مشاور امنیت ملی آمریکا در مکالمه تلفنی با نیکولای پاتروشف، همتای روسش درباره پیامدهای استفاده روسیه از سلاح‌های بیولوژیکی یا شیمیایی در اوکراین به هشدار داد

Sullivan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین بر اساس بیانیه‌ای که کاخ سفید از قول سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا منتشر کرده است، سالیوان در مکالمه با ژنرال نیکولای پاتروشف دوباره بر مخالفت شدید آمریکا با تهاجم روسیه به اوکراین تاکید کرده و  تعهد آمریکا بر ادامه اعمال تحریم بر روسیه، بر دفاع از تمام ارضی اوکراین و تفویت جناح شرقی ناتو در هماهنگی کامل با متحدانش اعلام کرده است.

سالیوان به پاتروشف گفته است که اگر روسیه درباره راه حل دیپلماتیک این بحران جدی است، باید حمله به شهرها و شهرک‌های اوکراین را پایان دهد. 

سالیوان همچنین درباره پیامدها و نتایج هر تصمیم احتمالی روسیه برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین هشدار داده است.

آمریکا و متحدانش روسیه را متهم می‌کنند که به دنبال طرح‌ریزی یک عملیات «پرچم دروغین» است که در آن از ادعای دروغین استفاده اوکراین از سلاح‌های میکروبی یا شیمیایی به عنوان بهانه‌ای برای مقابله‌به‌مثل با سلاح‌های مشابه استفاده کند.

روسیه مدعی شده است که یک برنامه نظامی سلاح‌های بیولوژیکی را درون اوکراین در آزمایشگاه‌هایی در شهرهای کی‌یف، خارکف و ادوسا کشف کرده است که در آن‌ها استفاده از خفاش‌ها و پرندگان برای انتشار عوامل بیماری‌زای مرگبار مانند سیاه‌زخم در حال بررسی بوده است.

اوکراین و متجدان غربی‌اش می‌گوند آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در این کشور صرفا کار تحقیقاتی غیرنظامی انجام می‌دهند و سازمان جهانی بهداشت هم گفته است از هر نوع فعالیتی بوسیله اوکراین که تخطی از پیمان‌های بین‌المللی از جمله ممنوعیت سلاح‌های بیولوژیکی باشد، بی‌اطلاع است.

سازمان جهانی بهداشت قبلا از اوکراین خواسته بود عوامل بیماری‌زای خطرناک در این آزمایشگاه‌های تحقیقاتی را نابود کند تا از نشت احتمالی آنها در برخوردهای نظامی جلوگیری شود.

کد خبر 664773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha