغت آریان‌پور» هفتم شهریورماه سال ۱۳۰۸ در کاشان به دنیا آمد و ۶ دی‌ماه ۱۴۰۰  در ۹۲ سالگی در آمریکا از دنیا رفت.

منوچهر آریان‌پور در سال‌های آغازین دهه ۱۳۵۰ به کمک دانشجویان و برخی استادان همان مدرسه عالی کار تألیف «فرهنگ آریان‌پور» را آغاز کرد که ثمره آن امروز انواع لغت‌نامه‌های فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی است

این‌بار مرگ را نوشتند

حجت‌الاسلام‌‎والمسلمین سیّدرضا حسینی‌امین، مشاور رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و نمایندۀ مرکز در قم، زادۀ  هفتم فروردین ١٣٣٩ در تهران، و از شاگردان آیات عظام منتظری و صانعی، ۱۲ دی‌ماه در ۶١ سالگی بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت.

حسینی‌امین آثاری چون «تسامح در اسلام» و «عاشورای حسینی» را به رشتۀ تحریر درآورده است.

این‌بار مرگ را نوشتند

بکتاش آبتین (مهدی کاظمی)، شاعر و مستندساز متولد سال ۱۳۵۳، که در حال سپری کردن محکومیت قضایی خود بود، ۱۸ دی‌ماه بر اثر ابتلا به کرونا و در سن ۴۷سالگی از دنیا رفت.

«و پای من که قلم شد نوشت برگردیم»، «مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «شناسنامه‌ خلوت»، «در میمون خودم پدربزرگم» و «پتک» کتاب های شعر اوست.

«کاملا خصوصی برای آگاهی عموم» (زندگی علیشاه مولوی)، «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷» (زندگی لوریس چکناوریان) «موریانه‌ای با دندان‌های شیری» (سلف‌پرتره از زندگی خود هنرمند)،  «پارک مارک»،  «میکا»، «مُری زن می‌خواد»، «آنسور» و «همایون خرم» نیز فیلم‌های مستندی هستند که در کارنامه آبتین به چشم می‌خورند.

این‌بار مرگ را نوشتند

ایرج پزشکزاد (الف. پ. آشنا) نویسنده و طنزپرداز زاده ۱۳۰۶ بود که در ۲۲ دی ۱۴۰۰ در سن ۹۴ سالگی در لس‌آنجلس از دنیا رفت.

او بیشتر به خاطر آفرینش رمان «دایی‌جان ناپلئون» و شخصیتی به همین نام شناخته می‌شود که در سال ۱۳۵۵ مجموعه تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» توسط ناصر تقوایی برگرفته از این رمان ساخته شد.

«حاج مم‌جعفر در پاریس» (خاطرات)، «ماشاءالله خان در بارگاه هارون‌الرشید» (رمان)، «بوبول»(طنزیات اجتماعی) «آسمون ریسمون»(طنزیات ادبی)، «دایی‌جان ناپلئون» (رمان)«ادب مرد به ز دولت اوست تحریر شد» (نمایش‌نامه)، «انترناسیونال بچه‌پرروها» (طنزیات سیاسی)، «شهر فرنگ از همه رنگ» (طنزیات سیاسی و اجتماعی)، «خانواده نیک‌اختر» (رمان)، «رستم‌صولتان»(طنزیات اجتماعی)، «گلگشت خاطرات» (طنزیات اجتماعی)، «پسر حاجی باباجان»(نمایش‌نامه)، «به یاد یار و دیار»(خاطرات) و «بلیط خان‌عمو»  (نمایش‌نامه) از جمله آثار به‌جامانده از او هستند.

همچنین ترجمه کتاب‌های «روزولت» نوشته سارا دلانو روزولت، «ملک مقرب در جمع شیاطین»، «دختر گرجی»، «زندانی کازابلانکا» و «ماروا» نوشته موریس دوکبرا، «دزیره» اثر آن ماری سلینکو، «افسونگران دریا» نوشته آلفرد ماشار، «جمیله» از هانری بوردو، «عدالت اجرا شده‌است» از ژان مکر، «دو سرنوشت» از  ویلکی کالینز، «فردا گریه خواهم کرد» نوشته لیلیان راث و «شوایک سرباز پاکدل» از یاروسلاو هاشک توسط او منتشر شده است.

«مروری در تاریخ انقلاب روسیه»، «مصدق بازمصلوب: چند مقاله سیاسی»، «مروری در تاریخ انقلاب فرانسه»، «طنز فاخر سعدی»، «حافظ ناشنیده‌پند»، «مروری در انقلاب مشروطیت ایران» و «ریشه‌های اختلاف چین و شوروی» هم در کارنامه ایرج پزشکزاد به چشم می‌خورد.

این‌بار مرگ را نوشتند

علی‌اشرف نوبتی، شاعر کرمانشاهی ملقب به پرتو کرمانشاهی ششم مهر ۱۳۱۰ در کرمانشاه متولد شد و  پنجم بهمن‌ماه در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

پرتو هم به زبان فارسی و هم به زبان کردی شعر می گفت و مجموعه اشعار او در کتابی به نام «کوچه باغی‌ها» به چاپ رسیده است. «ارمنی» از شعرهای کردی معروف این شاعر است.

این‌بار مرگ را نوشتند

محمّدحسین یمین، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کابل (متولد ۱۳۱۵ ـ چاریکار، استان پروان‌، افغانستان‌) بود که ۱۳ بهمن‌ماه در ۸۵ سالگی از دنیا رفت.

«فرهنگ تلفّظ لغات با بیان معانی»، «دستور نگارش برای همه»، «کتاب فونولوژی و مورفولوژی (صرف دری)»، «برخی‌ از ویژگی‌های دستوری شاهنامه»، «دستور تاریخی زبان فارسی دری»، «دستور معاصر زبان فارسی دری» و «تاریخچه زبان فارسی دری» از جمله آثار او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

جهانگیر خسروشاهی، نویسنده و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی آذر ۱۳۴۰ در روستای دهق شمال غرب اصفهان متولد شد و ۱۳ بهمن‌ماه از دنیا رفت.

او کتاب‌های «خلفه‌های وحشی»، «باغ باور»، «بیرون قلعه امن نیست»، «خیابان رویت» و «به کلی سری» را به عنوان مجموعه داستان در کارنامه خود دارد. از دیگر کتاب‌های او نیز می‌توان به «زخمدار»، «رویای داغ»، «داستان‌های بلند نفر پانزدهم» و «صخره‌ها و پروانه‌ها»، زندگی‌نامه‌های داستانی «همیشه با هم»، «دوشنبه‌ای که می‌آید» و «غروب آبی رود»، داستان نوجوان «پدربزرگ برکه» و «درخت گردو» و نثر ادبی «از کوچه‌های بی‌خبری» اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

هاشم رضی، نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه تاریخ، متولد ۲۶ تیرماه ۱۳۱۳ در تهران بود که ۱۸ بهمن‌ماه بعد از یک دوره نقاهت در ۸۷ سالگی از دنیا رفت.

«حکمت خسروانی»، «اوستا»، «آیین مهر»، «وندیداد»، «گاهشماری جشن‌های ایران باستان»، «آیین زروانی»، «دین و فرهنگ ایرانی در عهد اوستایی»، «ازدواج مقدس»، «تاریخ زرتشتیان»،  «جشن‌های آب»، «جشن‌های آتش»، «جشن‌های گاهنبار»، «آیین پررمز و راز میترایی»، «معاد و آخرت‌شناسی در ایران باستان»،  «زرتشت پیامبر ایران باستان»، «تاریخ مطالعات دینهای ایرانی» و «آموزش خط میخی» از جمله آثار به‌جامانده از او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

سیده مریم بازرگانی، نویسنده، متولد ۱۵ دی‌ماه ۱۳۵۷ و ساکن زنجان ۱۸ بهمن‌ماه پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان در ۴۳ سالگی درگذشت.

 نخستین کتاب این نویسنده با عنوان «گمشده دره سبز» خاطرات آزاده جانباز محمدعلی کاظمی چاپ شده است. همچنین داستان‌های او در مجموعه داستان‌های «قرار ساعت ۲۲»، «دعوت‌نامه»، «شهادت با طعم آلبالو» و «سوفیا» به چاپ رسیده است.

این‌بار مرگ را نوشتند

سعید تشکری، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس متولد ۱۳۴۲ در شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی بود که ۱۹ بهمن‌ماه در پی خونریزی معده در سن ۵۸ سالگی در مشهد درگذشت.

از کتاب‌های او می‌توان به «شاه بهار»، «من هستم گیلگمش»، «سیمیا»، «پاریس، پاریس»، «هندوی شیدا»، «غریب، قریب»، «بار باران»  و «آرتیست» اشاره کرد. 

این‌بار مرگ را نوشتند

حسین داودی، مدرس زبان و ادبیات فارسی و مولف و ویراستار کتاب‌های درسی، متولد ۱۳۲۳ در نهاوند بود که ۲۲ بهمن‌ماه درگذشت.

او دکتری زبان و ادبیات فارسی خود را در سال ۱۳۷۳ از دانشگاه تهران دریافت کرده بود. از سال ۱۳۴۷ به استخدام آموزش‌وپرورش درآمد و علاوه بر معلمی در حوزه ویرایش و تألیف کتاب‌های درسی مشغول به کار بود. همچنین سال‌ها با فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی و ویرایش و دستورخط فارسی همکاری می‌کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

محمدرحیم اخوت زاده دهم آذر ۱۳۲۴ نویسنده و منتقد ادبی بود که  ۲۳ بهمن‌ماه بعد از تحمل مدتی فراموشی، در اثر کهولت سن و عواقب آن در ۷۶ سالگی از دنیا رفت.

از میان آثار محمدرحیم می‌توان به کتاب‌هایی چون «تعلیق»، «چهار فصل در بازخوانی شعر» ، «نام‌ها و سایه‌ها»، «خورشید»، «باقی‌مانده‌ها»، «داستان‌های نانوشته»، «نمی‌شود»، «مشکل آقای فطانت»، «نامه سرمدی» و «عذاب یا هفت‌خان زندگی» اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

یعقوب یادعلی، داستان‌نویس متولد سال ۱۳۴۹ در نجف‌آباد بود که ۴ اسفندماه در ۵۱ سالگی در بوستون آمریکا بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

رمان «آداب بی‌قراری» مشهورترین اثر اوست که موفق به کسب چند جایزه ادبی شده است. از جمله دیگر آثار یادعلی می‌توان به «آداب بی‌قراری»، «آداب دنیا»، «متغیر منصور»، «آمرزش زمینی»، «حالت‌ها در حیاط» و «احتمالِ پرسه و شوخی»  اشاره کرد.

این‌بار مرگ را نوشتند

محمدرضا پرهیزگار، استاد دانشگاه، مترجم و نویسنده زاده سال ۱۳۲۱ در روستایی از بخش خفر، از توابعِ شهرستان جهرم، ۱۰ اسفندماه در شیراز از دنیا رفت.

پرهیزگار شش کتاب با عنوان‌های کافکا، اندیشه و آثار، انگلیسی اختصاصی مهندسی (با دیگران)، ساراماگو، خوزه؛ افسانه جزیره ناشناخته (برنده جایزه سرو بلورین به‌عنوان ترجمه برگزیده سال ۱۳۸۱ در جشن فرهنگ فارس)، لاکان، اندیشه و آثار، پژوهشی در صوت‌شناسی فارسی جدید و از جهان غبار می‌ماند را منتشر کرده است.

این‌بار مرگ را نوشتند

محمدمهدی ناصح، پژوهشگر ادبیات فارسی، مصحح و استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۱۸ متولد شد و  ۱۹ اسفندماه در سن ۸۲سالگی از دنیا رفت.

ناصح برای تصحیح کتاب «روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن» (به‌همراه محمدجعفر یاحقی) برگزیده کتاب سال ایران شد. از آثار او می‌توان به «راهنمای نگارش و ویرایش»، «شعر دلبر: دوبیتی‌های عامیانه بیرجندی»، «شعر نگار: دوبیتی‌های عامیانه بیرجندی»، «شعر غم»، «گزیده مرصادالعباد»، «گنج شایگان: معرفی پاسداران زبان فارسی در شبه قاره هند و پاکستان» و... اشاره کرد. 

این‌بار مرگ را نوشتند

فراز بهزادی، شاعر و مدرس در سال ۱۳۶۰ در منطقه دشتی استان بوشهر متولد شد و ۲۰ اسفندماه در ۴۰ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

«بگو در ماه خاکم کنند» و «عصر گرد وُ خاکسپاری من» آثار او هستند.

این‌بار مرگ را نوشتند

حجت‌الاسلام علی صفوی شاملو، فعال حوزه کتاب و موسس مجموعه کتاب‌رسان، ۲۴ اسفندماه در پی تصادف رانندگی در سن ۴۰ سالگی درگذشت.

موسسه کتاب‌رسان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های توزیع کتاب جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.

کد خبر 664963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha