چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشن خانه موسیقی که قرار بود، تفاوت‌های اساسی با دوره‌های گذشته داشته باشد، با اهدای تندیس به چند پیشکسوت و تقدیر دوباره ازکامکارها به کار خود پایان داد

به گزارش همشهری آنلاین هوشنگ کامکار که سال گذشته به اتقاق پرویز مشکاتیان جایزه ویژه خانه موسیقی را از‌آن خود و گروه کامکارها کرده بود، امسال تندیس هم به تقدیر سال گذشته اضافه کرد تا تنها تفاوت آن نکوداشت و این تقدیر ، تندیس طلایی مرد نی‌زنی باشد که به کلکسیون گروه کامکارها اضافه‌ می‌شود.[تجلیل از مشکاتیان و کامکارها در جشن خانه موسیقی]

عکس:ساسانی نیا - مهر

در کنار این اتقاقات از جلیل شهناز و استاد حسن کسایی هم با اهدای تندیس به نمایندگانشان قدردانی به عمل آمد.[گفت‌وگوی همشهری آنلاین با استاد حسن کسایی]

اما آنچه که از پیش اعلام شده بود و در زمره برنامه قرار داشت معرفی دو چهره پیش کسوت موسیقی در بخش‌های سنتی و کلاسیک بود. استاد فرامرز پایور و استاد هوشنگ استوار. جایزه هوشنگ استوار را دکتر مصطفی کمال‌پورتراب که زمانی با استوار در یک مدرسه درس می‌خواندند دریافت کرد و جایزه استاد پایور را شاگرد شناخته شده‌اش سعید ثابت.[تجلیل از استوار و پایور در جشن خانه موسیقی]

سخنان محمد رضا شجریان درباره دو ساز صراحی و سنتور باس بخش بعدی برنامه بود، که پیش از این هم در کنسرت‌های استاد شجریان مطرح شده بود. سخنان شجریان واکنش رامین جزایری رئیس دوره قبل کانون سازسازان را به دنبال داشت، به خصوص آنجا که وی از تار یحیی سخن گفت و مهمترین ویژگی این ساز را پوست آن دانست و اجزای دیگری چون کاسه و دسته و ... را در طعم و رنگ صدای ساز بی‌تاثیر دانست.[شجریان آواز خواند و از سازهای تازه گفت]

کانون سازسازان خانه موسیقی هم اینک با نزدیک به 700 عضو و برگزاری جلسات منظم ماهانه و رسیدگی به نحوه عضو گیری و ابداعات و اختراعات سازسازان، به عنوان مهمترین مرجع سازسازی در ایران شناخته شده است و دو ساز استاد شجریان هنوز به این کانون ارائه نشده است.[برگزاری انتخابات کانون سازسازان]

پیش ازاین برنامه‌ها داریوش پیرنیاکان به عنوان دبیر جشن نهم به جایگاه آمد و درباره چگونگی داوری آثار سخن گفت و اضافه کرد به دلیل تعداد اندک آثار ارسالی که وی آن را 44 اثر عنوان کرد، ‌ترجیح داده شد که کار معرفی آلبوم برگزیده و برندگان بخش های مختلف در جشن امسال اعلام نشود و در مقابل از برخی از پیشکسوتان تقدیر به عمل آید.
به گزارش همشهری‌آنلاین، پیرنیاکان پیش از این در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران بخش رقابتی را مهمترین ویژگی جشن نهم عنوان کرده‌بود.[جشن خانه موسیقی بدون ناظری وعلیزاده برگزار می‌شود]

دبیر جشن نهم ضمن ابراز خرسندی از پشت سر گذاشتن نهمین سال فعالیت خانه موسیقی گفت: جشن نهم را در حالی به پایان می‌بریم که تاکنون راهی پرفراز و نشیب را پیموده و راهی همانند قبل را پیش رو داریم.

سخنگوی خانه موسیقی ادامه داد: شاید نه سال پیش کمتر کسی گمان می‌برد که این خانه روزی بتواند هشت هزار عضو داشته باشد و به عنوان تخصصی‌ترین و صنفی‌ترین پایگاه هنری مطرح شود.

پیرنیاکان افزود: هیئت مدیره کنونی در کنار هیئت مدیره‌های ادوار گذشته در جهت بهروزی و بهبودی موسیقی کشور در این سال ها گرد هم آمده‌اند و این بار نه ساله را به دوش کشیده‌اند. اینک در آستانه دهمین سال، عشق به یکدیگر، احترام متقابل، شایسته‌سالاری، توجه به فرهنگ پیشینیان و ... بیشتر از هر زمان احساس می‌شود.

او همچنین به فعالیت‌های جشن نهم اشاره کرد و گفت: در جشن امسال با حمایت شورای عالی خانه موسیقی و هیات مدیره چگونگی برگزاری جشن نسبت به سال‌های قبل تغییرات چشمگیری داشته که از آن جمله برگزاری بخش مسابقه، انتخاب بهترین آثار برگزیده و ارسال فراخوان بوده است.

به دنبال اعلام فراخوان 44 اثر به دبیرخانه جشن ارسال شد که امروز خانه موسیقی ضمن سپاس از تمامی ناشران موسیقی به اطلاع می‌رساند با توجه به محدودیت آثار رسیده، این خانه ضمن ارج نهادن به هنرمندانی که آثارشان را در اختیار دبیرخانه قرار داده‌اند، تندیس زرین را به هنرمندانی اهدا می‌کند که علاوه بر شان و حرمت، پیشکسوت بودنشان نیازی به هیچ توضیحی ندارند. جایگاه این اساتید بی‌نیاز از هر ارزیابی است بر این اساس تندیس‌های امسال به بزرگان موسیقی اهدا می‌شود. 

دبیر جشن در ادامه صحبت های خود از هنرمندانی که در برگزاری کنسرت های جشن نهم با خانه موسیقی همکاری کرده بودند قدردانی کرد: برگزاری کنسرت‌های موسیقی از اقدامات چشمگیر این دوره بود که شجریان، فخر‌الدینی و کامکارها با برگزاری کنسرت‌هایشان امکانات و توانایی بالای هنر موسیقی را در خانه موسیقی به نمایش گذاشتند.

دبیر جشن نهم خانه موسیقی با بیان اینکه خانه موسیقی محفل با صفا و صدق موسیقدانان است، اظهار داشت: امیدوارم این خانه هر چه بیشتر سهم خود را در دوستی و نزدیکی هنرمندان و پیش برد اهداف موسیقی کشور ادا نماید.

پیرنیاکان در پایان صحبت‌های خود ضمن انتقاد از عدم حضور مسئولان هنری در این جشن گفت: در این گردهمایی می‌بایست وزیر فرهنگ و ارشاد و معاون ایشان دعوت ما را لبیک می‌گفتند. موسیقی در این کشور یکی از هنرهای اصیل و والاست که کم احترامی به آن کم احترامی به هنرمندان برجسته این آب و خاک است.

اجرای گروه آیینی تربت جام به سرپرستی فاروق کیانی و دو نوازی تار و تمبک، داریوش طلایی و آرش فرهنگ فر از جمله برنامه‌های دیگر نهمین جشن خانه موسیقی بود.
لوح تقدیر‌ها و تندیس خانه موسیقی را  نیز استاد شجریان و غلامحسین امیرخانی، خوشنویس نامدار و رئیس خانه هنرمندان اهداء کردند.

کد خبر 66484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز