سازمان جهانی بهداشت به اوکراین توصیه کرده است عوامل بیماری‌زای خطرناک در آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی این کشور را نابود کند تا از نشت بالقوه و انتشار آنها در میان مردم جلوگیری شود.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کارشناسان امنیت زیستی می‌گویند ورود نیروهای روسی به درون اوکراین و بمباران شهرهای آن خطر خارج شدن عوامل بیماری‌زا در نتیجه آسیب دیدن آزمایشگاه‌ها را افزایش داده است.

اوکراین مانند بسیاری از کشورهای دیگر دارای آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی است که درباره چگونگی مهار تهدیدهای ناشی از بیماری‌های خطرناک در حیوانات و انسان‌ها از جمله اخیرا کووید-۱۹ تحقیق می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت، آژانس بهداشتی سازمان ملل، در بیانیه‌ای قویا به وزارت بهداشت اوکراین و سایر سازمان‌های مسئول در این کشور توصیه کرده است که عوامل بیماری‌زای خطرناک را نابود کند تا از هر گونه نشت بالقوه آنها جلوگیری شود. البته این سازمان جزئیاتی درباره نوع این عوامل بیماری‌زا یا سموم موجود در آزمایشگاه‌های اوکراین اعلام نکرده است.

موضوع توانایی‌های آزمایشگاه‌های اوکراین از هنگام  ورود نیروهای روسی به اوکراین در دو هفته پیش در مرکز یک جنگ اطلاعاتی فزاینده قرار گرفته است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه یک ادعای دیرین درباره نقش آمریکا در اداره یک آزمایشگاه جنگ میکروبی را در اوکراین را تکرار کرد، موضوعی که واشنگتن و کی‌یف بارها آن را انکار کرده‌اند.

زاخارووا گفت اسناد به دست آمده بوسیله نیروهای روسی نشان می‌دهد که اوکراین اقداماتی اضطراری برای پاک کردن شواهد برنامه‌های بیولوژیکی نظامی‌اش با از بین بردن نمونه‌های آزمایشگاهی انجام داده است.

بیانیه سازمان جهانی بهداشت در این باره اشاره به جنگ‌افزارهای بیولوژیکی ندارد. این سازمان از همه طرف‌ها خواسته است که برای «از بین بردن ایمن و مطمئن هر عامل بیماری‌زایی که به ان برخورد می‌کنند، همکاری کنند و در صورت نیاز کمک فنی بخواهند.» این سازمان همچنین گفته است در هر جا که ممکن باشد برای کمک راهنمایی و هماهنگی فنی در اختیار بگذارد.

کد خبر 663358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha